Ga naar inhoud

NIet toegewezen ruimte niet te gebruiken


Alec1991

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

 

Ik ben IT-er van beroep maar ben nu tegen een probleem aangelopen waar ik niet mee vooruit kan. Heb al verschillende forums afgezocht naar een eventuele oplossing van mijn probleem maar helaas zonder resultaat. Dus ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

 

Ik heb vorige week een PC van 9 jaar oud omgezet van Windows 7 naar Windows 10 omdat de gebruiker mij dit had gevraagd. Deze pc is destijds zelf samengesteld en heeft een harde schijf van 3TB in de pc zitten.

Echter is tijdens de herinstallatie een C-schijf en D-schijf gecreëerd zoals ook in Windows 7 het geval was, echter de E-schijf (waar in het verleden de back-ups op stonden) is verdwenen en ik zit nu met een niet toegewezen ruimte van +/- 750 GB. Ik kan echter niks met deze ruimte te doen. 

 

In Schijfbeheer is deze ruimte grijs uitgevinkt en kan ik alleen de eigenschappen zien maar in Niubi kan ik dit wel doen echter behoudt het systeem de wijzigingen niet waardoor deze na een herstart van de pc alsnog dezelfde status heeft. Als ik het in Niubi aanpas geeft hij wel aan dat het gelukt is maar als ik de verkenner open zie ik dat er niks veranderd is.

 

Ik heb ook geprobeerd om het via EASEUS partition master te doen maar helaas heb ik hier dezelfde opties als bij schijfbeheer.

 

Ik hoop dat iemand me kan helpen want ik zit langzaam met mijn handen in het haar.

 

Ik heb wat screenshots genomen die ik zal bijvoegen. 

 

Alvast bedankt!

 

Alec394873619_unallocatedspace.thumb.PNG.eb1143cb245dd12e004fed3a91a9f56f.PNG1835892452_unallocatedspace2.thumb.PNG.fb57b37e4f7d82c169480513d7b94256.PNG1858770209_unallocatedspace3.PNG.fd93f0f0719443d60a65f128544f57aa.PNG1816735967_unallocatedspace4.PNG.ad2c67c6c3373b0db856a8902247ce63.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zitten twee harde schijven in deze pc:

1. Schijf 0: Een SSD (merk OCZ) van 120 GB, dat is een GPT schijf

2. Schijf 2: een gewone harde schijf (merk Western Digital) van 3TB. Dat is een MBR schijf.

 

Die harde schijf van 3TB is een MBR schijf. MBR ondersteunt maximaal 2 TB. En dat kun je goed zien: Partitie D is nu 2048GB. Dat is exact 2TB. Het maximum dus.

Daarom moet je van die 3TB schijf een GPT schijf van maken. GPT ondersteunt wél meer dan 2 TB.

Lees daarvoor het volgende artikel: https://docs.microsoft.com/nl-nl/windows-server/storage/disk-management/change-an-mbr-disk-into-a-gpt-disk

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een paar vraagjes zodat eventuele lezers de situatie beter kunnen inschatten

 

- het verwondert me dat je als IT-er spreekt over schijven, terwijl volgens mij je D en (eventuele) E gewoon partities zijn ... ?

- "Deze pc is destijds zelf samengesteld en heeft een harde schijf van 3TB in de pc zitten. "

   terwijl ik op de plaatjes toch twéé schijven zie, de eerste met je systeem op (120 Gig)

   en daarnaast dan de 3TB schijf (met je D-partitie en unallocated ruimte van 750 Gig

 

Klopt dit zowat?

 

Enne: als je de 10 er op staan hebt: kan je dan via Windows-Schijfbeheer die 750 Gig ook niet gaat toewijzen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Passer,

 

Het klopt, ik noem dat schijven terwijl het inderdaad partities zijn, sorry wist niet dat je daarover ging vallen. (betekent dit nu dat ik geen IT-er ben? :D )

 

Die van 120GB is een SSD zoals porrelaar hierboven vermelde. ( dank daarvoor) En de andere is inderdaad een hdd van 3TB, dus dat klopt.

 

Ik kan via schijfbeheer inderdaad niks doen met die 750GB, zoals je op de foto kan zien staat alles grijs uitgevlakt.

 

Bedankt voor je reactie!

 

Mvg,

 

Alec

Link naar reactie
Delen op andere sites

@porrelaar
 

Quote

 

Die harde schijf van 3TB is een MBR schijf. MBR ondersteunt maximaal 2 TB. En dat kun je goed zien: Partitie D is nu 2048GB. Dat is exact 2TB. Het maximum dus.

Daarom moet je van die 3TB schijf een GPT schijf van maken. GPT ondersteunt wél meer dan 2 TB.

 

Een MBR schijf ondersteund maar partities tot 2 TB
Er zijn twee mogelijkheden
1.De niet toegewezen ruimte formateren en een schijfletter toewijzen  waardoor je een tweede partitie van 750 GB  bekomt  . Niet toegewezen ruimte moet altijd eerst geformateerd worden voor je ze kunt gebruiken !


2.De ganse schijf converteren naar GPT waardoor je maar één volume van 3 TB bekomt
 

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.