Ga naar inhoud

Windows 10 Pro


james48

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik wil @droske even aanvullen over de licenties.

Wat jij aangeeft als "mijn Microsoft leverancier" is een gehele verkeerde benaming voor deze leverancier.
Deze leverancier heeft niks met Microsoft en hun Windows producten.
Wat jij als "mijn Microsoft leverancier" benoemt is een bedrijf wat licenties opkoopt en verkoopt.
Dit noemen ze de "Grijze" handel want eigenlijk mag een licentie niet door verkocht worden.
Dat het werkt is een geluk want je betaald er een stuk minder voor, maar je moet niet raar kijken als na een update
de licentie ineens niet meer werkt want Microsoft heeft software die dit soort licenties onbruikbaar kan maken.

 

Prijzen:
Originele licenties: https://www.microsoft.com/nl-nl/store/b/windows
Grijze Licenties: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&sxsrf=ALeKk03pPMktYKxSUVJOEELUmMo6OzhB3A%3A1599038954970&ei=6mVPX5vDOoXxkwXvsKOYAg&q=microsoft+licenties&oq=microsoft+licenties&gs_lcp=CgZwc3ktYWIQDDIECAAQRzIECAAQRzIECAAQRzIECAAQRzIECAAQRzIECAAQRzIECAAQRzIECAAQR1AAWABglts-aABwAXgAgAEAiAEAkgEAmAEAqgEHZ3dzLXdpesABAQ&sclient=psy-ab&ved=0ahUKEwib4JGnlMrrAhWF-KQKHW_YCCMQ4dUDCAw

  

Link naar reactie
Delen op andere sites

James, jij hebt lang in een Engelstalig land gewoond, dus zul je geen moeite hebben met het lezen van een Engelstalig artikel over goedkope Windows 10 licenties. Klik eens op de volgende link en lees dat artikel: https://www.howtogeek.com/392080/cheap-windows-10-keys-do-they-work/

Daarin wordt beschreven waar die goedkope keys vandaan komen en of ze werken en hoelang (spoiler: van helemaal niet tot heel lang...).

 

Ik kan je ook nog wat vertellen over een eigen ervaring. Vorig jaar kocht ik van een particulier een tweedehands laptop. De verkoper had Windows 10 Pro voor mij alvast opnieuw geïnstalleerd op deze laptop en bovendien had hij er Microsoft Office Professional 2016 op gezet.

Deze laptop leek echt een koopje!

Vier maanden na aankoop werd ik echter verrast door de mededeling dat Windows 10 Pro niet meer geactiveerd was:

5f4f739589f09-win_10_Pro_niet_meer_geact

 

De rode tekst duidt erop dat mijn Pro licentie hoogstwaarschijnlijk een bedrijfslicentie was. Die mogen niet verkocht worden aan privé personen.

Ik klikte op Problemen oplossen en toen kwam de aap uit de mouw:

5f4f6f8a77fb0-Moet_Home_zijn.png

Volgens Microsoft moest ik een nieuwe installatie van Windows 10 uitvoeren, maar daarmee zou ik ook Microsoft Office 2016 kwijtraken, wat de vorige eigenaar van de laptop erop had gezet.
Daarom volgde ik de handleiding van André da Costa op deze website: Downgrade from Windows 10 Pro to Home?
In het register bleek dat de geïnstalleerde versie van Windows 10 drie x Windows 10 Pro werd genoemd en 1 keer Windows 10 Enterprise. Niet goed!
Nadat ik de nodige wijzigingen in het register had aangebracht, voerde ik toen een in-place upgrade naar versie 1903 uit en dat leek goed te gaan, want er werd daarbij automatisch gekozen voor Windows 10 Home:

5f4f708457b76-Gereed_voor_installatie.pn

Die upgrade verliep voorspoedig. Ik had daarna Windows 10 Home, versie 1903, build 18362.145. Al de door mij geïnstalleerde programma's waren bewaard gebleven en Windows 10 Home was geactiveerd. Volledig legaal deze keer. Hoera!

Maar hoe zou het staan met Microsoft Office 2016? Nou, die stond er nog op, maar die was ook niet meer geactiveerd: "Office activering vereist. Maak verbinding met het bedrijfsnetwerk."
Hum, dat was dus ook een niet geldige bedrijfslicentie. Jammer! Microsoft Office ging eraf en LibreOffice kwam er voor in de plaats.

Ik beschrijf dit zo uitgebreid om jou te laten weten dat zo'n goedkope key voor Windows 10 Pro jou echt problemen zou kunnen geven, waardoor je Windows 10 én alle programma's misschien opnieuw zult moeten installeren.

Voor hetzelfde geld blijft die goedkope Windows 10 Pro licentie wel jarenlang werken, maar dat weet je niet vooraf.

===============================

Heb ik me nooit schuldig gemaakt aan de aanschaf van zo'n grijze licentie? Jawel, ik ben niet roomser dan de paus. Enkele jaren geleden heb ik bij Varsio (dat bedrijf bestaat nu niet meer) een goedkope licentie aangeschaft voor Microsoft Office 2016 Professional. Ik wist toen nog weinig af van zulke goedkope licenties en heb toen zelfs eerst gebeld met dat bedrijf. Volgens Varsio was het volledig legaal. Maar intussen ben ik erachter gekomen dat de licentie die ik via Varsio kreeg, een licentie voor ontwikkelaars was, en die licenties mogen helemaal niet doorverkocht worden. Mijn Office 2016 is nog steeds geactiveerd, werkt nog wel, en krijgt nog steeds updates, maar ik weet dus niet hoe lang dat goed blijft gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k denk niet dat het te maken heeft met bangelijk, wel met: een forum moet de regels respecteren en legale raad verstrekken of uiteindelijk komt het (bestaan / toelaten van het) forum in gevaar.  (niet van één of enkele feiten natuurlijk, maar wel als het teveel van het goede zou worden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.