Ga naar inhoud

Dual Boot (?) zit vast


Theo2602

Aanbevolen berichten

Met veel zoeken heb ik de juiste CD schijf gevonden en begon ik XP te installeren. Alles liep goed, tot ik op dit venster kwam, daar weet ik echt niet meer wat doen. Het zijn twee schijven waarvan de onderste (D:) al mijn bestanden heeft. En de C die in twee partities was. Ik zou liefst heel de schijf XP maken.

 

keuzebord.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Zo te zien had je vroeger helemaal verkeerd gedaan met partitie's maken.

 

Had je XP geïnstalleerd?

Anders partitie verwijderen tijdens de installatie en nieuwe aanmaken.

 

Of doe je dat met Gparted (klik)

 

8 Mb en 7 Mb horen zijn verkeerd gemaakte partitie's

 

Let op: voor Windows 10 maak het niks uit welke partitie je gebruikt.

Maar bij XP is dat uitsluitend de eerste partitie.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Selecteer de G schijf en druk op D om de partie te verwijderen.

Doe dan hetzelfde mer de C schijf.

Dan zou je een 156328 MB moeten hebben die volledig bestaat uit niet-gepartitioneerde ruimte.

Selecteer dan die schijf (niet-gepartitioneerde ruimte) en druk op C.

Je kan nu de partities bepalen of de schijf als geheel laten.

De schijf zal nu als partitie in de lijst komen.

Selecteer de nieuwe partitie en druk enter.

Waarschijnlijk komt dan de vraag om de schijf te formatteren.

Formatteer de partitie of schijf in NTFS.

 

Meer info kan je hier vinden.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit was dual boot, bij het opstarten kon ik kiezen tussen W7 of XP. Nu werkte het niet meer, waarschijnlijk doordat de biosbatterij leeg was, en is alles vastgelopen. uiteindelijk kreeg ik de installatie van XP terug gestart, maar dat loopt vast op de blz die ik laat zien. hoe vroeger die partitie gemaakt werd, heb ik geen schijn gedacht van, dat is gedaan door een vriend die ondertussen gestorven is. heeft meer dan 10 jaar zonder problemen gelopen. mijn enige vraag is dus: wat moet ik nu doen.

Ondertussen kreeg ik DAT antwoord van Kweezie Wabbit, en zal dat gaan proberen.

Bedankt allebei. ik laat horen, of het vandaag of morgen lukt

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is inderdaad oud, van 2004! Bij instellen van BOOT geeft hij alle twee de DVD spelers DISABLE, terwijl in één een schijf in zit. Dus voorlopig weet ik niet hoe verder. Daarjuist was hij, op het eerste zicht, weer bezig met installeren, en dan bleef hij weer hangen. Maar dat wil dan ook zeggen dat ik misschien vandaag, in de late namiddag, nog eens in de setup raak.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hello, hoe ik het gedaan heb weet ik niet 100%, maar XP is geinstalleerd met nog 2 probleempjes.

1) bij het opstarten komt hij eerst op het keuze venster F1 setup of F2 doorgaan. Ik tik op F2 en alles komt klaar. Ik vermoed dus dat hij als boot nog op die keuze tussen W7 en XP komt. Als ik nu als boot de HD zet, is dat opgelost hoop ik.

En dan een 2de vraag die ik zelf zou moeten oplossen, maar ik ben moe, dus misschien kan ik het doen met uw hulp. bovenaan mijn scherm staan allerlei iconen die ik zou weg willen. (aangeduid met pijlen)  hoe kan dat weg?

bureablad XP.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens in het bios (setup) hoe de boot priority staat.

Eerst een van de dvd stations en als 2de de schijf met je windows.

Als het dvd station leeg is, zal de pc automatisch van de schijf opstarten.

 

Heb je de schijf geformatteerd bij de installatie?

Indien ja, dan zou alles van de dual boot moeten verdwenen zijn en enkle de huidige XP overblijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.