Ga naar inhoud

Dual Boot (?) zit vast


Theo2602

Aanbevolen berichten

  • Reacties 65
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

uiteraard, ik zal zeker die draden niet uittrekken terwijl de pc op staat. maar ondertussen is hij al meerdere keren gestart. telkens met het resultaat dat hij blijft hangen. het extra rare is, als ik enkele malen probeer te herstarten, doet hij plots niets meer en blijft hangen op het scherm waar je kan kiezen tussen F1 setup of F10 systeemherstel.

Dan moet ik minstens twee uur wachten, voor ik opnieuw iets kan doen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kan dvd naar iso maken met deze programma (klik)

Daarna kan je iso bestand naar usb-stick zetten zodat het opstartbaar is met deze programma (klik)

 

Tegenwoordig hebben computer helemaal geen DVDspelers meer want men werkt tegenwoordig met usb-stick of externe medium.

 

Ik zelf gebruik al zeker 10 jaar geen dvdrom meer en werkt uitsluitend met usb-stick om te kunnen installeren.

Het is goedkoper en werkt altijd en dat is niet altijd zo met dvdrom.

 

Het maak niks uit als je Windows of Linux wilt installeren.

Zelf heb ik sinds 4/2019 geen Windows meer.

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is steeds erger geworden, ik geraak niet meer zover dat de schijf moet geformatteerd worden. Het installeren loopt even goed en dan stopt hij plots, nu staart hij bv op Windows wordt gestart, en daar blijft hij hangen.

Ik vermoed dus dat ofwel de 'computer' ofwel de schijf beschadigd zijn, en ga ofwel iemand vragen of een andere oplossing zoeken.

Ik gebruik deze computer om vanuit XP dos en andere programma's te starten die op W7 en later niet meer werken.

Ik kan hetzelfde op mijn laptop in Virtual Box, maar heb graag reserve, waarop niet enkel bestanden maar ook programma's staan.

Er zijn dus enkele mogelijkheden: ofwel zoek ik iemand die deze computer kan herstellen, ofwel werk ik met een Virtuele Box on mijn hoofdcomputer, ofwel koop ik een betere hoofdcomputer, en zet op de huidige XP.

Die laatste is de beste oplossing, maar financieel voor mij niet haalbaar tenzij ik een 'tweede hands (refurbished???) koop.

Voor mij mag dit dus afgesloten worden. Het probleem is (voor mij) te groot om vanop afstand behandeld te worden.

Bedankt voor degenen die hulp wilde bieden.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wil je pure MS-dos /  Dos werken op pc dan moet je wel Fat16 formatteren en daarop kan je geen XP of Windows 7 installeren want het moet minstens Fat32 zijn en liefst NFTS geformatteerd worden vanwege de veiligheid.

In Virutalbox is dat anders omdat het ook anders werkt.

 

Moet je nu nog altijd MS-Dos hebben?

De laatste keer dat ik nog deed was in 1996 en dat is 24 jaar geleden.

 

 

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

Om je harddisk op fouten te controleren kun je het volgende uitvoeren.

Je dient wel een andere werkende pc/laptop ter beschikking te hebben.

 

Download Seatools for DOS ISO image op een andere pc.

Brand de ISO als image op een lege cd.

Stel in je BIOS je cd/dvd-rom in als first boot device en leg de cd in je drive.

Start nu je pc/laptop op vanaf deze cd.

Als de tool is opgestart, accepteer je de gebruikersovereenkomst en zie je een venster waarin je jou HD kunt selecteren.

Klik in de linker bovenhoek op Basic tests en in het keuze menu kies je voor Long test.

Wat geeft dit als resultaat?

 

Een handleiding voor het gebruik van Seatool for DOS vind je hier.

 

Als het niet lukt om de pc op te starten van de cd en de test uit te voeren, zit het probleem waarschijnlijk bij het moederbord.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.