Ga naar inhoud

Mijn Dell optiflex 390 desktop, start (soms) niet op.


Theo2602

Aanbevolen berichten

Dit is een vraag die denkelijk alleen door mensen met een Dell kan beantwoord worden.

Zodra je de stroom inschakelt, begint er een geel lichtje te branden, dat verandert in blauw, en dan begint de opstart. Normaal verandert het gele in blauw, dan gaat het uit, moet je er op tikken, en dan start het opnieuw blauw en laadt de laptop.

Maar soms blijft het gele lichtje constant branden, en kan je niet naar het blauwe gaan. Als je na een tijdje terug uitzet (stroom wegnemen) en dan terug opstart, werkt het wel.

Ik heb het gevoel dat het probleem het grootste is, als ik er nieuwe toestellen mee verbind.

Ik kocht die tweede hands en moest een muis en keyboard aansluiten, en het werkte niet. de verkoper was overtuigd dat ik iets fout deed, en vroeg om terug te komen. De eerste dagen lukte dat niet, en toen ik dan opstartte, lukte het wel. Nu vandaag is het weer hopeloos. Gisteren heb ik er een tweede schijf ingestoken, daarna, zonder problemen, opgestart, maar nu blijft hij weer op wit hangen.

hulp aub

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

die specifieke dell dingetjes met lampjes weet ik niks van.

maar ervaring vertelt me dat deze beschrijving (eerst niet opstarten, ook al en dan na een tijdje wel) er zeer waarschijnlijk erop duidt dat er een defect in de voeding al zit of aan het ontstaan is.

ik denk dat ie ook meteen (dus niet een half uurtje later) weer opstart als je de stroom erafhaalt, en een paar keer op de aan/uitknop drukt.

kortom: probeer eens een andere voeding

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, een andere voeding inbouwen is niet in een paar seconden gebeurd. Vanuit de voeding lopen voedingskabels naar:

  • het moederbord
  • de harde schijven
  • het cd-station
  • je grafische kaart (als er een losse grafische kaart in je pc zit die extra voeding nodig heeft)
  • de powerknop waarmee jij de computer aanzet enz. enz.

 

Sommige kabels zijn makkelijk los te maken, bij andere aansluitingen zal het zweet je uitbreken. Ik moest een keer het moederbord in een van mijn pc's vervangen, trok daarom een kabel los van het moederbord en die bleek uiteen te vallen in 5 of 6 ministekkertjes die elk maar 1,5 bij 1,5 mm groot waren. Wat een gepruts om die later weer op de juiste plek op het andere moederbord te krijgen.

 

Maar is de voeding bij jou wel het probleem, Theo? Dat weet je nog niet 100% zeker.

De lampjes die jij ziet branden zijn waarschijnlijk diagnose LED-lampjes.

Wat ieder lampje betekent wordt uitgelegd in deze gids: https://www.dell.com/support/kbdoc/nl-nl/000126021/een-naslaggids-voor-de-diagnostische-indicatoren-van-de-dell-optiplex

 

Die gids geeft uitleg over de diagnose lampjes van Dell Optiplex computers van verschillende leeftijden.

Jouw computer lijkt me zo'n 9 jaar oud. Kijk daarom eerst maar eens bij de uitleg over Diagnostische LED-lampjes voor de OptiPlex serie (2009 - 2012).

 

Succes!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Theo2602 zei:

Wat ik al raar vind, is dat hij geen eigenlijke 'startknop' heeft.

Iedere computer heeft een startknop. Hoe wou jij de computer anders aanzetten?

Hieronder wijs ik met een rode pijl de startknop op jouw Dell OptiPlex 390 aan:

image.png.25e018dff0192de1500e0f30be65ca28.png

Naast die startknop zitten nog 4 Led-lampjes. Dat zijn controlelampjes. De controlelampjes bevinden zich aan de voorzijde van het chassis, naast de aan-uitknop. Deze controlelampjes zijn alleen actief en zichtbaar tijdens het POST-proces (Power On Self Test). Zodra het besturingssysteem begint te laden, gaan de lampjes uit en zijn deze niet langer meer zichtbaar.

 

Ik gaf jou al eerder een link naar de betekenis van de (kleur) van de lampjes. Het gaat meestal om een combinatie van de kleur van de startknop (geel of blauw) en de oplichtende ledjes die daarnaast staan.

De betekenis van de diagnostische led-lampjes wordt ook besproken in de handleiding van je pc, in hoofdstuk 19, blz. 69-77: https://downloads.dell.com/manuals/all-products/esuprt_desktop/esuprt_optiplex_desktop/optiplex-390_owner's manual_nl-nl.pdf

Je kunt die handleiding in de browser lezen, maar ook downloaden.

 

16 uren geleden, Theo2602 zei:

Hij zit in een contact dat, bij niet gebruik, uitgeschakeld is.

En als je dat nu eens niet doet? Schakel de pc na gebruik op de normale manier uit via Start > Aan/uit > Afsluiten.

Maar laat de pc daarna wel verbonden met de stroom. Dus het stopcontact (of de contactdoos) niet uitschakelen.

Hoe verloopt het opstarten van de pc dan de volgende dag?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoel met geen startknop: Ik sluit de stroom kabel van mijn computer altijd aan, op een 'verdeelblok' die je kan in of uitschakelen. kn plug daar de computer, de printer, de monitor enz. in. Als ik dan de schakelknop indruk, krijgen al die toestellen stroom. Bij mijn ander computer(s) moest ik dan daarna nog op de startknop van de computer drukken, om die in gang te krijgen. Niet zo bij de DELL, zodra ik de 'verdeelblok' onder stroom zet, begint de DELL te draaien. Normaal flikkert dan eerst die knop geel, dan blauw, en dan slaat hij af. Dan moet ik terug op die knop drukken, en dan springt het op geel, en onmiddellijk daarna op blauw. Dan start hij dus echt op.

Wat die rode lichtjes betreft, die branden allemaal wel even. soms 'eén, soms twee tegelijk.

Ik zal het morgen eens filmen en dan hier bij voegen.

Dus volgens die lichtjes werkt er niets, volgens het diagnosecenter, is alles OK.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.