Ga naar inhoud

Rare mail


Theo2602

Aanbevolen berichten

Dat kan. Stel dat je dat weinig gebruikte e-mailadres pas twee keer hebt gebruikt, bijvoorbeeld om je te registreren bij een bedrijf, of bij een online bestelling van het een of ander, dan kan het toch gebeuren dat een van die twee bedrijven daarna ten prooi is gevallen aan hackers die de e-mailadressen van het klantenbestand van dat bedrijf hebben buitgemaakt. Die e-mailadressen worden verkocht aan de hoogste bieder en daarna misschien nog een aantal keren doorverkocht.

En dan kun je spam en phishing mails krijgen.

 

En het kan ook je eigen schuld zijn. Wanneer je je e-mailadres open en bloot op internet zet, dan vraag je om spam. Er zijn namelijk spam bots die automatisch en systematisch websites doorzoeken op zichtbare e-mailadressen, zodat er vervolgens spam naartoe gestuurd kan worden. En sommige spam bots zijn intussen zo goed geworden dat ze, gebruik makend van OCR, ook e-mailadressen uit afbeeldingen kunnen halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, hieronder wat uitleg over de website Have I Been Pwned:

 

Ga naar deze website: https://haveibeenpwned.com/

In het vak waar de cursor staat te knipperen, typ je het e-mailadres waarop de meeste spam binnenkomt.

Daarna klik je achter dat vak op de knop pwned?

618a6c6d9ebeb-Ashampoo_Snap_2021.11.09_1

Even later krijg je te zien of jouw e-mailadres in de database van deze website zit. Als hij in de database zit, dan betekent dat dat je e-mailadres ooit is buitgemaakt.

Er zijn twee mogelijkheden:

a) je e-mailadres zit niet in de database. Dan zul je het onderstaande zien:

618a6d356dbed-Ashampoo_Snap_2021.11.09_1

Wanneer je het bovenstaande ziet, dan is er is geen bewijs dat jouw e-mailadres is buitgemaakt.

 

b) je e-mailadres zit wél in de database. Dan zul je het onderstaande zien:

618a6dd399d0c-Ashampoo_Snap_2021.11.09_1

De kleur is veranderd van groen in rood. Gevaar! In bovenstaande afbeelding lees je dat in ieder geval één keer het e-mailadres is buitgemaakt.

Scrol dan verder naar beneden op die website. Dan krijg je te zien wanneer dat is gebeurd en bij welk bedrijf jouw e-mailadres is buitgemaakt.

Ik zie dan (voor 1 van mijn e-mailadressen) het volgende:

618a6eae77968-Ashampoo_Snap_2021.11.09_1

In 2012 is mijn e-mailadres buitgemaakt toen er een datalek was bij Dropbox. Naast mijn e-mailadres zou ook mijn wachtwoord voor Dropbox toen buitgemaakt kunnen zijn. Ik kreeg toen al snel daarna een mail van Dropbox dat ik mijn wachtwoord moest wijzigen.

 

Als Engels voor jou moeilijk te lezen is, heb ik hieronder dezelfde tekst in het Nederlands (automatisch vertaald):

618a6f766233c-Ashampoo_Snap_2021.11.09_1

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is dus circa 4 jaar geleden gebeurd.

Voor die website MyHeritage moet je je wachtwoord wijzigen.

Heb je datzelfde wachtwoord ook voor andere websites gebruikt, dan zul je ook op die andere websites je wachtwoord moeten vervangen.

Voor iedere website en voor ieder bedrijf moet je een apart / uniek wachtwoord gebruiken.

 

Als je e-mailadres eenmaal is buitgemaakt, dan is dat niet meer terug te draaien. Ik schreef al dat die buitgemaakte e-mailadressen verkocht worden en soms later ook weer aan anderen doorverkocht.

  • Reageer niet op spam mails.
  • Klik in die spam mails niet op links.
  • Klik in die spam mails ook niet op de knop Afmelden, want dan zul je alleen maar meer spam gaan ontvangen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.