Ga naar inhoud

Opstarten lukt niet meer


Impala

Aanbevolen berichten

Dag, mijn dochter haar (oude) laptop werkte niet meer naar behoren en ze startte een herstel naar fabrieksinstellingen. Dit proces werd onderbroken doordat de kleinzoon de voedingskabel per ongeluk uittrok. Sindsdien lukt het niet meer om de hersteloperatie terug op te starten, laptop blijft op een gegeven ogenblik altijd hangen. Ik probeer nu op te starten d.m.v. van een bootable cd/dvd, helaas lukt het mij niet om via het bios in het menu van de cd/dvd te komen. Bij het opstarten kom ik in een startup menu waar ik kan kiezen tussen F1 System Information, F2 System Diagnostics, F9 Boot Device Options, F10 Bios Setup en F12 Network Boot. Ik heb zowat alles geprobeerd maar hij blijft maar in een lus draaien.  Ook een nieuw systeem opzetten met originele dvd's lukt niet. Iemand een idee wat ik fout doe? De laptop zou nog even gebruikt worden omdat de kleinzoon verplicht wordt om in het nieuwe schooljaar een laptop via de school aan te kopen. Ik kijk graag uit naar een evt. oplossing, dank bij voorbaat.

001.jpg

002.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De eerste afbeelding laat zien dat het interne dvd-station al bovenaan staat in de boot order (= opstartvolgorde). Daar hoef je dus niets meer aan te doen.

 

2 uren geleden, Impala zei:

Ik probeer nu op te starten d.m.v. van een bootable cd/dvd

Als je de laptop aanzet terwijl er een opstartbare dvd of cd in het cd-station zit, dan moet je vaak nog op een toets drukken om de laptop ook daadwerkelijk op te laten starten van die dvd. Die melding zie je doorgaans heel kort onderaan op je scherm. Vaak zoiets als 'Press any key to boot from cd'. Op dat moment moet je vinger al boven de spatiebalk hangen om daarop te drukken, want als je een halve seconde te laat drukt op de spatiebalk, dan zal de laptop proberen op te starten van de harde schijf.

 

Wat voor bootable dvd gebruik jij? Ik stel voor om een nieuwe dvd te branden met daarop de installatiebestanden van de allernieuwste versie van Windows 10: versie 21H2.

 

Ga daarvoor met een andere pc of laptop naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik daar op Hulpprogramma nu downloaden. Voer daarna dat hulpprogramma nog niet uit, maar lees eerst na wat je ermee moet gaan doen.

Klik daarvoor op genoemde website op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] gebruiken om Windows 10 op een andere pc te installeren'. Je ziet dan alle informatie die je nodig hebt.

 

Als installatiemedium kun je kiezen tussen een dvd of een USB-stick. De USB stick moet een minimale opslagcapaciteit hebben van 8 GB, en liever niet meer dan 32 GB. Let op: de stick moet leeg zijn, want hij zal helemaal leeg gemaakt worden!

Als je geen lege USB-stick hebt, dan kun je een lege dvd gebruiken.

 

Ik heb dat zojuist even gedaan. De installatiebestanden van Windows 10, versie 21H2, passen net op een dvd. Er bleef daarna nog 204 MB beschikbare ruimte over.

In totaal nam het downloaden van Windows 10 en het schrijven naar een dvd bij mij ongeveer een half uur in beslag.

 

Wanneer het branden van de dvd klaar is, zal hij automatisch worden uitgeworpen.

 

Wanneer het gelukt is om de defecte laptop op te laten starten van de dvd (let op: het opstarten van dvd kan lang duren!) krijg je de keuze om Windows 10 te installeren.

Daarna zal gevraagd worden waar je Windows 10 wil installeren. Op dat moment worden alle aanwezige partities getoond. Van belang is dat je dan alle partities eerst gaat verwijderen. Klik daarvoor de bovenste partitie aan, en klik dan onderaan in dat venster op Verwijderen.

Wacht totdat het verwijderen voltooid is en klik dan de volgende partitie aan. Ook die ga je verwijderen. Herhaal dat totdat alle partities verwijderd zijn en je een aangesloten niet-toegewezen ruimte over hebt. Dan klik je op Installeren. Windows zal zelf de nodige partities aanmaken.

 

Wanneer tijdens de installatie gevraagd wordt om een productcode, moet je niets invullen, maar onderaan klikken op 'Ik heb geen productcode'. Er heeft immers al eens Windows 10 op deze laptop gestaan. Dan zal de nieuwe Windows 10 automatisch geactiveerd worden, wanneer er verbinding met internet is.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi porrelaar, dank voor uw antwoord, ik ga er meteen mee aan de slag. 

2 uren geleden, porrelaar zei:

dan moet je vaak nog op een toets drukken om de laptop ook daadwerkelijk op te laten starten van die dvd

Er moet niet op een toets gedrukt worden maar de optie "Secure boot" in het bios moet uitgeschakeld zijn. Ik heb het al geprobeerd (niet op de foto) dvd/cd draait wel maar start het programma niet op (Kaspersky Rescue Disk en Linux Bootable CD).

Ik ga vanavond nog aan de slag met jouw voorstel tot oplossing, je hoort van mij morgen gelijk met het resultaat.

Hartelijke groeten,

Impala.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag porrelaar, ik slaag er maar niet in om op te starten van cd/dvd. HP blijft baas over de opstartprocedure, ik hoor de cd-drive dan wel draaien, maar opstarten doet ie niet. Secure boot en Legacy support disabled, all Secure keys cleared, er helpt geen lievemoederen aan. Er staat ongetwijfeld iets fout in het bios, maar ik weet niet wat. Jij enig idee? Ik hoor het dan wel, alvast bedankt om mee te denken en groetjes,

Impala.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zit je wel tegen, Impala!

 

Er zou een probleem kunnen zijn met het dvd-station: branden lukt wel, maar lezen gaat misschien niet goed.

Als ik een iso van Windows 10 op dvd brandt, dan maak ik meestal gebruik van het Windows-hulpprogramma voor het branden van schijfkopiebestanden.

Ik zet dan eerst een vinkje voor 'Schijf controleren na branden'. Daarna klik ik pas op de knop Branden.

619cdfe9e682f-Ashampoo_Snap_2021.11.22_1

Na het branden wordt dan de inhoud van de dvd vergeleken met de inhoud van het iso bestand, dat in je map Downloads (of op je bureaublad) staat. Die controle duurt bijna even lang als het branden zelf, maar dan weet je wel of of het branden zonder fouten is verlopen en of het resultaat gelezen kan worden door jouw dvd-station.

 

Je zou een nieuwe poging kunnen wagen. Deze keer geen dvd gebruiken, maar een lege USB stick met een opslagcapaciteit van minstens 8 GB (en liever niet meer dan 32 GB).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi porrelaar, het lukt mij niet om de laptop aan de praat te krijgen, ook via usb stick lukt het niet. Na enkele seconden verschijnt het HP-logo en probeert de laptop op te starten vanaf de hd waarna hij dan vastloopt en er verder niets meer gebeurd. Ik heb ook al geprobeerd op te starten via installatie dvd's Win 8.1, hij vraagt dan om van de dvd op te starten, maar ook hier loopt ie na verloop van tijd vast. Het scherm wordt blauw, maar uiteindelijk komt er een foutmelding van de recoverymanager. Ik heb ook al het diagnostisch programma laten lopen (bijna 5 uur) zonder dat er problemen gevonden werden. Het gaat hier om een onderbroken herinstallatie, kan ik de hd niet op een of andere manier formatteren? Laat maar iets weten, ondertussen groetjes,

Impala.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo, uiteindelijk is het me gelukt om de recovery via de F11 op te starten. Daar heb ik gekozen om de pc opnieuw en  zonder behoud van bestanden te recoveren. Helaas blijft hij al enkele uren hangen op 40% en weet ik niet goed wat ik nu verder nog kan doen. De dochter heeft al wel een mail van Google gehad (op haar telefoon) om haar Google-account te bevestigen. Iemand een voorstel om alsnog de laptop werkende te krijgen? Toch al iedereen bedankt om mee te denken, groetjes,

Impala.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: Nadat de recovery bijna 4 uur op 40% is blijven hangen, zie ik nu het blauwe scherm dat Windows aan het installeren is. Ik dat het niet normaal is dat dat zolang duurde, maar wat ben ik blij dat ik de recovery niet onderbroken heb. Toch nog afwachten of het vooralsnog lukt, maar het ziet er alvast beter uit dan vanmorgen toen ik er aan begon. Verder nieuws volgt nog. Groetjes,

Impala.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.