Ga naar inhoud

Opstarten lukt niet meer


Impala

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden, porrelaar zei:

Ik neem aan dat je ervoor gezorgd hebt dat het externe cd/dvd-station bovenaan in de opstartvolgorde stond?

Klopt, heb het bios inderdaad aangepast en het extern cd/dvd bovenaan gezet.

 

Wat ik niet begrijp is dat de recovery niet loopt zoals het zou moeten, dat Win 8 hierop geïnstalleerd wordt maakt niets uit. Ik heb zelfs de originele installatie dvd's van HP Win 8.1 die ik eventueel hiervoor kan gebruiken, daarvoor moet ik eerst van de dvd kunnen opstarten, de 😄 partitie formatteren en dan de installatie uitvoeren. Niet dat het allemaal zo belangrijk is, de dochter heeft de hoop inmiddels opgegeven, maar er is dat duiveltje in mij dat niet wil opgeven hé.

Bij het keuzemenu bij het opstarten staat ook de optie "opdrachtprompt", kan ik hier iets mee?

Groetjes,

Impala.

aangepast door Impala
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf het vreemd vinden dat je de laptop niet op kunt starten van dvd / extern dvd-station / usb stick.

 

Je dochter heeft geprobeerd de laptop terug te zetten naar de fabrieksinstellingen. Tijdens dat proces werd de voedingskabel eruit getrokken. Blijkbaar was de accu niet best meer en viel daardoor de laptop direct stil. Dat  kan gebeuren bij een oudere laptop. Het ligt eraan waar de laptop op dat moment mee bezig was. Wanneer de inhoud van de C partitie net gewist was om daarna de fabrieksinstellingen terug te zetten (vanuit de recovery partitie), dan kan het zo zijn dat er op dit moment geen goed werkend besturingssysteem op staat.

 

Maar dan zou het toch mogelijk moeten zijn om op te starten van een installatiemedium. Op dat moment wordt de harde schijf immers nog niet aangesproken.

 

Je hebt geprobeerd op te starten van een installatie-dvd (zowel via het interne dvd-station als via het externe dvd-station) en van een USB-stick. Dat lukte steeds niet. En dat kan ik maar niet verklaren.

Ik neem aan dat je de gemaakte installatie-dvd (waarop Windows 10, versie 21H2 staat) ook al geprobeerd hebt op een andere computer. Klopt dat? En startte die andere computer wél op van die installatie-dvd?

De inhoud van de installatie-dvd of installatie-stick moet er zo uitzien:

61a6354887b33-Ashampoo_Snap_2021.11.30_1

De datums onder 'Gewijzigd op' mogen anders zijn, maar op jouw dvd moeten dezelfde mappen en bestanden staan als in bovenstaande afbeelding.

 

1 uur geleden, Impala zei:

Bij het keuzemenu bij het opstarten staat ook de optie "opdrachtprompt", kan ik hier iets mee?

Misschien kun je daar nog wat mee, maar je zult daarnaast ook een installatiemedium nodig hebben. Ik vermoed namelijk dat de huidige Windows 10 zo zeer verminkt is dat die niet makkelijk gerepareerd kan worden via de opdrachtprompt.

 

Zelf heb ik weinig of geen ervaring met de opdrachtprompt om een defecte installatie van Windows daarmee te repareren.

Hopelijk kunnen andere leden jou daarmee verder helpen.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ porrelaar

Identiek zo te zien.

 

8 uren geleden, porrelaar zei:

Ik vermoed namelijk dat de huidige Windows 10 zo zeer verminkt is dat die niet makkelijk gerepareerd kan worden via de opdrachtprompt.

Het maakt niet uit welk systeem er op de laptop komt, ik wou graag Win 8.1 installeren (waarvan ik originele dvd's heb, mij toegestuurd van HP) maar hoe ik ook probeer op te starten via de cd-lezer, hij gaat steeds terug naar de HD. Er moet iets fout in het bios staan, ik maak morgen nog een printscreen.

 

8 uren geleden, porrelaar zei:

Blijkbaar was de accu niet best meer en viel daardoor de laptop direct stil.

Inderdaad, er zat geen batterij in omdat de laptop constant aan de stroom hangt.

 

Ook zou ik eens willen proberen om via de opdrachtprompt naar de cd-lezer te gaan, en vandaar de dvd en setup te starten, zoals in het Dos tijdperk, bijv. E:\setup.exe   Alleen weet ik niet wat ik dan kan verwachten.

 

Groetjes,

Impala

 

005.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  

19 uren geleden, Impala zei:

Klopt, heb het bios inderdaad aangepast en het extern cd/dvd bovenaan gezet.

Ik vermoed dat dit een heel overbodige vraag is, maar  ik stel ze toch maar:  je bent toch uit de bios gegaan met 'Exit and save' ?

 

en

21 uren geleden, Impala zei:

Bedankt voor je antwoord porrelaar, maar voor het eerst zie ik nu dat er nog van alles (partities) op de HD staat,

Waar zie je dit? (raakte je toch nog in windows?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Passer, oude krijger, Breekpunt was mijn allereerste forum ooit, mooie herinneringen aan.

Heb na het aanpassen van het bios gesaved met F10, maar ik ben er meer en meer van overtuigd dat hier iets fout staat, waarbij bij het opstarten van de laptop niet de installatie van een nieuw OS wordt uitgevoerd, maar naar de HD wordt gekeken (waar uiteraard geen OS meer op staat).

Wat ik wil bereiken is een nieuwe Win 8.1 op een lege HD (C: partitie) zetten, daarna mogelijk de Win 10 terug opzetten, zodat de laptop nog enkele maanden gebruikt kan worden.

 

Een van de opties in het opstartmenu van de laptop is een systeemkopie terugzetten, je probeert van alles tenslotte, en toen verscheen er een venster (zie eerdere post, iets grotere afbeelding) met de inhoud van de HD, vandaar.

Grtz.

Impala.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Impala zei:

Hoi Passer, oude krijger, Breekpunt was mijn allereerste forum ooit, mooie herinneringen aan.

Ach ja, waar is de tijd... Een oudgediende van Breekpunt (was je daar ook Impala? Want die naam zegt me niets (meer)?)

 

Wat je probleem betreft: probeer eens in herstelmodus te geraken:  https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/herstelopties-in-windows-31ce2444-7de3-818c-d626-e3b5a3024da5

en op die pagina (met méér mogelijkheden) staat o.a. De functie opstartherstel gebruiken. Klik dat eens open en probeer eens wat daar aangeraden wordt?

Krijg je een foutmelding of andere boodschap: maak eens een printscreen, misschien dat dàt ons dat meer gaat bijbrengen?

Een tweede optie: op een ander systeem een opstartstick met Media Creation Tool aanmaken en daarmee jouw systeem gaan bijwerken.

(je moet dan wel een tweede systeem hebben om zo'n stick aan te maken natuurlijk - enne: spreek ik hier wat abracadabra, vertel het maar, dan zet ik wel wegwijzertjes)

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Passer zei:

Impala: waar ben je gebleven?

Sorry, maar ondanks mij 69 zit ik nog op de schoolbanken van het dag- en volwassenenonderwijs, je bent immers nooit te oud om te leren. Btw mijn nick op Breekpunt was Lobeda, dit terzijde.

 

Ondertussen is de installatie vanaf de zelfgemaakte dvd toch opgestart. Bijgevoegd een afbeelding van een venster dat verschijnt, en waar ik geen enkele optie kan van kiezen die me verder brengt. Ik ga er dan ook vanuit dat er eerst een partitie moet bewerkt worden, of geformatteerd of nog iets anders. Niet te zien op de afbeelding, een zesde optie: Station 0    Partitie 6:  Recovery       17,7 GB       2,2 GB  OEM  (gereserveerd)

Wanneer ik een van de opties kies, bijv. de primaire partitie, dan staat er: Windows kan niet worden geïnstalleerd op station 0 partitie 4. Details: Kan Windows niet op deze schijf installeren. De geselecteerde schijf heeft een GPT-partitiestijl.

 

Het lijkt er op dat het toch wel kan lukken, mits de juiste partitie op de juiste manier gemanipuleerd wordt, ik hoor graag hoe dat dat in zijn werk gaat. Ondertussen wens ik iedereen al te bedanken voor zijn suggesties en geduld, met de groeten van 

Impala.

006.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zelfgemaakte dvd is de installatie-dvd voor Windows 10, versie 21H2, hoop ik. Want dat is de nieuwste versie van Windows 10.

 

In jouw afbeelding is van station 0 de partitie 1: WINRE geselecteerd (want blauw).

Klik dan op de knop Verwijderen, die onderaan in dat venster staat:

61a8ec934b0c1-Ashampoo_Snap_2021.12.02_1

Wacht daarna even totdat die partitie verwijderd is.

Daarna klik je op de volgende partitie, Station 0 Partitie 2, om die te selecteren. Klik dan weer op de knop Verwijderen en wacht totdat die partitie verwijderd is.

Herhaal dat voor alle partities van station 0. Ja, alle!

Uiteindelijk houd je slechts 1 partitie over; dat is een grote niet-toegewezen ruimte.

Dan pas klik je op de knop Volgende.

De installatie zal dan van start gaan. Windows zal zelf de nodige partities aanmaken. Je hoeft dus zelf niets te formatteren. Je hoeft ook niet zelf een of meer partities aan te maken.

 

Wanneer gevraagd wordt om een productcode, dan moet je klikken op 'Ik heb geen productcode'.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.