Ga naar inhoud

Opstarten lukt niet meer


Impala

Aanbevolen berichten

Iedereen bedankt, ik dacht dat we naar er wel gingen komen, helaas blijft de laptop hangen bij " apparaten voorbereiden (66 %) ". Ondertussen 3 x geprobeerd, elke keer terug de procedure opgestart, maar hij geraakt maar niet verder. Sectoren van de HD kapot of iets anders? Het zag er alleszins zeer belovend uit.

Grtz.

Impala

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang blijft de installatie hangen op “apparaten voorbereiden (66%)”?
Het is normaal dat de installatie langere tijd op een bepaald percentage blijft hangen. Daarna kan hij opeens doorschieten van 66 naar 100%.


 

Is de laptop verbonden met internet? Ik zou hem met een internetkabel verbinden met je router/modem. Dan kunnen ontbrekende drivers meteen opgehaald worden.    
 

Tijdens de installatie mag enkel een muis met de laptop verbonden zijn. Bij voorkeur geen draadloze muis, maar een muis met een draadje. Geen andere apparaten, zoals een printer o.i.d.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo porrelaar, ik ga er van uit dat de installatie vast zit omdat het zandlopertje (ronde stipjes die ronddraaien) blijft stilstaan. Een uurtje afgewacht zonder dat er iets gebeurde. Geen muis of ander apparaat aangesloten, de installatie gaat erg vlot tot het punt waar hij vastloopt. Morgen verder met een internetkabel, we zien dan wel weer. Slaap ze, grtz.

Impala.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, als het rondje niet meer draait, dan lijkt de installatie echt vastgelopen te zijn. Op veel laptops en desktop pc's (maar helaas niet op alle) zit een LED-lampje dat de activiteit van de harde schijf aangeeft. Als dat lampje niet meer flikkert, dan gebeurt er inderdaad niets meer.

 

"Apparaten voorbereiden" is volgens mij in het Engels "Getting devices ready".

 

Ik zocht daarom naar die term met Google. Hier een topic waar de installatie van Windows 10 ook vastliep bij 'Getting devices ready'": https://www.dell.com/community/Windows-10/Clean-Windows-10-Install-freezes-Getting-devices-ready/td-p/7867846

 

De oplossing was daar het bios op de standaardwaarden zetten. Bij mijn Asus moederbord zou ik dan moeten kiezen voor Default of Optimized Defaults, waarvoor ik functietoets F5 zou kunnen gebruiken.

 

Het is niet gezegd dat dat ook voor jou de juiste oplossing is, maar het bios op de standaardwaarden zetten is nooit verkeerd.

Daarna nog wel ervoor zorgen dat het dvd-station weer bovenaan staat in de opstartvolgorde.

=====================================

Tenslotte: ik kreeg een tip van een ander forumlid. Wanneer de laptop tijdens de installatie van Windows 10 verbonden is met internet, dan word je verplicht om voor het eerste gebruikersaccount een Microsoft account te gebruiken. Dat kan hinderlijk zijn als je dat niet van plan was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi porrelaar, het bios naar de standaardwaarden heeft niet gewerkt.

Heb het nog een paar keer geprobeerd, de installatie gaat heel vlot tot op apparaten voorbereiden, daar stopt de installatie telkenmale.

Ga morgen een schijfcontrole doen om te zien of er beschadigde sectoren op de HD staan en die indien mogelijk dan te repareren.

Welk programma kan ik hiervoor op een cd/dvd branden en opstarten vanaf de cd lezer?

Grtz.

Impala

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaan portable programma's, zoals HD Tune en CrystalDiskInfo, waarmee je de harde schijf kunt testen. Portable programma's hoeven niet geïnstalleerd te worden. Maar als je zo'n portable programma op een cd of dvd brandt, dan is die cd/dvd nog niet bootable. Dat wil zeggen, je kunt niet van die cd/dvd opstarten.

Ik herinner me echter dat Dasle (tot voor kort moderator op dit forum) in het verleden een topic had geplaatst over een bootable rescue disk waarop tal van programma's stonden, waaronder programma's om je harde schijf mee te testen.

 

Het wordt nu bedtijd voor mij, maar ik zal morgen kijken of ik dat topic terug kan vinden.

Als andere leden dat eerder gevonden hebben of een andere oplossing weten om de harde schijf te onderzoeken op problemen, dan staat het hun natuurlijk vrij om eerder te reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch maar even gezocht en ik heb hem gevonden: de Windows 7 Live CD/USB-stick.

Hij wordt besproken in dit topic:

De iso die je moet downloaden is 461 MB groot. Dat zou dus op een cd passen, maar aanbevolen wordt om hem met Rufus op een USB stick te zetten. Alleen dan kun je van alle mogelijkheden gebruik maken.

 

De gemaakte USB-stick wordt opstartbaar. Je kunt dan van die stick opstarten en je gaat dan naar het onderdeel Harddisk tools.

Daarvan kun je eerst CrystalDiskInfo gebruiken. Die laat in een paar seconden zien hoe gezond de harde schijf is. Alles blauw? Dan is de schijf gezond. Gele stippen betekenen een waarschuwing. Rode stippen betekenen dat de schijf absoluut niet meer gebruikt kan worden.

Geeft CrystalDiskInfo problemen aan (bijvoorbeeld een of meer gele bolletjes/stippen), dan kun je daarna nog HD Tune laten draaien. Je voert daarmee de error scan uit. Die test duurt zeer veel langer, maar laat precies zien hoeveel beschadigde sectoren de harde schijf heeft.

Overigens kun je volgens mij beschadigde sectoren niet repareren. Elk rood blokje (dat is een beschadigde sector) is er een teveel. dat betekent dat de schijf niet meer te vertrouwen is.

 

Hoe je de stick maakt en hoe de verschillende programma's werken, wordt allemaal door Dasle uitgelegd in dat lange topic.

 

Voorlopig heb je weer even wat huiswerk.... 😉

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi, ik slaag er maar niet in om van een USB-stick of CD met Windows 7 Live op te starten op de betreffende laptop. Heb de .iso dus ook als opstartbare CD gebrand, het Bios aangepast naar 1. opstarten van CD, 2. opstarten van USB en 3. opstarten van externe CD lezer. Geen enkele wil opstarten, geen drivers gevonden voor CD lezer, bij USB gebeurd er niets, cursor blijft knipperen. 

Heb de HD er uitgehaald en in een HD Docking station van een vriend gestoken, teneinde ze van op mijn laptop te controleren en evt. te herstellen, helaas kan ik ze niet vinden in verkenner. Bij schijfbeheer staat ze wel, maar zoals je ziet klopt er iets met de partitie niet.

Wie weet raad, ik hoor het graag, ondertussen groetjes van

Impala.

 

 

 image.png.13b135e52da261820e5fc4fb1a30a36c.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.