Ga naar inhoud

Recente zoekopdrachten


Leono

Aanbevolen berichten

In mijn vorige Windows installatie (Windows 10 Home 21H2), maar ook daarvoor al, zag ik na opening van het Windows zoekvak de laatst gebruikte zoekopdrachten.

 

Nu zie ik dat niet meer en ondanks uitvoerig zoeken kan ik de juiste instelling niet meer terugvinden. Indexeren is altijd uitgeschakeld geweest dus daar ligt het niet aan.

 

Hoe krijg ik de weergave van de laatst gebruikte zoekopdrachten weer terug? Ik vond dit altijd uitermate handig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik had al zo'n vermoeden dat je de zoekknop (of het zoekvak) naast de knop Start bedoelde. Daarom had ik al een paar knipsels gemaakt.

Ik zie het volgende wanneer ik op die zoekknop (bij mij het symbool van een vergrootglas) klik:

61f17128b4127-Ashampoo_Snap_2022.01.26_1

Ik heb met rood een kader getrokken om de 4 laatste zoekopdrachten die ik via de zoekknop heb gegeven. Bij mij werkt dat dus, maar bij jou nog niet.

Klik op het pictogram met de 3 puntjes dat je rechtsboven ziet. Er verschijnt een menuutje. Klik in dat menuutje op Zoekinstellingen:

61f171b900528-Ashampoo_Snap_2022.01.26_1

In het venster Machtigingen en geschiedenis dat dan geopend wordt, scrol je in het rechter paneel naar beneden, totdat je bij Geschiedenis komt.

Onder Zoekgeschiedenis op dit apparaat moet het schuifje op Aan staan. Was dat bij jou al zo? Zo niet, dan het schuifje op Aan zetten.

61f172af2eee3-Ashampoo_Snap_2022.01.26_1

Let op: geen gebruik maken van programma's zoals CCleaner. In de standaardinstelling wist die ook de geschiedenis van de onlangs geopende mappen en bestanden. Ik vermoed dat CCleaner dan ook de zoekgeschiedenis wist.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar,

 

Het klonk zeer veelbelovend wat u zei. Geschiedenis stond inderdaad uit, maar nu dus aan.

 

De CCleaner verstoorde het opgeslagene (voorheen) overigens niet.

 

Ik heb nu drie of vier zoekopdrachten ingevoerd, maar als ik klik op het vergrootglas zie ik nog steeds dit (ik heb zelfs een herstart gedaan):

 

 

Zoek.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Leono De manier die ik heb uitgelegd is de juiste manier om recente zoekopdrachten te tonen. Ik vond die manier zelf door te klikken op het pictogram met de drie puntjes, maar het staat ook zo beschreven op diverse websites, bijvoorbeeld hier: https://www.tenforums.com/tutorials/133365-how-turn-off-device-search-history-windows-10-a.html

 

Dat het bij jou desondanks niet lukt om je zoekgeschiedenis te tonen in Windows Zoeken is vreemd. Wat ik ook vreemd vind is dat bij jou de rubriek Snel zoeken (met daarin Nieuws, Sport, Geldzaken en Weer) ontbreekt. Zie daarvoor de afbeelding in mijn vorige reactie.

Nu vind ik zelf die rubrieken Nieuws, Sport, Geldzaken en Weer niet erg nuttig. Ze zouden er van mij niet hoeven zijn. Maar je kunt ze niet zo makkelijk laten verdwijnen. Daarvoor zou ik in het register wijzigingen aan moeten gaan brengen. En daar heb ik geen zin in.

Het betekent dus dat er mogelijk meer aan de hand is met jouw Windows 10.

Erg hinderlijk lijkt het me niet dat je zoekopdrachten niet bewaard worden, ondanks dat jij dat nu wel zo hebt ingesteld. Maar als jij het wél als zeer hinderlijk ervaart, dan zou je toch de upgrade naar versie 21H2 kunnen gaan forceren. Passer heeft jou in je andere topic al verteld hoe je dat kunt doen. Daardoor zullen alle Windows bestanden gecontroleerd en zo nodig vervangen worden.

 

Ja, ik weet dat je al eerder geprobeerd hebt om te upgraden naar versie 21H2, maar dat de procedure jou toen te lang duurde, waarna jij de upgrade hebt afgebroken. Ik raad je aan om de computer nooit uit te zetten wanneer die bezig is met de installatie van een nieuwere versie van Windows. Als het goed is, dan zie je tijdens die procedure ook steeds in beeld: 'Zet de computer niet uit'.

Dat heeft een reden. Tijdens de installatie worden bestanden verwijderd en vervangen door andere. Als je dat afbreekt, dan kun je met een onwerkbaar systeem blijven zitten.

 

17 uren geleden, Leono zei:

(ik heb zelfs een herstart gedaan)

Even voor de zekerheid: dat heb je gedaan door achtereenvolgens te klikken op Start > Aan/uit > Opnieuw opstarten?

61f283c85a6ee-pc_opnieuw_opstarten.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Porrelaar,

 

Dat uw advies het juiste was kwam ik ook tegen en ook dat er bij de 21H1 upgrade problemen waren geweest met juist deze zoekfuncties.

 

Dat gaf mij de inspiratie om toch nu maar alvast naar de 21H2 te gaan. Ik wilde eigenlijk wachten tot september.

 

Ik zit nu dus bij 21H2.

 

Wéér is de Realtek HD Audio Manager niet configureerbaar (cadeautje sinds de introductie van Windows 10) en ook zijn de zoekfuncties nog steeds afwezig.

 

Opnieuw opstarten (uiteraard) via Startknop.

 

aangepast door Leono
Foutje herstellen
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.