Ga naar inhoud

USB stick beveiligd tegen schrijven


Geertjan Zinken

Aanbevolen berichten

In het verleden heb ik ook eens een USB stick gehad die zich niet meer liet formatteren.

Ik heb toen gebruik gemaakt van het kleine programma HP USB Disk Storage Format Tool.

Het is al weer wat jaren geleden, maar ik meen me te herinneren dat ik de formatteeropdracht een paar keer moest geven. Ik begon al te twijfelen, maar na 3 keer was de stick toch opnieuw geformatteerd en weer bruikbaar.

Een goed resultaat is niet gegarandeerd, maar niet geschoten is altijd mis.

 

Hier een korte beschrijving van HP USB Disk Storage Format Tool: https://www.computeridee.nl/downloads/systeem/hp-usb-disk-storage-format-tool/

De link in dat artikeltje op Computer Idee brengt je naar deze website: https://download.cnet.com/HP-USB-Disk-Storage-Format-Tool/3000-2094_4-10974082.html

En daar hoef je enkel op de grote groene knop DOWNLOAD NOW te klikken.

Het tooltje is slechts 96 KB groot.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben inmiddels aanbeland bij diskpart. Ik moet nu weer wat ingeven maar wil toch even laten checken of het allemaal klopt. De stick heeft als driveletter de L: 

 Dan is dit de volgende opdracht: 

 Deze keer moet je attributen disk clear read-only typen en op Enter drukken.

Daarna nog Typ ten slotte exit om het diskpart-venster te sluiten zodra het verwijderingsproces van de schrijfbeveiliging is voltooid. Nadat u deze stappen hebt voltooid, moet u het systeem opnieuw opstart

Kan ik deze opdrachten zonder problemen uitvoeren?  Of toch maar eerst de optie van de Porrelaar  proberen?  Groet, Geertjan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk a.u.b. uit met diskpart, want dat gaat nu niet goed!

Je gebruikt nu namelijk een naar het Nederlands vertaalde handleiding en dan kan het snel fout fout. Je moet de Engelse opdrachten ingeven. Nooit de Nederlandse.

Bovendien werk je in diskpart niet met schijfletters, maar met schijfnummers.

Nadat je de opdracht list disk hebt gegeven, krijg je de schijven te zien. Kijk dan goed naar de grootte van alle schijven om te achterhalen welke schijf jouw USB stick is. Onthoud het nummer van die schijf.

Daarna kun je doorgaan met de opdrachten.

 

Let goed op, want als je het verkeerde nummer ingeeft achter select disk, dan voer je de opdracht uit op een andere schijf dan jouw USB stick!

Diskpart kan in onervaren handen een gevaarlijk programma zijn. Je zal de eerste niet zijn die met diskpart een verkeerde schijf formatteert...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In het register zitten knoeien is ook niet zonder gevaar! Maak in  ieder geval een backup van het register vooraleer je daarmee begint!

 

Misschien werkt die registertweak wel, maar dan moet je die key aanmaken op de juiste plaats!

Volgens je beschrijving moet hij staan in Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\, jij plaatste hem in Computer\HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\

Je moet nog verder doorklikken op CurrentControlSet en dan verder naar Control !

Naamloos.png.7274e24508c706b69df7bf7e745cb438.png.e145ec6ece9b7d937620be7cb97cc5da.png=====>>   2.png.7fd1cb884eb3ab6c0d1aac64609e8b0e.png

 

Als ik jou was zou ik zeker wegblijven van diskpart, daarin is een fout heel snel gemaakt en ook onherstelbaar!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar goed dat ik eerst navraag gedaan heb. Ik ben nu wel tot de overtuiging gekomen dat alleen de suggestie van de Porrelaar nog in aanmerking komt. Als dat niet lukt verdwijnt de stick naar de eeuwige jachtvelden. 😊

Oh ja nog iets. De door mij op de verkeerde plaats aangemaakte hotkey maar laten staan (want hij werkt toch niet) of alsnog verwijderen?  Ik hoor het graag en dank iedereen voor zijn bijdrage. 

Groet, Geertjan 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.