Ga naar inhoud

Externe disk drive sony


Aanbevolen berichten

Ik heb een sony externe disk drive voor 3.5 inch schijfjes die eigenlijk altijd goed heeft gewerkt. Na een lange tijd wil ik toch nog eens die oude bestanden bekijken maar lukt niet meer (nu win 11 maar ook op een laptop met win 10 zelfde probleem). Bij aansluiting krijg ik onderaan het scherm met dat symbooltje de melding van een extern station, maar is niet terug te vinden in verkenner, normaal station A: zeker. Bij het instoppen van een schijfje vraagt zelf AVG de schijf te scannen tegen virussen en doet dit ook. Maar in verkenner vind ik niets terug om dit station te openen. Is hier een uitleg en hopelijk een oplossing voor?

Dank bij voorbaat.

Patric

Link naar reactie
Delen op andere sites

Falstring kan je later verder helpen met instellingen in het BIOS. Ik wil het nu even via een andere route gaan proberen.

 

Op 9/1/2023 om 09:42, Baert Patric zei:

Bij aansluiting krijg ik onderaan het scherm met dat symbooltje de melding van een extern station

Hoe ziet die melding er bij jou uit? Kun je daar een printscreen / afbeelding van posten?

 

Naar aanleiding van jouw vraag heb ik mijn externe diskettestation opgezocht. Die is intussen 20 jaar oud. Ik stopte er de oudste diskette in die ik kon vinden: een diskette die in het jaar 1993 gevuld is met brieven (gemaakt met WordPerfect 5.1) op een pc die toen draaide op Windows 3.1.

Mijn Windows 10 pc had daar geen enkele moeite mee. Het diskettestation verscheen in het rechter paneel van de Verkenner, nadat ik in de linker kolom ( = de navigatiekolom) op Deze pc had geklikt:

 

63bd7804bf439-2023-01-06_19_38_08-Deze_p

 

En hij krijgt, zoals je ziet, inderdaad stationsletter A:.

Er bleken 85 brieven op te staan (geschreven door mijn vriendin aan mij) en die waren prima te openen met Microsoft Word 2016.

 

Daarna ook getest op mijn Windows 11 pc. Ook op die pc geen problemen.

 

Het moet dus nog wel kunnen, maar bij jou loopt het niet lekker. Het lijkt er op dat jouw externe diskettestation niet herkend wordt als een diskettestation, maar wel als een ander opslagmedium. AVG vraag immers bij jou om de schijf te scannen.

 

Probeer het volgende:

Doe een diskette in het diskettestation en sluit het diskettestation daarna aan op je pc.

Kijk dan of het pictogram 'Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen' verschijnt in het systeemvak (rechts onderaan in de taakbalk).

Dat pictogram ziet er zo uit:

 

63bd7ac52e223-2023-01-06_20_00_02-.png

 

Soms is dat pictogram verborgen. Dan moet je eerst klikken op het naar boven gerichte pijltje om die verborgen pictogrammen te zien:

 

63bd7b166e2ad-2023-01-10_15_47_32-.png

 

Als het pictogram 'Hardware veilig verwijderen en media uitwerpen' daarna wel bij jou zichtbaar wordt, dan moet je erop klikken.

Ik krijg dan het volgende te zien, wanneer mijn diskettestation is aangekoppeld:

 

63bd7ba135e54-2023-01-06_20_00_30-.png

 

Mijn apparaat wordt herkend als een USB Floppy Drive. Bij jou zal er iets anders staan.

Klik niet op de naam van je apparaat, maar klik op Apparaten en printers openen.

 

Ik krijg dan het volgende te zien:

 

63bd7c7faa21e-2023-01-09_14_26_17-Appara

 

Mijn diskettestation is zichtbaar in Apparaten en printers onder het onderdeel Apparaten. En vanuit dat venster kan ik ook de inhoud van de diskette bekijken.

Hoe je dat kunt doen vertel ik later. Eerst moet duidelijk zijn of jij bij Apparaten en printers jouw externe diskettestation ziet staan (wat voor afwijkende naam die dan ook heeft bij jou).

Maak er indien mogelijk een printscreen / knipsel van en plaats die in een volgende reactie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 9/1/2023 om 15:16, Baert Patric zei:

was esc voor naar bios te gaan. Maar ik zie alleen die disk drive in boot options system configuration en kan daar niets veranderen naar enable .

bios .jpg

Zet hier de "legacy support" eens op "enabled" en kijk dan wat het resultaat is.

De tip van porrelaar mag je ook uitvoeren maar ik zou eerst de legacy support aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag porrelaar en Kweezie Rabbit,

mijn probleem is opgelost dankzij de oplossing van porrelaar. Eerst op icoontje hardware verwijderen en dan apparaten openen en zo verder. Nu vind ik ook de A: drive terug in verkenner. 

KWeezie, naar legacy kan ik niet zover naar onder geraken met de pijltjes, weet niet zo direct hoe, maar mijn probleem is zonder in de bios te moeten toch opgelost.

In elk geval bedankt iedereen.

Maar ik had hier nog een ander probleem, namelijk met een iomega zipdrive die ik ook eens terug aan de praat wou krijgen. Spijtig met parallelle poort die ik niet heb op mijn laptop. Heb nu een snoer gekocht van usb naar parallel. Wordt niet herkend door laptop, geen icoon "apparaten en printers uitwerpen".

Ik had nog de cd rom liggen met de handleiding en (denk ik) drivers. Maar ik krijg de melding dat dit om een 16-bit systeem gaat (mijn laptop is 64 denk ik) en ik de gepaste driver moet vragen aan de producent. Die kan ik niet vinden. Een site van iomega vermeld alleen spelletjes of zo, geen drivers.

Zip drive is reeds iets meer dan 20 jaar hoor.

Die kabel helpt dus niet, maar zou een pc met ingebouwde parallelle poort misschien helpen? Die overgang van parallel naar usb is ergens toch een versmalling van de doorvoer aan info, is dat het verschil tussen 16 en 64 bit?

Ik heb eens gezocht op internet naar een pc met parallelle poort en dat bestaat nog bij een firma in Nederland. Men heeft daar een desktop met indien aangevraagd een parallelle poort (en nog 4 usb poorten) voor rond de 110 euro, merk lenovo zegt men. Zou dit betrouwbaar zijn en een oplossing kunnen bieden?

Driver is niet goed, is een parallelle poort aan zipdrive?

Is er wel een oplossing?

Graag uw mening.

 

dank bij voorbaat

 

Patric

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp uit je laatste reactie dat je nu bij je bestanden op de diskettes kunt. Tip: kopieer alle bestanden die op die diskettes staan zo snel mogelijk naar een of meer mappen op je harde schijf. En als die bestanden belangrijk zijn, dan kopieer je ze ook nog eens naar een externe harde schijf. Dan heb je een back-up. Daarna kun je die diskettes vergeten.

 

En wat betreft die Zip drive: het zal lastig worden om die nog aan de praat te krijgen.

In jouw andere topic had ik je aangeraden om te gaan zoeken naar een tweedehands Zip drive met USB-aansluiting. Die zijn vast nog wel te koop via eBay of zoiets.

Een andere mogelijkheid is om rommelmarkten en kringloopwinkels af te struinen, waarbij je gaat zoeken naar een zeer oude, maar goed werkende computer die draait op Windows XP of ouder. Natuurlijk kijk je dan ook naar de achterkant van de pc, waarop een parallelle aansluiting moet zitten. Neem desnoods je Zip drive mee om te kijken of de aansluiting past. Zulke oude computers hoeven niet meer dan twee à drie tientjes te kosten. Ik zou er zeker geen nieuwe computer met parallelle aansluiting voor gaan kopen.

 

En ook hier geldt: als het je uiteindelijk lukt om die zip schijfjes uit te lezen, dan moet je onmiddellijk de inhoud gaan kopiëren naar je harde schijf. Het is overigens nog maar de vraag of je die bestanden ook kunt openen. Het ligt eraan met welk programma ze gemaakt zijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste,

bedankt voor de info.

De bestanden op de zipschijven zijn van word excel en ook access, dus zou geen probleem mogen zijn.

Ik heb reeds rond gekeken op tweede hands en zo, nog niet gevonden hoor. Zal moeilijk zijn. Dat aanbod van die Nederlanse firma van 110 euro, zou dat betrouwbaar zijn? Prijs niet zo hoog.

Maar wat dan met die driver? hoe eraan geraken?  Van die 16 naar 64 bit, daar ken ik niets van. Zou die zip dan kunnen werken op die nieuwe pc met parallelle poort 25 pins?

Ik heb nog heel wat bedenkingen zoals u zit..

mvg

Patric

 

PS: info over het aanbod van die onderstaande firma

Als besturingssysteem zit er Windows 10 pro op.

Er zijn 4x USB 2.0, 2x USB 3.2 aansluitingen.

In onze loods hebben wij exemplaren zonder, maar ook met 25 pins parallelle poort.

Geef bij uw bestelling in het veld opmerkingen aan dat u 25 pins parallelle poort wenst.

 

Met vriendelijke groet, 

Wendela Vonk

 

Telecomweb

De Finnen 2

NL-9001 XW Grou 

 

Contact klantenservice: +31 (0)566 62 0022

 

e. info@telecomweb.eu

url: www.Telecomweb.eu

The contents of this email and any attachments are confidential. It is intended for the named recipient(s) only. If you have received this email in error please notify the system manager or the sender immediately and do not disclose the contents to any one or make copies.

aangepast door Baert Patric
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.