Ga naar inhoud

Upgraden van W10 naar W11 - Processor wordt niet ondersteund


p38cyq

Aanbevolen berichten

Een laptop van 6 jaar oud kan niet upgraden van W10 naar W11.

Probleem : de CPU is een Intel Core i7-7500U en volgens Windows wordt deze niet ondersteund.

Al de rest is OK : TPM 2.0, beveiligd opstarten is ook in orde en meer als genoeg geheugen is beschikbaar.

Iemand die al enige ervaring heeft met het alsnog kunnen upgraden?

Op het internet genoeg info beschikbaar maar graag iemand met kennis ter zake. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De CPU in die laptop is -volgens Microsoft- net 1 jaar te oud voor Windows 11.

Op dit forum is in het verleden afgesproken dat geen hulp wordt geboden bij het upgraden van Windows 10 naar Windows  11 op pc's die daarvoor volgens Microsoft niet geschikt zijn. Zie daarvoor dit topic van kape:

Lees dat topic even door. Nu is dat topic van kape intussen alweer zo'n twee jaar oud. Toen kape dat topic plaatste, was Windows 11 net twee weken op de markt. Intussen is de situatie wel veranderd. Windows 11 is gebleken een stabiel besturingssysteem te zijn en Windows 10 raakt aan het einde van zijn levenscyclus. Windows 10 zal nog slechts 2 jaar updates krijgen: de ondersteuning stopt per 14 oktober 2025. Ik kan me voorstellen dat mensen nu toch gaan overwegen om over te gaan naar Windows 11, ook al voldoet hun pc niet aan alle voorwaarden die door Microsoft gesteld worden. Moeten we als helpers blijven weigeren om hulp te bieden in zulke situaties? Als gewoon lid heb ik daar niets over te zeggen.

Ik zou zeggen: gooi via feedback of via een PB aan kape eens een balletje op of de helpers nog steeds geen steun mogen bieden bij zulke vragen.

 

2 uren geleden, p38cyq zei:

Iemand die al enige ervaring heeft met het alsnog kunnen upgraden?

Die zullen er genoeg zijn op dit forum, maar we moeten eerst van de forumleiding toestemming krijgen om hulp te bieden. Bovendien zal dan altijd aan de hulpvrager moeten worden verteld dat het mogelijk is dat je op zo'n systeem in de toekomst geen updates meer krijgt. Is dat laatste bij sommigen al gebeurd? Volgens mij niet. Ik heb dat namelijk nog nergens op internet gelezen. Gewone updates krijg je ook gewoon binnen. Maar voor de jaarlijkse upgrade naar een nieuwere versie van Windows 11 zul je wel de trukendoos weer moeten openen.

 

Is het moeilijk om te upgraden van Windows 10 naar Windows 11, wanneer je pc niet helemaal voldoet aan de voorwaarden? Ik vind zelf van niet, maar wat de een makkelijk vindt, dan vindt iemand anders weer moeilijk. En dat is een beetje het probleem bij zoiets. Ik denk bijvoorbeeld dat het voor jou geen probleem zal zijn, omdat jij -naar mijn inschatting- een goede kennis van Windows hebt. Maar wat doen we bij mensen die hetzelfde vragen en die door hun gebrek aan kennis en durf al in paniek raken wanneer ze een programmaatje als Rufus moeten gaan gebruiken?

 

Zelf had ik van iemand een oude pc gekregen. Die wilde ik gaan gebruiken om programma's mee te testen. En toen Windows 11 uitkwam leek het me wel leuk om dat besturingssysteem te gaan installeren op die pc. Was die geschikt voor Windows 11? Nee, zeker niet, maar dat wist ik van tevoren al. Het programmaatje WhyNotWin11 gaf dat ook duidelijk aan. Alles wat rood is in onderstaande afbeelding, voldoet niet aan de door Microsoft gestelde voorwaarden van Windows 11:

 

651c7dae80f9e-WhyNotWin11.png

 

Die oude pc schoot op 5 punten tekort. Toch heb ik er Windows 11 op gezet. En ik moet zeggen: Windows 11 draait voortreffelijk op die pc. Blijft dat ook zo in de toekomst? Tja, dat weten we niet, maar wat zou het? Dit is mijn test-pc. De pc die ik dagelijks gebruik, draait nog steeds op Windows 10, omdat ook die pc eigenlijk te oud is voor Windows 11.

 

Ik heb de upgrade naar Windows 11 dus uitgevoerd op mijn test-pc, omdat ik dat leuk vond om te doen én omdat het voor mij niet uitmaakte wanneer de upgrade zou mislukken, want dan zou ik er gewoon weer Windows 10 of een Linux distributie op hebben gezet. Maar andere forumleden die deze stap overwegen, zullen er niet zo onverschillig tegenover staan. De meeste leden willen zekerheid. Die vragen zich misschien af: blijft mijn (iets te oude) pc goed werken met Windows 11? Zal ik in de toekomst ook kunnen upgraden naar een nieuwere versie van Windows 11, zonder door allerlei hoepels te moeten springen? En niemand kan die garantie bieden...

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een laptop én een PC die niet geschikt waren voor Windows 11, twee jaar geleden geupdate van W10;.

Alle beide, werken zonder probleem, alle updates worden geinstalleert, ook de jaarlijkse volledige update.

Er is ook geen aanduiding op het scherm, dat het zou gaan om een illegale update zoals soms gemeld wordt.

Hoe ?? Hééél simpel, maar blijkbaar mag ik dat hier niet verklappen.

Alhoewel, als je goed zoekt in mijn reacties van twee jaar geleden, kan je het vinden.

😇

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk Tamari

eerst dit: forumregels

 

en dan dit: wij kunnen het ons als forum gewoon niet permitteren van illegale content toe te laten

om de eenvoudige reden dat - indien dit opgemerkt wordt (*) -

wij als forum riskeren van dan van het publieke terrein te gaan verwijderd/verbannen worden  (vb door Google & Co)

en dat is iets wat we kunnen missen als de pest.

 

(*) en de vraag is niet òf, maar wannéér het gaat opgemerkt worden...

 

(beheerders en supervisors: correct me if I'm wrong)

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Passer zei:

wij kunnen het ons als forum gewoon niet permitteren van illegale content toe te laten

Het is helemaal niet illegaal om een Windows 10 computer die door Microsoft niet geschikt wordt bevonden om naar Windows 11 te upgraden toch te upgraden.

 

Lees eens wat Microsoft er zelf over vertelt bij 'Andere manieren om Windows 11 te installeren (niet aanbevolen) '

https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/manieren-om-windows-11-te-installeren-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

 

We moeten toch niet heiliger zijn dan Microsoft zelf.😂

Als je er bij zegt dat er risico's er aan verbonden zijn dan is het toch voor rekening van de uitvoerder. Het forum zelf is juridisch volledig in orde hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.