Ga naar inhoud

Opstartschijf te vol


DHZ

Aanbevolen berichten

Eddy X Een BIOS update, zeker als die dateert van 2018, is wel degelijk noodzakelijk. Het is niet voor niets dat deze updates uitkomen.

Ik ben het met jou eens dat een BIOS update niet zonder risico is, maar dan enkel in het geval dat de stroom (batterij én net) tegelijkertijd zouden uitvallen, wat dezer dagen nogal onwaarschijnlijk is.

 

Verder zal TS vermoedelijk ondervinden dat er, na een BIOS update van 2018, er nog updates zullen komen die hij ook beter implementeert. Bij BIOS updates kan men niet zomaar verspringen van bv. Rev. 1.0 naar Rev. 5.0 zonder de tussentijds upgrades (van 1.0 naar 2.0 enz.) uitgevoerd te hebben.

We zijn nu wel in 2024 hé, dwz. 6 jaar na de update van 2018. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

15 uren geleden, p38cyq zei:

Eddy X Een BIOS update, zeker als die dateert van 2018, is wel degelijk noodzakelijk. Het is niet voor niets dat deze updates uitkomen.

Ik ben het met jou eens dat een BIOS update niet zonder risico is, maar dan enkel in het geval dat de stroom (batterij én net) tegelijkertijd zouden uitvallen, wat dezer dagen nogal onwaarschijnlijk is.

Dus ik neem aan dat de files aangeduid als "INTEL system" in de lijst van optionele updates de BIOS update files zijn? 

BIOSupdates.jpg.cdf71f54426be1b09174a2894d9961dd.jpg

En vink ik dan eerst de update van 12/18/2018 aan en daarna die van 2/4/2019 of mag ik die tegelijk aanvinken bij de "Optional Updates"?

Trouwens, welke batterij bedoelt u? Het gaat hier over een desktop he.

En ik heb geen Canon MP280 printer (zie lijst updates in vorige post), wel een MP450. Is die update dan relevant?

Sorry dat ik hierop terugkom, maar ik wil iets bijleren, dus probeer ik alles te begrijpen.

Alle "normale" updates van Windows worden regelmatig geïnstalleerd. 

Verder zal TS vermoedelijk ondervinden dat er, na een BIOS update van 2018, er nog updates zullen komen die hij ook beter implementeert. Bij BIOS updates kan men niet zomaar verspringen van bv. Rev. 1.0 naar Rev. 5.0 zonder de tussentijds upgrades (van 1.0 naar 2.0 enz.) uitgevoerd te hebben.

We zijn nu wel in 2024 hé, dwz. 6 jaar na de update van 2018. 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De BIOS-update is die van "American Megatrends Inc."

Intel is je processor, wat je kunt controleren via "systeeminformatie" (zoekvak).

Wat betreft de batterij: dit is een algemene opmerking, niet specifiek van toepassing op jouw situatie.

Je kunt alle updates selecteren; jouw systeem zal deze automatisch sorteren en toepassen.

Aangezien er een printer-update beschikbaar is, is het zeker aan te raden deze ook te installeren. Twijfel je? Vink deze update dan niet aan.

 

    

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hasleo Backup Suite Free is gratis Windows-back-up- en herstelsoftware, die back-up-, herstel- en kloonfuncties bevat. Het is ontworpen voor gebruikers van Windows-besturingssystemen en kan worden gebruikt op zowel Windows-pc's als servers.

De back-up- en herstelfunctie van Hasleo Backup Suite kan u helpen bij het maken van een back-up en het herstellen van de Windows-besturingssystemen, schijven, partities en bestanden (mappen) om de veiligheid van uw Windows-besturingssysteem en persoonlijke gegevens te beschermen. De kloonfunctie van Hasleo Backup Suite kan u helpen Windows naar een andere schijf te migreren, of een schijf eenvoudig te upgraden naar een SSD of een schijf met een grotere capaciteit.

 

Op 2/4/2024 om 18:32, p38cyq zei:

Eddy X Een BIOS update, zeker als die dateert van 2018, is wel degelijk noodzakelijk. Het is niet voor niets dat deze updates uitkomen.

Een bios update is niet altijd noodzakelijk ook al dateert uw versie van 2018. Men moet dat geval per geval bekijken. Enkel als je problemen hebt met je systeem die relateert zijn aan een verouderde bios-versie is moet je deze updaten. Nieuwe versies worden ontwikkeld om eventuele fouten weg te werken en vooral om het gebruik van recentere interne of externe toegevoegde hardware te ondersteunen.

 

Op 2/4/2024 om 18:32, p38cyq zei:

Verder zal TS vermoedelijk ondervinden dat er, na een BIOS update van 2018, er nog updates zullen komen die hij ook beter implementeert.

Bios-updates staan los van Windows en driver updates.

 

Op 2/4/2024 om 18:32, p38cyq zei:

Bij BIOS updates kan men niet zomaar verspringen van bv. Rev. 1.0 naar Rev. 5.0 zonder de tussentijds upgrades (van 1.0 naar 2.0 enz.) uitgevoerd te hebben.

Uit eigen ervaring weet ik dat deze bewering niet klopt. Je kunt perfect van bv versie 1.0 naar versie 5.0 gaan.

 

Informeer je goed alvorens je een TS iets vertelt. Met foute informatie stuur je hen het bos in.

aangepast door Tamari
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 2/4/2024 om 18:32, p38cyq zei:

Bij BIOS updates kan men niet zomaar verspringen van bv. Rev. 1.0 naar Rev. 5.0 zonder de tussentijds upgrades (van 1.0 naar 2.0 enz.) uitgevoerd te hebben.

 

20 uren geleden, Tamari zei:

Uit eigen ervaring weet ik dat deze bewering niet klopt. Je kunt perfect van bv versie 1.0 naar versie 5.0 gaan.

 

Informeer je goed alvorens je een TS iets vertelt. Met foute informatie stuur je hen het bos in.

 

Die eerste quote zou ik nu niet direct als 'foute'informatie' bestempelen - eventueel als onvolledige of achterhaalde informatie - maar fout ??

Ook in het geval je gelijk hebt, stuurt men hem daarmee niet 'het bos in' toch?

Enfin, zo zie je maar...  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 4/4/2024 om 14:02, Tamari zei:

Informeer je goed alvorens je een TS iets vertelt. Met foute informatie stuur je hen het bos in.

Geen commentaar. Bescheidenheid siert de mens....

 

Nu, BTT @DHZ: hoe gaat het ondertussen met je systeem?

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, p38cyq zei:

Nu, BTT @DHZ: hoe gaat het ondertussen met je systeem?

Dankzij jullie allemaal heb ik weer heel wat bijgeleerd, o.a.:

  • Klonen van de oorspronkelijke SSD naar een grotere SSD en partities instellen
  • Opstartvoorkeur aanpassen in BIOS voor opstarten vanaf de nieuwe SSD.
  • Door de door Windows Update aangegeven Optionele Updates even te Googelen heb ik soms geschiedenis van updates gevonden (bv. vorige versies van BIOS)

Uiteindelijk heb ik alle door Windows aangegeven Optionele Updates aangevinkt en succesvol uitgevoerd.

Na het updaten van BIOS even gecontroleerd wat de opstartvoorkeur was (PC moet opstarten van de grotere SSD) en dit bleek al aangepast in de nieuwe BIOS.

Voor deze PC (de MEDION MD8836 (Akoya P2120 D)) heb ik nog één overblijvend probleem, namelijk met de "2024-01 Beveiligingsupdate voor Windows 10 Version 22H2 (KB5034441), waarvoor ik nog steeds een foutmelding blijf krijgen (installatie mislukt - 0x80070643). Wanneer ik in de update geschiedenis op deze update klik dan opent zich een scherm in in Edge (klik erop). Blijkbaar heeft men deze update enkel nodig als de PC een WinRE-herstelpartitie heeft, wat volgens onderstaande test het geval is (Windows RE status enabled):

testupdateKB5034441.JPG.8267cf4233e01e577a81e6b12b126bfd.JPG

Daarom heb ik met de MiniTool Partition Wizard de recovery partitie aangepast op de grotere SSD. Die partitie had inderdaad geen 250 MB vrij.

recoverygroter.thumb.JPG.9bace69d891d54553bd10183d2e6e001.JPG

Ik heb daarna de PC herstart, maar toch kan ik de update niet installeren. Ben ik ergens iets vergeten of heb ik iets verkeerd geïnterpreteerd?

 

Ik heb ook alle optionele updates geïnstalleerd voor mijn andere PC (de HP Pro desktop) en daar heb ik (door de door Windows Update aanbevolen update aan te klikken) in één stap van de BIOS versie van 2018 naar de recentste (HP P03 ver. 02.49 van 11/12/2023) overgestapt (zoals Tamari zei blijkt dit dus zonder meer mogelijk).

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/4/2024 om 17:00, DHZ zei:

Ik heb ook alle optionele updates geïnstalleerd voor mijn andere PC (de HP Pro desktop) en daar heb ik (door de door Windows Update aanbevolen update aan te klikken) in één stap van de BIOS versie van 2018 naar de recentste (HP P03 ver. 02.49 van 11/12/2023)

Goed gedaan DHZ. Als HP je deze update aanraadt is het inderdaad zo dat tussentijdse BIOS updates niet nodige zijn, elke BIOS chipmaker heeft zo zijn eigen preferenties. Blijkt dat die update wel nodig was hé...In dit verband onderstaand screenshot (Copyright: Elevenforums.com)

 

Wat betreft de Windows beveiligingsupdate: niet te veel van aantrekken. Via Windows telemetrie zal die update al dan niet opnieuw aangeboden worden. 

  

Knipsel.PNG

aangepast door p38cyq
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alvorens een bios update uit te voeren lees ik altijd eerst de beschrijving van de wijzigingen (aanpassingen) die betrekking hebben op die bepaalde versie. Enkel als ik vaststel dat die update nuttig is zal ik die uitvoeren. Zij die niet de kennis hebben om die beschrijving te beoordelen laten die taak beter over aan een kenner. Updaten om maar te updaten heeft in deze geen zin.

Ik kan ook hier nergens uit afleiden dat die bios update echt zinvol of noodzakelijk was. Ik moet echter toegeven dat ik hier niet ieder bericht ten gronde heb uitgespit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.