Ga naar inhoud

Opstartschijf te vol


DHZ

Aanbevolen berichten

De C-drive van mijn Desktop PC is veel te vol. Het is een SSD van 117 GB en er is nog slechts 4 % (4,94 GB) vrije ruimte! Hoe kan ik ruimte vrijmaken?
Gegevens PC:
Apparaatnaam    DESKTOP-12BBI1T
Processor    Intel(R) Core(TM) i3-6100 CPU @ 3.70GHz   3.70 GHz
Geïnstalleerd RAM-geheugen    8,00 GB
Type systeem    64-bits besturingssysteem, x64-processor
Windows:    Windows 10 Home Versie    22H2
Installatiedatum    ‎17/‎06/‎2020
Build van besturingssysteem    19045.4170
Windows Feature Experience Pack 1000.19054.1000.0

 

In schijfopruiming is er al niet veel winst te boeken:

schijfopruiming.JPG.1c79f4fa406e90a88f99e9ba8ec47649.JPG

 

Schijfbeheer ziet er zo uit:

schijfbeheer.thumb.JPG.6a1e745324eaf3b3ed896967dacdbab6.JPG

 

Voor zover ik het begrijp staan de meerderheid van mijn persoonlijke bestanden reeds op de D-schijf:
•    OneDrive bestanden
•    Dropbox bestanden
•    Mail (Outlook)-bestanden
•    Afbeeldingen
•    Muziek en podcasts
•    Downloads
Ik heb met Verkenner (Eigenschappen) een poging gedaan om te zien wat er zoal op de C-drive staat en hoeveel ruimte die bestanden innemen en ik kom tot volgend overzicht (kleinere bestanden niet meegerekend):
•    Gebruikers:        85.9 GB        (22.4 GB op schijf)
•    Program files:        13.1 GB        (13.0 GB op schijf)
•    Program files (x86):    25.7 GB        (25.4 GB op schijf)
•    Program data:        3.51 GB        (3.49 GB op schijf)
•    Windows        30.9 GB        (22.1 GB op schijf)
•    Hiberfil.sys        3.16 GB        (3.16 GB op schijf)
Totaal op schijf: 89.5 GB
 

Hoe begin ik hier best aan?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

begin eens met in het venster van schijfopruiming te klikken op systeembestanden opruimen.

dan gaat ie een tijdje zitten rekenen, en krijg je een overzichtje waar er een boel ouwe meuk opgeruimd kan worden. daar kan je alle suggesties aanvinken en laten opruimen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

4 minuten geleden, falstring zei:

begin eens met in het venster van schijfopruiming te klikken op systeembestanden opruimen.

dan gaat ie een tijdje zitten rekenen, en krijg je een overzichtje waar er een boel ouwe meuk opgeruimd kan worden. daar kan je alle suggesties aanvinken en laten opruimen.

Ik heb op "systeembestanden opschonen" geklikt. Hieronder het resultaat:schijfopruimingsysteembestanden.JPG.f43f78d4626109a5baedb99c8e280d9c.JPG

 

Als ik de twee bovenste categorieën aanvink kom ik al aan 3.13 GB, wat al een goed begin is. Als ik alles aanvink kom ik aan 3.2 GB.

Graag bevestiging dat ik echt alles mag verwijderen. Heb ik dan nog herstelpunten e.d.? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, je herstelpunten blijven dan bewaard. Maar als je die ook zou willen verwijderen, dan zou je in het venster van Schijfopruiming bovenaan moeten klikken op het tabblad Meer opties.

En dan zou je het volgende te zien krijgen:

 

65fcbdbf28629-Schijfopruiming_-_Meer_opt

 

Je zou er dus voor kunnen kiezen om alle herstelpunten behalve de meest recente te laten verwijderen door op de onderste knop Opruimen te klikken.

 

Of je hier veel ruimte mee wint, is afhankelijk van hoeveel herstelpunten jij hebt en hoeveel ruimte die innemen.

 

Persoonlijk denk ik dat het behelpen blijft met deze vrij kleine SSD (want het zal wel een SSD zijn). Hij is volgens de fabrikant 128 GB groot. Omdat Windows anders rekent dan fabrikanten heeft deze SSD volgens Windows een opslagcapaciteit van 119,23 GB. Dat is normaal.

In de tijd van Windows XP was dat een grote schijf. Maar met iedere nieuwere versie van Windows nam het besturingssysteem flink toe in grootte. En hetzelfde geldt voor programma's. Ook die worden bij iedere nieuwere versie weer een stuk groter. Een SSD van 128 GB is dus aan de kleine kant voor Windows, zelfs als je op die SSD alleen maar Windows en de programma's plaatst.

 

In mijn pc zitten een SSD van 240 GB en een traditionele harde schijf van 2 TB. Mijn persoonlijke bestanden staan allemaal op de traditionele harde schijf. Toch is van mijn SSD 101 GB in gebruik, terwijl daar alleen Windows 10 en de programma's op staan. En nee, ik ben geen gamer, dus ik gebruik geen programma's die tientallen GB per stuk zijn.

Op jouw SSD is nu 112,6 GB in gebruik. Dat is niet echt abnormaal veel, vind ik. Maar het is wel te veel voor jouw kleine SSD. Voor een goede werking van je SSD moet namelijk minimaal 10% (en liever nog 15%) ongebruikt, dus leeg blijven.

 

Ik zou er in jouw geval voor kiezen om de SSD te vervangen door een grotere SSD van bijvoorbeeld 256 GB. Het is mogelijk om de inhoud van de oude SSD te klonen naar de nieuwe SSD, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@porrelaar: Dank voor uw duidelijk antwoord. Tenzij er nog iemand andere suggesties zou hebben om veel ruimte vrij te maken op de SSD, denk ik ook dat het best zou zijn mijn SSD te vervangen door een met een grotere capaciteit.

Oproep aan iedereen:

Hoe kan ik de inhoud van mijn SSD klonen naar een nieuwe SSD? Suggesties welkom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op mijn C-schijf is 108,85 GB in gebruik. Het is de enige die ik heb.

Daarvan zou heel veel weg kunnen als het nodig was.

Met uw SSD-schijf van 117 GB zou ik dus meer dan genoeg hebben.

Ik adviseer u om te roeien met de riemen die u heeft. Snoeien doet bloeien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zekere zin heeft Leono gelijk: mijn c is een 70 Gig groot (ik bedoel: 70 Gig gebruikte ruimte) - dus jij zou nog 50 Gig vrij hebben.

 

Maar:

a. mijn Mijn Documenten staat nièt op mijn C maar op een andere schijf.  Als jou Mijn documenten (zeg maar) 40 Gig

    groot zouden zijn, dan heb je natuurlijk niet veel plaats meer.

    Je kan die natuurlijk naar je grote SSD gaan verplaatsen, maar let op: dit gaat NIET met copy/past !  (dus niet zomaar kopiëren en plakken

    zoals je met andere bestanden/mappen wèl kan!

b. ik merk dat je Gebruikersmap ook aardig groot is: 22,5 Gig - bij mij is die maar een 16 Gig. Mogelijk kan die ook 'uitgekuist' worden

c. in je plaatje mag je die twee bovenste dingen aanklikken (om op te ruimen), maar trek eerst het schuifbalkje rechts even naar beneden,

    en plaats daar ook een screenshot van - we kunnen van hier niet zien wat daar wel of niet aangevinkt staat...

d. ik weet niet of jij je Hybernate gebruikt (ik heb die uitgeschakeld staan)  - en daarmee kan je ook nog eens 3 Gig gaan bij winnen.

 

Dit alles in de veronderstelling dat je géén grotere schijf zou kopen, maar zou kiezen voor een opruiming.

Kies je wel voor een grotere schijf, dan moeten we andere dingen gaan vertellen.

 

Nu is het weer aan jou :)

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Passer:

  • Zoals reeds gesteld in TS staan mijn persoonlijke bestanden (en andere verplaatsbare bestanden) reeds op de D-schijf.
  • Ik heb een aantal vrij grote programma's (Adobe Illustrator, Adobe Acrobat, Adobe Premiere Pro, ...) die op de C-drive staan. 
  • Als ik ALLES aanvink in schijfopruiming (dus met het schuifbalkje naar beneden en alles aangevinkt) kan ik in totaal 3,3 GB vrijmaken. De hoofdmoot is dus al aangeduid in de afbeelding in de tweede post (Windows Update opschonen).
  • Ik gebruik hibernate liever wel, dus die 3 GB zou ik liever gereserveerd houden.

Dus eigenlijk denk ik dat het beter is de schijf te vervangen door een grotere SSD, zoals door u ook als optie aangehaald.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok, je kiest voor een grotere schijf - goede keuze, denk ik ook.

 

Je hebt verschillende programma's die freeware zijn.

Als je geen speciale voorkeur hebt, zou ik zeggen: gebruik Minitool Partion Wizard free - die kan clonen

 

Principe:

- je pc volledig afsluiten en je nieuwe schijf erbij plaatsen (heb je geen connectoren genoeg, dan kan je eventueel de nieuwe tijdelijk inplaats van je

   grote SSD plaatsen)

 

- terug op starten, het programma installeren

- hoe het moet gebeuren zie je in

(wel uitkijken dat je het naar die nieuwe ssd laat overzetten!)

 

 

achteraf je systeem weer volledig uitzetten, je oude ssd uithalen en vervangen door de nieuwe ssd en terug opstarten.

 

succes!

2024-03-23_14-38.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Passer:

De SSD die moet vervangen worden is een SAMSUNG MZNLF128HCHP-0000 (klik erop).

0162432_Samsung-MZ-NLF1280-SSD-M-2-NGFF-128GB-Below-CM871-b-162432_550.jpeg.96113851ab54afa05b3dda5a17fae0c1.jpeg

Ik zou die natuurlijk kunnen vervangen door bv. deze (klik erop), maar om de bestaande SSD te kunnen klonen moet ik zowel de oude als de nieuwe SSD in de PC kunnen plaatsen en het moederbord heeft volgens mij maar één slot waar dit model SDD in past.
Nu heeft de PC een hot swap die blijkbaar geschikt is voor zowel 3.5”HDD als voor 2.5” HDD (SSD). Ik zou de bestaande SSD daarom willen vervangen door bv. deze (klik erop). Of is er een beter alternatief?

Gaat de voorgestelde procedure werken, ook al is de bouwvorm van de oude en de nieuwe SSD verschillend? En zo ja, mag de bestaande SSD dan naderhand in de PC blijven zitten of moet die eruit?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.