Ga naar inhoud

Opstartschijf te vol


DHZ

Aanbevolen berichten

Samengevat: je hebt maar één M2-slot in je systeem, maar je hebt nog wel de mogelijkheid om een ssd 2,5 in te bouwen?

 

Mogelijkheid 1: je koopt een 2,5 en zet daar dan de cloon op - nadien je systeem rebooten maar als eerste in de bios de nieuwe 2,5 als eerste opstartmedium aangeven. Normaal mag de M2 er gewoon inblijven - wil je zeker spelen dan haal die die er even uit bij deze eerste reboot.

 

Mogelijkheid 2: je maakt geen cloon, maar wel een systeembackup (die je op je grote ssd laat zetten) - dit kan bv met de freeware EaseUS backp and restore (de freeware ervan heeft de cloonoptie niet, daarom verwees ik je naar Minitool Partition Wizard)

Is die systeembackuup gemaakt, dan ga je als eerste (ook met EaseUS) een rescue-stick laten aanmaken ( een stick van minstens een 10 gig groot ervoor nemen)

 

Nu ga jij je systeem volledig afsluiten, je oude M2 door je nieuwe vervangen, opstarten met ingeplugde rescue-stick (de opstartvolgorde in je bios wijzigen zodat er vanaf die stick opgestart wordt) en de systeembackup van je grote ssd naar je nieuwe M2 laten overzetten.

 

Dan rebooten met - voor alle zekerheid - de grote ssd even afgekoppeld -en eerst ook bij de opstart die nieuwe M2 in je bios als eerste opstartmedium aangeven!

 

aan jou de keuze

 

ps: bedenk dat het telkens om een operatie van veel Gig's gaat en dat het dus een tijdje kan duren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een "derde" mogelijkheid?

Die is er dacht ik van wel, ...

 

 

Onderstaande werkwijze zou mijn raad kunnen zijn/voorkeur wegdragen.

 

Ø  DHZ zou ook een M.2 SSD nvme externe behuizing kunnen aankopen. Opletten een “M.2-Key M” exemplaar.

Ø  Vervolgens die nieuwe “grotere M2 SSD” erin plaatsen.

Ø  Aankoppelen aan zijn desktop.

Ø  Zijn interne “kleine SSD nvme" klonen naar de externe SSD in de behuizing.

Ø  Na het klonen oude “kleinere SSD” uit de desktop.

Ø  Nieuwe grotere SSD in de desktop. Zou normaal gezien zonder problemen moeten opstarten.

Ø  De verwijderde kleine SSD in de nu lege SSD behuizing steken.

Ø  Deze kan dan best “geformatteerd” worden.

Ø  En vervolgens heeft hij extra gratis een extern opslag medium.  

Ø  De aankoop van die externe behuizing is geen weggesmeten geld, integendeel!

 

 

aangepast door Calvus
Typefoutje.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 25/3/2024 om 13:23, Calvus zei:

Een "derde" mogelijkheid?

Die is er dacht ik van wel, ...

 

Dat lijkt mij inderdaad een zeer goede optie. In dat geval zou zelfs niets veranderd hoeven te worden aan de boot volgorde.

Maar ik heb net een 2.5 " SATA SSD gekocht en ga voorlopig voor de "mogelijkheid 1" voorgesteld door Passer. Toch bedankt voor de suggestie.

Ik laat nog horen hoe het verder verloopt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 28/3/2024 om 14:13, Passer zei:

Het blijft me toch wel lang stil nu... ??  Iets fout gelopen?

Nee hoor, maar even wat andere dingen moeten doen :-)

Ik ben echter op een probleem gelopen bij het gebruik van de MiniTool Partition Wizard. Ik heb alle stappen gevolgd van de YouTube video. Maar bij de laatste stap, wanneer ik op Finish klik wordt mij gevraagd het programma aan te kopen. Ik heb toch wel de free version gebruikt (zie afbeelding)?

 

MPWstap1.thumb.JPG.f8f28a6d777ec3b119cf3f81be4cd9b4.JPG

 

MPWstap2.thumb.JPG.90988082043043855270727fb4d4f096.JPG

 

MPWstap3.thumb.JPG.5dca32ca466c719e9166885cb0fa5419.JPG

 

MPWstap4.JPG.f15630e231ced5cd8dd94e9ef19a75c9.JPG

 

MPWstap5.thumb.JPG.bae2442f05cdd46a8d3ccbc12683ed52.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja - ondanks ik het op voorhand gecontroleerd had is die optie blijkbaar niet (meer?) in de freeware inbegrepen.

 

Dan moet ik op zoek gaan naar welke software het nog wel free zou doen OF je zou moeten werken met optie 2  (met een systeembackup dus)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een programma dat ik veel heb gebruikt om te klonen en back-ups te maken is Macrium Reflect Free.

Is in het Nederlands.

 

Echter, ... Macrium is er mee gestopt gratis te zijn en versie 8 zou de laatste update geweest zijn.

Het programma werkt nog steeds feilloos.

Op de website van Macrium kan je enkel nog de 30 dagen free trials vinden/downloaden.

 

Als je het installatiebestandje anderzijds via "Major Geeks" gaat ophalen lijkt het mij géén 30 dagen trial. Net even geïnstalleerd en nergens sprake van een "trial".

Rechtstreekse downloadlink: https://download.macrium.com/reflect/v8/v8.0.7783/reflect_setup_free_x64.exe

 

Wel even opletten bij de installatieschermpjes, vink uit wat je niet nodig acht en vink aan "niet voor commercieel gebruik"!

 

De "clone" functie is beschikbaar en wijst zichzelf wel uit.

 

image.png.d76adf097c78ff82ca084ec37246ba59.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt dus al keuze.

 

zelf kwam ik uit bij Hasleo - die heeft ook goede referenties - en op zijn site staat dat hij 'completely free enz.' is (en ook cloont),

maar dan heb ik weer een andere site over die Hasleo en... die vertelt vrolijk dat het te betalen is (zie onder Price)... ? ?

Tja, dan weet ik het ook niet meer... (maar de originele site zal wel juist zijn denk ik dan)

 

En misschien maak ik het je nu moeilijker? :   https://www.datanumen.com/nl/blogs/11-best-disk-cloning-software-tools-free/

 

goed: bekijk het allemaal maar even...  :)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.