Ga naar inhoud

Ruimte vrij maken op C schijf


Wilma Westra

Aanbevolen berichten

Hallo,

I wil graag ruimte vrijmaken op mijn C schijf en zie dat package_for_rollupFix 25 keer op mijn schijf staat, iedere maand komt er een bij.

En die nemen nogal wat ruimte in beslag.

Nu is mijn vraag, kan ik die zonder problemen van mijn pc afhalen?

 

Vriendelijke groet,

Wilma

Knipsel.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even op mijn Windows 10 PC gekeken. In mijn map LCU zitten slechts 2 van die mappen. Die zijn elk circa 1 GB groot.

In het artikel waarnaar Passer linkt, wordt door diverse mensen geschreven dat dit back-ups zijn van cumulatieve updates (iedere maand krijg je een nieuwe cumulatieve update via Windows Update). Tevens staat daar dat er nooit meer dan 3 van die back-ups in de map LCU zitten. Een back-up van zo'n cumulatieve update is nodig wanneer je die update terug zou willen draaien. Komt er een nieuwe (na het installeren van de nieuwste cumulatieve update), dan zal de oudste verwijderd worden uit die map.

 

Dat laatste is dus duidelijk niet gebeurd bij Wilma. Ik tel maar liefst 25 van die mappen in haar afbeelding. De oudste (staat bovenaan) is van 11-3-2022 en de nieuwste (staat onderaan) is van 15-3-204. Dat zijn dus back-ups van cumulatieve updates van de afgelopen 2 jaar! Als die allemaal zo'n 1 GB per stuk zijn, dan nemen ze veel ruimte in. En dat kan vervelend zijn bij een kleine C schijf.

 

Je kunt ze handmatig gaan verwijderen, maar je kunt ook een opdrachtregel gebruiken, waardoor in de map LCU alle submappen behalve de meest recente (dat is bij jou de onderste) verwijderd worden.

 

Als je dat wilt doen, dan doe je dat zo:

Klik op de zoekknop (of in het zoekvak) dat naast de knop Start staat en typ dan cmd

Je ziet het volgende resultaat:

 

66154fbb5a80e-2024-04-09_16_10_16-Instel

 

De Opdrachtprompt wordt gesuggereerd als beste overeenkomst. Klik aan de rechter kant op Als administrator uitvoeren

In het opdrachtvenster plak je onderstaande regel:

Dism.exe /online /Cleanup-Image /StartComponentCleanup

druk daarna op de Enter toets.

 

Je ziet dan in het opdrachtvenster het volgende resultaat:

 

66155048ccb5b-2024-04-09_16_12_25-Admini

 

En daarmee ben je klaar.

Ik heb dat zojuist gedaan op mijn Windows 10 pc en daarna zat er nog maar 1 map (van de meest recente cumulatieve update) in de map LCU.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Error: 1726

Kan RPC (= Remote Procedure Call) niet uitvoeren.

 

Er is dus meer aan de hand met jouw Windows. En dat zou ook kunnen verklaren waarom bij jou de map LCU zo vol zit.

Hier een artikel waarin wordt uitgelegd wat je kunt doen om fout 1726 te repareren: https://thedroidguy.com/how-to-fix-dism-error-1726-the-remote-procedure-call-failed-1146506

 

Dat artikel is in het Engels, maar je kunt het laten vertalen door Google Translate.

Je schreef in een eerder topic dat je gebruik had gemaakt van de registercleaner van CCleaner. Niet meer doen. Geen enkele registercleaner gebruiken. Die maken meer kapot dan je lief is.

 

Zelf zou ik in jouw geval overgaan tot het vernieuwen van Windows 10 met behoud van je persoonlijke bestanden en programma's. Dat zou alle mogelijke problemen die er in jouw Windows zitten, in één keer moeten kunnen oplossen.

Hier vind je een goede handleiding, geschreven door droske:

Er worden daar twee methodes besproken. Lees alles door (ja, dat is een flinke hap) en besluit dan zelf of je voor methode 1 of voor methode 2 gaat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Porrelaar:

Zou TS - vooraleer een herinstallatie aan te pakken - eerst niet eens een DISM en scannow laten doen?

Misschien (misschien) lost dit het probleem ook op (en het is sneller gedaan dan een herinstallatie - al is die laatste

natuurlijk wel degelijker)

 

? ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb je gelijk in. Wil jij Wilma de juiste instructies geven voor scannow enz.?

 

Overigens heb ik het niet gehad over een herinstallatie, maar over vernieuwen van Windows met behoud van persoonlijke bestanden en programma’s. Dat is geen herinstallatie (waarbij je helemaal vanaf nul begint), maar dit wordt een in-place upgrade genoemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.