Ga naar inhoud

tweede interne harde schijf wordt herkend in windows7


FWS

Aanbevolen berichten

ik heb een gebruikte tweede harde schijf in de pc geplaatst.

met partition manager de partities verwijderd; er is nu een logische partitie over gebleven.

zodra ik de schijf aansluit, de startvolgorde wijzig in de bios, wil windows 7 niet opstarten. Het lijkt wel of de nieuw bijgeplaatste schijf ondanks de wijziging in de bios blijft gezien worden als bootdisk.

iemand een suggestie om dit probleem op te lossen?

alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

FWS,

welkom op PCH

 

Je had één schijf in je computer en startte van die schijf op (we noemen ze dus even schijf 1)

Welke Windows staat er op schijf 1?

Vanaf die schijf ging je dus aan het werk met die partition manager ?

Dus op dàt ogenblik hing schijf 2 ook al aan je systeem en je was gewoon van schijf 1 opgestart - en dat lukte.

 

Waarom ga je dan de bootvolgorde wijzigen? Hij startte toch al op van schijf 1

 

Klopt mijn redenering hier of zie ik iets niet?

 

(terzijde: je hebt de partities verwijderd - je had dan toch evengoed de schijf kunnen formateren ?)

 

 

Ook nog: het hele verhaal doet me denken aan de oude IDE-schijven die je op master of slave moest zetten - maar ik vermoed dat je wel twee SATA-schijven zal hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer,

Bedankt voor het meedenken.

Ik start de pc op van de dvd speler met een bootable partition manager.

Deze geeft aan dat de nieuw aangesloten harde schijf wordt herkend als disk 1 en de originele als disk 2.

Windows 7 is dan nog niet opgestart.

Bij een start vanaf de harde schijf blijft hij hangen in het startscherm met het pulserend logo.

Zou het kunnen dat windows de driveletters door elkaar gooit en dus niet de partitie met de windowsinstallatie kan vinden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ah, een bootable dvd-schijf met (welke?) partition manager. (die kan toevallig toch niet een schijf formateren, anders laat je het hem doen)

 

Heb je van de 7 geen bootable installatieschijf? Dan zou je er de tweede schijf mee kunnen formateren?

 

Probeer ook eens of het verwisselen van de kabels iets oplevert?

 

Of windows de driveletters door mekaar gooit? 't zou me sterk lijken want om dit te doen, moet je al minstens een 'ietsiepietsie' in windows zitten - en als je al in windows zit, heeft hij de goede schijf er al uitgepikt zou ik denken... ?

 

edit: ontkoppel ook even die tweede schijf eens  en controleer zo eens of die het alleen nog wèl terug doet.

(ps: morgen ben ik afwezig maar misschien springt iemand anders dan wel even bij)

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vanochtend de tweede harde schijf geformateerd, maar dat heeft niet tot het gewenste resultaat geleid.

De partition manager is van minitool: partition manager 8

Wel vreemd: toen ik probeerde de boot.ini te openen met de boot-editor gaf hij aan dat hij deze niet kon vinden op de c schijf.

Ik zal straks nog een poging doen met omgewisselde stekkers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

(Partition manager van minitool gebruik ik ook, 'k ken het programma dus een beetje)

 

Wat ik zeker eerst zou proberen is: >>> je tweede schijf loskoppelen en kijken of je met de eerste dan nog gewoon kan opstarten.<<<

 

verder: de boot.ini moet je niet meer bekijken want die behoort nog tot XP (en vroeger) - nadien is het BCD (Boot Configuration Data) geworden

Ik zou eerst terug zekerheid willen dat je eerste schijf het nog doet - wellicht wel, maar controleer het toch maar even als je wil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de zoektocht naar een oplossing heb ik de tweede schijf al een aantal malen losgehaald en start w7 zonder al teveel problemen weer op.

Het verwisselen van de stekkers heeft helaas ook geen resultaat opgeleverd.

In de bios kan ik onder harde schijf gewoon kiezen voor een van beide en heb ik de keuze om van een van twee harde schijven op te starten.

Ook minitool partition manager herkent twee schijven.

Vreemd dat het probleem zich beperkt tot w7

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat programma's die twee schijven herkennen is logisch want ze zijn allebei geformateerd.

 

Wat ik niet begrijp: wat bedoel je met: 'het probleem beperkt zich tot Windows 7' ?

Want zoals ik het nu zie, gaat alles met die eerste schijf (met windows 7) toch goed: als je die alleen aankoppelt start je 7 op en heb je geen problemen. Toch?

Het is vanaf dat je die tweede schijf aansluit dat de problemen komen.

 

En dàt is niet normaal, gezien je 2de schijf nu dus geformateerd is EN dat je in de bios aangeeft dat hij moet opstarten vanaf de eerste schijf.

Maar dàt gebeurt dus niet als die schijf aangekoppeld is.

En dàt begrijp ik dus niet- maar 'k ga ook verder op zoek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer

Bedankt voor je snelle reactie.

Inderdaad zodra de tweede harde schijf wordt aangekoppeld en de pc wordt opgestart lijkt het alsof windows de hele procedure begint te doorlopen: bewegende bolletjes e.d maar blijft dan hangen op de bewegende vlag.

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.