Ga naar inhoud

tweede interne harde schijf wordt herkend in windows7


FWS

Aanbevolen berichten

Ik ben ondertussen mijn licht eens gaan opsteken en kreeg te horen dat de fout mogelijk ligt in een beschadigde MFT (master File Table, opvolger van de FAT) - mogelijk als gevolg van het partitioneren (en formateren) buiten windows om.

Ook bestaat natuurlijk de kans dat de schijf hardwarematig fouten bevat (tja, je kan alle kanten uit blijkbaar :( )

ps: ik veronderstel dat de schijf nog wèl goed was vooraleer je de partities wiste? (nu, tot daar)

 

 

Door die beschadigde MFT gaat windows bij het opstarten dus geen 'zicht' krijgt op die schijf (hij vindt de nodige gegevens van de schijf niet) en hij crasht erop.

 

Die beschadigde MFT s te herstellen door je schijf als externe schijf aan een windowssysteem te hangen. Zoals een externe dus: via een USB èn met een eigen voeding ervoor.

 

Dit kan door je schijf in een docking station te steken en dan vanuit Windows (via schijfbeheer) de schijf opnieuw te gaan formateren.

 

Alles hangt er er nu vanaf hoeveel die schijf je nog waard is want een docking station kost al makkelijk 35 / 40 € (of je moest iemand weten die er eentje heeft)

Natuurlijk: achteraf, als je dit docking station eenmaal hebt, kan jij je wel geld uitsparen omdat je dan later geen externe harde schijven meer moet gaan kopen, maar gewoon interne harde schijven (die goedkoper zijn);

Die kan je dan aankoppelen aan dat docking station als je ze wil gebruiken. Dit is ook vb handig als je een backup wilt maken wat je nu mogelijk op een externe harde schijf doet.

 

Zo'n docking station kan de klassieke HDD's aan, maar ook SSD's.

Bekijk het eens even voor jezelf?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Beste Passer,

Ontzettend bedankt voor de moeite die je steekt in het oplossen van het probleem. Ik zal me eens verdiepen in de mogelijkheden van een externe schijf of eens kijken of ik niet toch een nieuwe schijf zal aanschaffen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Passer,

Ik heb de tweede schijf nogmaals aangesloten en via hirens boot cd windowsminixp opgestart.

Dit om te kijken of ik op deze manier de schijf kon benaderen en formateren.

Toen ik explorer opende stond de tweede schijf tussen alle andere stations.

Volgens de partitiemanager is de schijf "healthy" maar ik heb hem voor de zekerheid toch maar geformateerd.

Na het aflsuiten van minixp voor de zekerheid toch maar chkdsk en testdisk een scan laten doen.

testdisk geeft aan "bad relative sector " hetgeen er volgens mij alleen op wijst dat er onjuiste informatie staat over een partitie.

Een restart met nu opstarten vanaf de harde schijf geeft het originele probleem: hij blijft hangen en ben ik weer terug bij mijn oorspronkelijke vraag: waarom herkent w7 de tweede schijf niet.

Ik ben dus bang dat een dockingstation hier niet het probleem gaat oplossen.

Zal,in ieder geval met hirens cd kijken of er progjes op staan die kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas, tweemaal testdisk zoals in de post aangegevn laten draaien, maar het heeft niet tot succes geleid. Er is geen backup mbr

Van een kennis winpe 10 easus data recovery geleend en ook deze ziet de schijf. Wdd data recovery ziet ook een gezonde schijf. D.w.z. Zo wel hirens windowsminixp en winpe 10 als alle andere progs herkennen de schijf en geven hem een stationsnummer.

Wat is hier aan de hand?

Zal me eens verdiepen in mbrfix om te kijken of daarmee iets te doen valt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Samengevat: de bios herkent de schijf (anders kon je de bootvolgorde niet veranderen)

Minitool partition, easeUS data recovery, WDD data recovery en ook die Hirens minidinges herkennen allemaal de schijf

 

Je eerste schijf (win 7) is ok

 

alleen als je de tweede aankoppelt en in windows wil gaan, krijg je problemen.

 

"testdisk geeft aan "bad relative sector " hetgeen er volgens mij alleen op wijst dat er onjuiste informatie staat over een partitie"

 

Dit alles doet me toch weer denken aan mijn post 11: dat je MFT brak is - en dat dus 'je schijf als externe' aan je systeem hangen en vanuit windows gaan formateren toch wel eens de oplossing zou kunnen zijn.

 

'k ben benieuwd of je mbrfix het euvel kan oplossen -...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben vanochtend dit tegengekomen: (zie foto's) als ik de computer opstart met alleen de eerste schijf dan zie ik dat in minitool dat de opstartpartitie zoals gebruikelijk als c: wordt weergegeven, maar als ik de tweede harde schijf aansluit dan heet hij opeens m:
Volgens mij kun je die letter niet wijzigen. Zou dat een oorzaak kunnen zijn van het niet doorstarten van windows?
(Excuus, maar maar tablet geeft de foto's niet gedraaid weer)  (foto's gedraaid)

 

post-20315-0-30589700-1463922935_thumb.j

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.