Ga naar inhoud

Laptop gaat vanzelf aan


Leono

Aanbevolen berichten

Dat een cmos batterij hooguit enkele euro's kost is mij bekend, maar in de winkels waar ik geweest ben deed men erg moeilijk. De batterij zat misschien gesoldeerd en bij een laptop kon je het moeilijk zelf doen. Dus kom je al op enkele tientjes. En verder is vervoer, zoals gezegd, ook een probleem.

 

Dankzij een tip op dit forum heb ik een fantastisch tijd synchronisatie programmaatje ontdekt zodat ik altijd bij de tijd ben. Zodra het internet start worden tijd en datum gecorrigeerd. Zodoende kan ik leven met een lege cmos batterij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, falstring zei:

prima als jij het zo wilt, maar dan moet je met het opnieuw automatisch aangaan leren leven....

 

Daar ben ik ook bang voor. Maar ik ben wel blij dat ik nu weet dat er in principe een oplossing is. Daarvoor wil ik u hartelijk danken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@falstring

 

23 uren geleden, falstring zei:

merkwaaardig, ik kan mijn bericht nu niet meer editen...

Gewone leden kunnen hun bericht editen tot 5 minuten na plaatsing.

In dit geval waren er ongeveer 20 minuten verstreken en dan lukt het dus niet meer.

 

 

@Leono

Mogen we dan de vraag als opgelost beschouwen en het topic afsluiten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik u nog zou willen vragen, kweezie wabbit: het type laptop staat in het Speccy-bericht.

 

Is het volgens u mogelijk de cmos-batterij zelf te vervangen, en zo ja, is er daarvoor hulp te vinden, hier of op het internet?

 

Als u het niet weet, heb ik daar uiteraard begrip voor, want ik weet het zelf ook niet. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedemorgen kweezie wabbit,

 

Nu was ik al bang dat clarkie wellicht in het ziekenhuis was opgenomen en nu gaat u dus naar het ziekenhuis. Ik hoop dat het niets al te ernstigs is en ik wens u veel sterkte en een spoedig herstel!  Ik hoop uw vrolijk konijntjes avatar snel terug te zien.

 

Dank voor uw hulp tot nu toe en ook dank dat u mijn vraag heeft doorgespeeld naar uw collega's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Leono,

 

Ik had al even gekeken naar video's op YouTube waarin wordt uitgelegd hoe je jouw laptop moet demonteren om bij de cmos batterij te komen.

In jouw Speccy rapport staat: Acer Aspire 7741. Daar zijn natuurlijk veel verschillende types van. Zo las ik in een ander topic van jou dat jij de Acer Aspire 7741ZG hebt.

Ik heb gezocht met deze zoekstring: Acer Aspire 7741 disassembly.

Ik kwam wel video's tegen waarin de Acer Aspire 7741G uit elkaar werd gehaald. Je moet zelf maar die video's bekijken om te zien of die laptop gelijk is aan de jouwe.

 

Adnanklink wilde blijkbaar niet een te lange video maken. Hij maakte er twee delen van:

Deel 1:

 

Deel 2:

 

Pas in deze tweede video zie je (links onderaan) de cmos battery. Dat is wanneer de tijd op 7:00 minuten staat.

 

Ik heb zelf wel eens een laptop uit elkaar gehaald om bij de cmos batterij te komen, maar bij deze Acer is het een heel karwei. Erg veel schroefjes losmaken; dat is nog niet het ergste, maar in deel 2 moeten ook een aantal zeer kwetsbare kabeltjes losgemaakt worden bij de demontage. Dan is het heel erg oppassen om niets te  vernielen.

Bovendien ben je er natuurlijk niet wanneer je de laptop uit elkaar hebt gehaald en de batterij hebt vervangen; het ding moet ook weer in elkaar gezet worden. Niet makkelijk bij deze laptop,  is mijn oordeel. Maar misschien heb jij het juiste gereedschap en ben je niet bang voor een uitdaging. Ik zou er zelf niet aan beginnen.

-----------------------------------------

Wanneer jouw laptop echter overeenkomt met de Acer Aspire 7741Z, dan heb je geluk. Dan is het niet nodig om de laptop helemaal uit elkaar te halen. Dan zou je enkel aan de onderkant het grote deksel moeten los schroeven en verwijderen. De cmos battery zou dan onder de wlan kaart verstopt zitten. Zie deze website en de afbeelding daarbij: http://www.fixya.com/support/t13308467-cmos_battery_located_in_acer_aspire

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank u, Porrelaar,

 

Wat ik mij afvraag is of ik ooit zo'n bizarre YouTube instructie heb gezien: het kijken alleen al gaf mij stress. Ik heb buiten deze laptop geen ander digitaal apparaat, dus ik zou alles moeten noteren op een vel papier. Ondenkbaar dus.  Als men dit in de winkel wil doen voor een paar tientjes vind ik het nog goedkoop.

 

Toen ik mijn laptop kocht had ik nog nooit gehoord van een cmos batterij, maar bij Acer was men natuurlijk zeer goed op de hoogte. Zij weten dat zo'n batterij ooit vervangen moet worden. Hoe kan het dan dat het bij type Z zoveel gemakkelijker gaat als bij type G?

 

Ik heb eens gezocht naar specificaties: type Z heeft 320 Gb opslag, en type G heeft 500 Gb. Ik heb zelf 500 Gb. Toen keek ik eens bij ZG (mijn model dus) en zie ik daar 320 Gb. (Allemaal gezien bij Tweakers).

 

Daarom ben ik nog steeds geen computerliefhebber: het is een en al gecompliceerdheid en onberekenbaarheid. En we worden met zijn allen steeds afhankelijker van dit alles.

 

Het lijkt mij het beste als ik voorlopig maar doormodder en in de gaten blijf houden of er manieren zijn om dit batterijtje op een aanvaardbare manier vervangen te krijgen. En, misschien komt de laptop wel aan zijn einde met lege batterij en al.

 

Ik zal ook nog wel eens zoeken op het internet.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.