Ga naar inhoud

Welke instellingen om vanaf Nieuwe HDD te Booten aub ???


Aanbevolen berichten

Beste forumvrienden , 

 

Ik heb een vraagje , ik heb al elke keer geholpen geweest hier op dit forum , ook heel lang geleden met ander account. 

ieder probleem heb ik telkens kunnen oplossen , meestal met hulp van dit forum, waarvoor héél veel dank !!!

 

Nu een nieuw probleem(pje) ....   Ik heb dus een nieuwe Darde Schijf gestoken totaal 3 schijven nu 2000GB , 320GB en nu een nieuwe van 1000GB  bijgestoken ,  die van 2000GB is stervende dus wil ik 

1)  mijn nieuwe van 1000GB opsplitsen in 2Partities van 500GB 

2)  Op 1deel wil ik Windows 8.1 installeren  die ik heb liggen  nu heb ik mijn 8.1 op mijn oude schijf daar heb ik de upgrade naar win 10 gedaan. 

Hier is de vraag als ik mijn Nieuwe Schijf wil activeren kan ik kiezen tussen MBR Master Boor Record   of   GPT GUID Partitielabel  ik koos MBR is dat OK ? 

3)  Nu wil ik Windows 8.1 installeren op die nieuwe schijf maar om dan op te starten van die nieuwe schijf met 8.1 en niet de oude met win 10 .... wat doe ik dan precies ? 

Moet ik dan in BIOS instellen om te booten vanaf die nieuwe schijf  ?  klopt dit ??  ben ik mis ?  of is er meer  ?  

 

 

groetjes en alvast bedankt hoor !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Enkele ideeën:

 

> 500 Gig is voor windows 8.1 wel héél groot - 'k denk dat 200 ook al wel ruim volstaat - maar je doet ermee wat je wil natuurlijk. Het hangt er bv ook vanaf wat je allemaal in Mijn Documenten zitten hebt en of die dan ook op die 500 Gig komen staan. (zelf staat Mijn documenten niet op mijn C)

 

> Je kan kiezen tussen MBR en GPT, maar zelf zou ik dan voor GPT gaan, maar hierover kan ook gediscussieerd worden.

 

> Je hebt op die oude schijf reeds windows 10 staan? Dan kan je de stap Win 8.1 installeren en van daaruit naar de 10 gaan overslaan door een kloon/backup te maken van je systeemgedeelte van die 10 en die backup op de nieuwe (partitie van je nieuwe) schijf te zetten toch?  Of wil je voor een clean install gaan? (héél je windows en al je programma's vernieuwen)

 

> als je van een andere schijf/partitie wil booten (in dit geval van je nieuwe ipv van je oude), dan moet je idd in de bios duiken en daar de bootvolgorde gaan wijzigen. Niet zo ingewikkeld.

   Als je echter van MBR naar GPT zou willen gaan, moet je in de bios ook nog eens extra gaan aangeven dat je in UEFI wil gaan opstarten en niet in MBR - maar als je gewoon je MBR-systeem behoudt, hoef je hier geen rekening mee te houden gezien je nu ook al van MBR opstart en je Bios er goed voor ingesteld staat.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het helemaal eens met Passer over de partitie verdeling van 2x 500 gig te vergeten en de voorgestelde 200 & 800 gig te kiezen.

alle belangrijke documenten incl. foto's en gemaakte filmpjes plus de downloads op de andere partitie te zetten.

daar staan ze veiliger mocht je windows onherstelbaar beschadigen (virus en dergelijke)

Link naar reactie
Delen op andere sites

6 uren geleden, Passer zei:

Enkele ideeën:

 

1> 500 Gig is voor windows 8.1 wel héél groot - (zelf staat Mijn documenten niet op mijn C)

2> Je kan kiezen tussen MBR en GPT, maar zelf zou ik dan voor GPT gaan

3> Win 8.1 installeren en van daaruit naar de 10 gaan door een kloon/backup te maken van je systeemgedeelte van die 10 en die backup op de nieuwe (partitie van je nieuwe) schijf te zetten toch?  Of wil je voor een clean install gaan? (héél je windows en al je programma's vernieuwen)

4> als je van een andere schijf/partitie wil booten (in dit geval van je nieuwe ipv van je oude), dan moet je idd in de bios duiken en daar de bootvolgorde gaan wijzigen. Niet zo ingewikkeld.

  

5>Als je echter van MBR naar GPT zou willen gaan, moet je in de bios ook nog eens extra gaan aangeven dat je in UEFI wil gaan opstarten en niet in MBR - maar als je gewoon je MBR-systeem behoudt, hoef je hier geen rekening mee te houden gezien je nu ook al van MBR opstart en je Bios er goed voor ingesteld staat.

 

 

2 uren geleden, Abstraks zei:

Ik ben het helemaal eens met Passer over de partitie verdeling van 2x 500 gig te vergeten en de voorgestelde 200 & 800 gig te kiezen.

alle belangrijke documenten incl. foto's en gemaakte filmpjes plus de downloads op de andere partitie te zetten.

daar staan ze veiliger mocht je windows onherstelbaar beschadigen (virus en dergelijke)

 

 

Eerst en vooral beiden weer hartstikke bedankt voor het snelle reageren en bieden van hulp.... en verstaanbaar !!

BEDANKT !!! 

 

Passer, 

puntje 1)  OK ik ga voor 300-700 omdat ik toch voor héél wat zaken mijn C gebruik programmas en games ..... of installeer ik die beter op die andere partitie en niet in Program Files dan ? 

 

Punt 2)  Wat is het verschil/Voordeel  met GPT - MBR ?  en is het verstandig om GPT en MBR door mekaar te gebruiken ?

 

Punt 3)  Ik wil liever een Clean install ... maar weet jij of ik nog gratis kan upgraden naar de 10 of was dat een tijdelijke aktie van Microsoft ? ALS ik toch voor het klonen zou gaan , want ik twijfel een beetje ... wat met het register en zo ???  maar goed ik denk als die upgrade naar win 10 nog gratis is toch liever de Clean install denk ik . 

 

 

Punt 4)  komt goed !

 

Punt 5) afwachten dus  ... 

 

Abstraks

Voor jou dezelfde vraag  .... ik ga voor 300-700 omdat ik toch voor héél wat zaken mijn C gebruik programmas en games ..... TENZIJ  ik die beter op die andere partitie en niet in Program Files dan ?  dan kan ik idd voor 200-800 gaan he ? 

idd wel veiliger als ik ook games en zo elders kan installeren 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, stevenboom zei:

puntje 1)  OK ik ga voor 300-700 omdat ik toch voor héél wat zaken mijn C gebruik programmas en games ..... of installeer ik die beter op die andere partitie en niet in Program Files dan ?

Is je eigen keuze dus.
Programma's zou ik op de C laten/zetten.

Je Games: daar kan je weer over discussiëren - ik heb ze op een andere partitie staan, vergemakkelijkt (lees: verkort) het maken van een backup van je systeem.

 

9 uren geleden, stevenboom zei:

Punt 2)  Wat is het verschil/Voordeel  met GPT - MBR ?  en is het verstandig om GPT en MBR door mekaar te gebruiken ?

Door mekaar gebruiken is geen probleem (je Bios moet het natuurlijk wel aankunnen en die instelling hebben)

 

Het verschil: lees hiervoor even dit

 

9 uren geleden, stevenboom zei:

Punt 3)  Ik wil liever een Clean install ... maar weet jij of ik nog gratis kan upgraden naar de 10 of was dat een tijdelijke aktie van Microsoft ? ALS ik toch voor het klonen zou gaan , want ik twijfel een beetje ... wat met het register en zo ???  maar goed ik denk als die upgrade naar win 10 nog gratis is toch liever de Clean install denk ik .

Als je 10 al op je systeem stond (wat dus bij jou het geval is), kan je gewoon rechtstreeks terug naar de 10 via Media Creation Tool (indien dit je niet zo bekend is: vertel het even)

Indien je kloont wordt je huidig register mee genomen

Indien je een clean install doet, wordt het uiteraard terug aangemaakt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

300 en 700 is ook een goede keuze

Sommige games heb ik op een andere hdd staan en heb ik geinstalleerd op 1 van m'n vorige installaties van windows 7 (wel m'n saved games uit m'n documenten map bij mijn nieuwe installatie in de documenten map gekopieerd) dit werkt helaas niet bij alle games zo makkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.