Ga naar inhoud

Een tikkend geluid uit mijn hdd


Lukas Dethmers

Aanbevolen berichten

Hoi, ik heb mijn pc iets meer dan 1 jaar geleden gekocht en er komt nu al een tikkend geluid uit mijn pc. Ik heb al dingen geupgrade zoals een nieuwe ram stick een ssd en een video kaart. Het tikkend geluid gebeurt alleen bij het opstarten als mn pc een beetje warm is stopt het.

Het is een toshiba hdd 1tb

Ik hoop dat iemand weet wat er aan de hamd is

 

Gr Lukas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tikkend geluid uit een hdd?  Dit wijst er op dat die schijf aan het overlijden is.

Het EERSTE WAT IK JE AANRAAD: zorg dat je van al je (eigen) data op die schijf dubbels hebt op een ànder medium (andere schijf, dvd's, in de cloud, of waar dan ook.  (eerste werk !!)

 

goed: 1 jaar oud, dan zou dit nog niet mogen gebeuren.

 

Eenmaal je dus je bestanden elders veilig staan hebt: lees dit antwoord van Fallstring (<klik!) even en ga je schijf testen. (vragen erbij: stel ze maar hé)

 

o ja: welkom op het forum !

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op ons forum. :welkom:

 

Uit wat u schrijft meen ik te mogen afleiden dat het om een 2de hands computer gaat.

Het tikkend geluid van de harde schijf is een een duidelijk kenmerk van een stervende harde schijf.

 

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !! ).

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

5a8889340d61b-CrystalDiskInfo.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

goed dat er een schijfscan wordt gedaan.

maar: een tikkend geluid hoeft natuurlijk niet per se van de hdd te komen. die zou langer tikken dan even aan het begin...

kan ook een ventilatortje zijn dat in het begin even op volle toeren draait (en dan tikt) en daarna wordt teruggeschroefd....

of te wel: waaruit de conclusie dat het de hdd is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, falstring zei:

goed dat er een schijfscan wordt gedaan.

maar: een tikkend geluid hoeft natuurlijk niet per se van de hdd te komen. die zou langer tikken dan even aan het begin...

kan ook een ventilatortje zijn dat in het begin even op volle toeren draait (en dan tikt) en daarna wordt teruggeschroefd....

of te wel: waaruit de conclusie dat het de hdd is?

Ik heb een ssd en een hdd. Mijn windows draait op mijn ssd. Ik heb een keer mijn hdd eruit gehaald en toen mijn pc opgestart, toen kwam er geen tikkend geluid uit dus ik denk dat het wel uit mijn hdd komt. Is dan de beste manier om dit te fixen een nieuwe kopen?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

5 minuten geleden, Lukas Dethmers zei:

neem ik het op!

mag je doen, maar 'k weet niet of wij dat gaan kunnen duiden - maar je weet maar nooit.

Wat ik zeker zou doen: de kast openschroeven en dan bij een nieuwe opstart eens precies proberen te localiseren wààr het geluid vandaan komt.

het kan dus idd van een fan (ventilator) komen - en moest dat zijn, dan zitten we op verkeerd terrein te zoeken.

 

maar 'k zou toch zeker eens een HDtune-controle laten doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.