Ga naar inhoud

C schijf vol in WIndows 10


Ingrid Hendriks

Aanbevolen berichten

Ik heb een c partitie van 115 gb die vol is, waardoor ik continue problemen heb en meldingen krijg. Nu heb ik al gezien dat het grootste probleem zit bij users - app data - roaming - Apple computer, hier staat ruim 54 gb. Ik weet alleen niet wat dat is, hoe ik er bij kom en of dit iets is wat ik kan verwijderen? In de verkenner zie ik deze map niet, maar met een beetje googlen, kwam ik de tip tegen om treesize te downloaden en daarmee kon ik deze gegevens boven water krijgen. Wie o wie kan mij helpen dit probleem op te lossen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de genoemde map worden door iTunes reservekopieën opgeslagen van je iPad, iPhone of iPod, wanneer je dat apparaat aansluit op je computer.

Lees er hier meer over: https://support.apple.com/nl-nl/HT204215

 

Natuurlijk kun je een aantal van die kopieën verwijderen (hoe je dat kunt doen wordt in bovengenoemd artikel uitgelegd), maar die map zal na verloop van tijd weer groeien door nieuwe reservekopieën, waardoor je C: partitie weer vol komt te staan.

Om dat te voorkomen kun je instellen dat de reservekopieën van je Apple apparaat (of apparaten) op een andere plaats worden opgeslagen: niet meer op de C: schijf, maar bijvoorbeeld op een D: partitie waarop nog ruim voldoende ongebruikte schijfruimte is.

Ik kon daarover niet zo snel een Nederlandse handleiding vinden, wel twee handleidingen in het Engels. Lees ze allebei door en lees ook de commentaren onder die artikelen. Bepaal daarna welke handleiding jij het eenvoudigst/duidelijkst vindt om te volgen:

1. https://support.imazing.com/hc/en-us/articles/203504123-Storing-your-iPhone-Backups-on-an-Alternate-Location

2. https://tinkertry.com/move-itunes-backups-off-c-drive

 

Toch even verder gezocht en een Nederlandstalige handleiding gevonden om de opslaglocatie van de reservekopieën te wijzigen: https://www.icttipsandtricks.nl/2017/05/08/itunes-backup-locatie-wijzigen-voor-i-devices/

 

Het is niet echt super eenvoudig, maar met deze handleidingen zou het wel te doen zijn.

Heb ik hier zelf ervaring mee? Nee, ik heb wel een iPad, maar ik maak daar geen reservekopieën van, omdat er niets belangrijks op staat.

Jij hebt waarschijnlijk wel belangrijke bestanden op je Apple device staan, zodat je daar reservekopieën van wilt hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net getest met vallen en opstaan :rofl:, hopelijk is de beschrijving duidelijk

 

Werkwijze:

  1. Vervangt eerst PowerShell met de opdrachtprompt, zie deze link.

    Waarom: PowerShell herkent het commando mklink niet.

     

    5a0a08e812457_Schermafbeelding2017-11-13om21_10_02.jpg.bf1a579c01ac6eaa3f7ef8d9504b7fd5.jpg

     

     

    Quote

    The term mklink is not recognized as the name of a cmdlet, function, script file, or operable program. Check the spelling of the name, or if a pacth was included, verify that the path is correct and try again.

     

     

  2. De map bij Users\<User>\AppData\Roaming\Apple Computer\ MobileSync\Backup niet verwijderen.

    Maar wijzig de naam van de map Backup met Backup old.

     

     

  3. Maak op de externe harde schijf een map aan genaamd Mobile Sync. Deze naam wordt herkent door iTunes.

     

     

  4. Klik met de rechtermuisknop op Windows-logo en klik op Opdrachtprompt (administrator).

     

     

  5. Bij onderstaand commando wijzig de schijf letter P met de letter van de externe harde schijf.

    Tip: kopie & plak onderstaand commando naar kladblok, en wijzig in kladblok de schijf letter, zodat je niet in het scherm Opdrachtprompt hoeft te wijzigen. Daarna kopie & plak in het scherm Opdrachtprompt.

     

     

    MkLink / J "% AppData% \ Apple Computer \ MobileSync \ Backup" "P \ MobileSync \ Backup"

     

     

    5a0b183abbde9_ScreenShot11-13-17011.JPG.b6c6754b96bf0913b6203dd3215520ab.JPG

     

  6. Wat is het resultaat?

    Bij Users\<User>\AppData\Roaming\Apple Computer\MobileSync\Backup wordt een snellekoppeling Backup map aangemaakt, zodat iTunes wel herkent waar de volgende Backup geplaatst moet worden.

     

    5a0a0954c8092_ScreenShot11-13-17012.JPG.77e0d1e39794d826d32a98d3fef76eac.JPG

     

    5a0a096565d7e_ScreenShot11-13-17014.JPG.552c8aba6e641cc5c580631d508f8073.JPG

     

  7. Indien gewenst kun je alle wat in de map Backup old verplaatsen naar de nieuw aangemaakte map op de externe harde schijf.

     

 

aangepast door iEscape
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.