Ga naar inhoud

Backup maken crasht computer (EaseUS)


Passer

Aanbevolen berichten

Zelf heb ik 3 WD's steken - 'k ben er ook tevreden over, en daarom sprak ik van WD's.

 

Nu, als die Crucial goed is, zal die er wel in komen

 

Het is een Dell (waar vroeger dus Vista op stond) - maar wat is hier het type?  Dell.thumb.jpg.412b4735dc95745fa7be809a0fd8577e.jpg

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij laat nu een foto zien van de echtheidssticker (Proof of License). Onder op de laptop moet nog een andere sticker zitten waar de Service Tag op staat.

kijk hier hoe die sticker (het servicelabel) eruit kan zien: https://www.dell.com/support/contents/nl/nl/nldhs1/article/product-support/self-support-knowledgebase/locate-service-tag/Notebook

 

Daarin staat dat je de service tag ook kunt vinden met behulp van de opdrachtprompt. De laptop van je kennis werd geleverd met Windows Vista. Als op die laptop later een schone installatie van Windows 7 is uitgevoerd dan weet ik niet of je de service tag nog kunt vinden via de opdrachtprompt.

De service tag bestaat uit een combinatie van 7 letters en cijfers, bijvoorbeeld 3B4QB3J

Voer de gevonden service tag in op deze website: https://www.dell.com/support/home/nl/nl/04/products/

Om te bewijzen dat je geen robot bent moet je daarna op 2 foto’s bepaalde voorwerpen aanwijzen. Als je dat goed doet, dan krijg je daarna de volledige typeaanduiding te zien van de Dell.

Ik heb dat zojuist gedaan voor 2 Dell desktops. De ene was onbekend bij Dell (geen idee waarom), maar van de andere werd daarna vermeld dat het om een Dell Inspiron 530 ging, en dat klopt, want dat wist ik al.

 

Op het servicelabel staat naast de service tag meestal ook de datum waarop de computer in elkaar werd gezet (Mfg. Date = Manufacturing Date). De datumnotatie is Amerikaans (mm/dd/jj), dus als daar staat 121308, dan is de laptop in elkaar gezet op 13 december 2008.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hem dit eruit ook meegegeven:

Windows 7
  1. Klik op Start en typ vervolgens SupportAssist in het zoekvak.
  2. Klik in de lijst met zoekresultaten, onder Programma's, op SupportAssist om het te openen. Als SupportAssist niet voorkomt in de zoekresultaten, betekent dit dat de applicatie niet is geïnstalleerd op uw computer. Ga voor meer informatie over het downloaden en installeren van SupportAssist naar de pagina SupportAssist voor pc's en tablets.
  3. Uw productmodel wordt weergegeven op het hoofdscherm van de applicatie.

en nu maar wachten op resultaat :)  - Dank je Nokiaprox!

Link naar reactie
Delen op andere sites

14 uren geleden, nokiaprox zei:

(maar misschien voelt iemand zich geroepen om ook eens een test te doen met een ander merk?)

Zou ik best willen doen, maar ik heb slechts 2 pc's waar een SSD in zit, en in beide pc's is dat een SSD van Crucial. Geen MX500, maar een ander (lees: ouder) type van Crucial.

 

In mijn meest gebruikte desktop pc zit een BX200; volledige typeaanduiding: Crucial CT240BX200. Het is een SSD van 240 GB.

Dat tooltje van nokiaprox heb ik geïnstalleerd en daarna uitgevoerd. Hieronder het resultaat voor de SSD:

 

5cb70478605eb-CDM_SSD.png

 

De resultaten komen niet helemaal overeen met die van nokiaprox. Maar wat zeggen die cijfers eigenlijk? Het gaat pas wat betekenen wanneer je hetzelfde tooltje zijn werk laat doen op een gewone harde schijf. Naast de SSD van 240 GB zit in mijn pc voor de opslag van mijn persoonlijke bestanden een gewone harde schijf van 2.000 GB, een Seagate ST2000DL003-9VT166. Zowel de SSD als de HDD zijn aangesloten op een SATA III poort op het moederbord. De Seagate HDD is geen supersnelle harde schijf; hij draait niet op 7200 rpm, maar slechts op 5900 rpm.

Hieronder de resultaten voor de gewone HDD:

 

5cb70551ef0b5-CDM_HDD.png

 

Ja, als je de getallen in beide afbeeldingen met elkaar vergelijkt, dan moet je wel concluderen dat een SSD sneller is dan een HDD, ook als je niet exact begrijpt wat die getallen betekenen...:D

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

@porrelaar

 

Bedankt voor de uitgebreide test. Ik heb in de laptop met MX500 geen HDD waarmee ik kan vergelijken...

 

Het klopt inderdaad dat die getalletjes op zich niet veel zeggen. Ik wou enkel tonen dat die dingen heel snel zijn en ook dat de specificaties van de fabrikant overeenkomen met wat bereikt wordt in 'normale' PC's. (Dat moest er eigenlijk bij in mijn vorige post, maar ik heb waarschijnlijk te vroeg op 'Reactie toevoegen' gedrukt.)

 

Blijkbaar is er een nieuwe versie van CrystalDiskMark, met andere testomstandigheden.


Het belangrijkste is het eerste lijntje: sequential read/write. Dit zijn de waarden die de fabrikant opgeeft.


Voor de BX200 reeks is dat 540/490 MB/s (https://eu.crucial.com/eur/en/storage-ssd-bx200) . Jij haalt 545 en 480, dat is dus prima.

Voor de MX500 geeft de fabrikant 560/510 (https://eu.crucial.com/eur/en/storage-ssd-mx500?cm_re=eu-top-nav-_-eu-flyout-ssd-_-eu-ssd-learn-mx500 ) . CrystalDiskMark geeft hier 548/506 , dus ook OK.

 

Als je gaat vergelijken met de veel geprezen Samsung Evo, blijkt dat die aan elkaar gewaagd zijn :

 

https://be.hardware.info/vergelijkingstabel/producten/423392-421313-406603

 

WD heeft men daar blijkbaar niet getest. Daar ligt de theoretische schrijfsnelheid iets hoger (maar in de praktijk zal je dat niet merken), maar de waarborgtermijn is slechts 3 jaar tegen 5 jaar voor Crucial en Samsung.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, nokiaprox zei:

Net aan gedacht:

 

Als je op https://eu.crucial.com/eur/en/storage-info  het merk en type van de laptop ingeeft, vertellen ze je precies welke Crucial-SSD's compatibel zijn met het toestel.

 

Misschien even doen als bijkomende zekerheid?

 

Deze staat bij in het lijstje - dus da's degene die jij, Porrelaar bedoelde denk ik ?  (controleer toch maar even mee)

 

image.png.f9aa15aa0ff0454d502d11299318b26e.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dan geef ik die door  - 'k was er zelf ook wel zeker van dat het die was, maar als je iemand anders iets gaat laten kopen, dan kan je beter tweemaal controleren - wat dus nu gebeurd is.

 

Dank je Porrelaar, Dasle en Nokiaprox - het 'uur van de actie' is bijna aangebroken :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.