Ga naar inhoud

Backup maken crasht computer (EaseUS)


Passer

Aanbevolen berichten

Update:

 

De nieuwe ssd is klaar, backup van de 7 staat er op.

 

Wel had ik er een probleem mee: ik formatteerde de ssd en vertelde EaseUS dat hij een backup mocht terugzetten en kreeg deze melding:  Not enough unallocated space on the target disk. To make sure the boot ability of target disk, please delete partitions on there first.

(degenen die het kennen zullen er niet van verschieten, maar ik kende het nog niet, dus voor wie dit later nog zou lezen:)

en dus wilde hij de backup niet terugzetten.  Hé?  te weinig plaats? De oude HDD was 250 Gig groot, de nieuwe SSD 500... ??? !!!

 

Wat bleek ik uiteindelijk fout gedaan te hebben: EaseUS wil voldoende 'unallocated free space' op de nieuwe schijf/partitie - en vermits er op de SSD dus een partitie van 500 Gig was aangemaakt, vond hij er (logisch) géén unallocated ruimte meer en was hij te lomp om in te zien dat het eigenlijk wèl kon.

De oplossing was gewoon van die ruimte terug unallocated te maken en dan ging hij vrolijk en fluitend over het terugzetten van de backup. Operatie geslaagd.

Eenvoudig toch?  (als je 't weet :) )

 

Nu nog zorgen voor wat meer ram en de overgang naar de 10 kan beginnen.

 

edit: @Dasle :  bij die schijf zat zo'n 'plastieken ding' ter grootte van de schijf bij - ik vermoed dat het als bevestiging voor die schijf dient, maar kan je er iets mee in een PC - 'k heb zo'n idee dat het voor een laptop bedoeld is?   image.png.4310c8b701fd8c874a3bec47c697f136.png

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat plastieken ding dient voor de installatie van de SSD in een laptop, waar een HDD met een dikte van 9,5 mm inzat.
Omdat de SSD slechts 7 mm dik is, kleef je dat ding op de SSD, zodat je een totale dikte krijgt van 9,5 mm,  en de SSD dus goed vast zit op de plaats van de HDD in de laptop. Officiëel heet dat bij Crucial : 7mm to 9.5mm spacer (in 't Nederlands: 7mm naar 9,5mm adapter). In een PC heb je 't niet nodig.

 

Quote

Package Content: 2.5-inch 7mm SSD SATA 6Gb/s, 7mm to 9.5mm spacer, Acronis® True Image™ for Crucial cloning software and installation instructions

 

Succes met de overgang naar W10 !

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k zat dus in de goede richting te denken.... - maar diene 'package content': daar stond niks van op het foldertje - wellicht wel op hun site, maar die was bij zo'n weer van vandaag héél ver van mij vandaan....  :)

 

nog iets: toen ik de oude HDD uit de Dell haalde, bleek eronder een fan te zitten die volgens mij gewoon diende om die HDD te koelen (zat er vlak onder)

Vraag: nu het een ssd is, heeft die nog weinig nut, en vermits in die desktop praktisch geen plaats meer was om dat schijfje op een andere plaats te steken ('t zit 'boordevol') zat ik te denken: kan ik die fan niet gewoon uit het mobo pluggen - want nu ligt het ssd-tje er gewoon bovenop en is het dus niet nodig voor de koeling van die ssd... klopt hardwarekenners?

(de enigste plaats waar ik dat ssd-tje nog kwijt kon, was gewoon op de plaats waar de HDD zat en vermits de kabeltjes verdorie kort waren, kan ik ze ook niet wat verder leggen...  :( )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als die fan effectief enkel voor die HDD dient, kan je die volgens mij losmaken.
Probeer het eens en hou (met Speccy) gedurende een tijdje de temperaturen in de gaten ?

 

3 uren geleden, Passer zei:

nu ligt het ssd-tje er gewoon bovenop

Bedoel je dat die SSD gewoon los in de kast ligt? Dan kan je misschien eens uitkijken naar een montagekit ( zoiets ). En dan kan je waarschijnlijk die fan laten zoals hij nu is.

 

 

aangepast door nokiaprox
Link naar reactie
Delen op andere sites

zou ik kunnen doen - 'k zie het nog even aan.

Als het me lukt ga ik het type dell nakijken en op het net eens zien of er een plaatje van de binnenkant staat - anders kan ik natuurlijk nog een foto maken, maar dan moet ik weer eens bij die computer raken èn de man nog eens lastig gaan vallen met zijn kast open te maken...

 

en ja: die SSD ligt nu 'gewoon los' in de kast - maar niet zo gewoon dat die kan gaan tollen en onheil aanrichten. (de man zelf gaat toch nooit met zijn kast 'sjotten', hooguit ze wat verschuiven - als hij dit al zou doen)

Het probleem is vooral dat zowel de voegings- als de datakabel maar net lang genoeg zijn om ze zelfs op de 'voorbehouden' plaats te leggen. Nu is die SSD maar de helft van de HDD en zou ik die kunnen gaan leggen waar de ventilator zich nièt onder bevindt, mja, de kabels zijn tekort om dit te doen.

( 'k heb natuurlijk eerst wel uitgekeken dat a. de schijf niet tegen de fan kan komen en b. dat zelfs met bewegen van de kast de SSD praktisch niet kan gaan schuiven. Er is nog een kleine opening waar ik ze zou kunnen steken, maar dat is dan vlak naast de ventillatievinnen (hoe noem je dit? 'vinnen'??) van de voeding, mja: dan sluit ik zo de airflow ervan af - en da's ook niet goed)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een paar euro koop je een langere SATA kabel, waarmee je de SSD verbindt met de SATA poort op het moederbord: https://www.allekabels.nl/computer_kabels/ata-sata-kabels.html

Of je koopt een SATA verlengkabeltje (staat op diezelfde webpagina).

Ook voor de voedingskabel kun je een verlengkabeltje kopen.

Wanneer de SSD op dezelfde plek komt als de oude HDD, dan moeten de kabels echter lang genoeg zijn. Dan zou ik wel de Ewent montagekit gebruiken die nokiaprox aanraadde. Wel heel apart dat die montagekit bij Central Point België € 4 (excl. BTW) kost, terwijl hij bij Central Point Nederland € 9 (excl. BTW) kost. Dat is dus ruim het dubbele. Helaas verstuurt Central Point België niet naar Nederland, want ik heb er ook een paar nodig. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben er ondertussen 'uit': toevallig was ik nog eens in de buurt en hij vertelde dat zijn systeem niet aan stond (zodat ik hem niet weer eens moest gaan storen)

 

'k ontdekte dat - mits wat verleggen - de kabeltjes toch wel net lang genoeg waren en dat ik ze nu niet meer boven de fan moest leggen - probleem opgelost.

(Dank Porrelaar en Nokiaprox voor de info ivm die montagekit)

Ik haalde ook de plaat met de fan er even uit en ontdekte dat die koeling niet voor de HDD was, maar voor de processor eronder.  Ga'k dus maar laten draaien :xd:

 

('k was ook wat rustiger dan gisteren om de zaak te bekijken ... gisteren met heel dat gedoe met die backup die zich niet liet terugplaatsen ... grrrr....  :) )

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.