Ga naar inhoud

Beste gratis Kloonprogramma


Theo2602

Aanbevolen berichten

Eerst even over de afbeeldingen die je geplaatst hebt:

Foto 1: ziet er prima uit. Het isobestand heb je op de juiste wijze gebrand. :top:

Foto 2: het dvd-station is zichtbaar in de navigatiekolom én in het rechter paneel, omdat er een dvd in het station zit

Foto 3: jij ziet geen dvd-station, schrijf je. Dan moet je je bril opzetten, want ik zie jouw dvd-station wel in die afbeelding. Het dvd-station moet je nu bovenaan in het rechter paneel zoeken. Het is nota bene geselecteerd in jouw afbeelding!

Waarom staat het dvd-station bovenaan in foto 3? Omdat de bestanden / mappen / schijven gegroepeerd zijn op grootte.

Omdat er geen dvd meer in het dvd-station zit, staat het dvd-station in foto 3 bovenaan. De grootte is immers onbekend, nu er geen dvd in het station zit.

 

Je moet anders gaan groeperen, namelijk op Type.

En zo doe je dat:

Open de Verkenner

Klik in de navigatiekolom op Deze pc.

In het rechter paneel klik je met de rechter muisknop op een lege plek.

In het contextmenu dat dan verschijnt, moet je klikken op Groeperen op, en dan kies je Type.

Doe dat nog een keer en kies dan Oplopend.

 

Met een afbeelding erbij, zodat je kunt zien hoe het bij mij is ingesteld:

 

5d0a658edfbe2-Groeperen_op_type.png

 

Die kabel van bol.com lijkt het goed te doen, als ik de reviews lees. Zelf kloon ik nooit, dus daarmee kan ik je niet helpen.

-------------------------------------------------------------------------

Voordat je gaat klonen, moet je nakijken hoe je kunt opstarten van het dvd-station (natuurlijk op voorwaarde dat daar een opstartbare dvd in zit.

Hoe je met jouw Dell Laptop in het BIOS komt, wordt hier uitgelegd: https://www.dell.com/support/article/nl/nl/nldhs1/sln143038/uefi-bios-system-setup-van-windows-openen-op-uw-dell-systeem?lang=nl

En als je dat gedaan hebt, controleer je of je ook inderdaad kunt opstarten vanaf de zojuist gebrande dvd. Het opstarten vanaf een dvd duurt veel langer dan vanaf de harde schijf. Je moet dus echt even geduld hebben. Wanneer je merkt dat de laptop inderdaad is opgestart vanaf de dvd kun je op Annuleren klikken of op het knopje op het dvd-station drukken, waarna de dvd wordt uitgeworpen. Je bent immers alleen nog aan het testen.

Als je permanent wilt instellen dat na aanzetten van de laptop eerst geprobeerd moet worden van dvd op te starten, dan verander je de boot order (opstartvolgorde) in het BIOS.

 

Wanneer je slechts eenmalig van dvd op wilt starten, dan hoef je de boot order niet permanent te wijzigen, maar druk je op F12 zodra je het Dell logo ziet.

Meer uitleg daarover vind je o.a. hier: https://smallbusiness.chron.com/start-up-dell-computer-cd-51384.html

Het gedeelte onder Single Use gaat dus over eenmalig opstarten van dvd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 43
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Echt juist is het nog niet, maar verkenner trekt er toch op.

Wat ik ook niet snap is dat jij zegt dat je me niet kan helpen bij klonen, maar dat je dan een uitleg geeft dat ik bij klonen moet opstarten met de DVD. Ik dacht dat bij klonen je de nieuwe (SSD) schijf met die kabel met USB verbind, en dat je dan gewoon met een kloonprogramma (bijgeleverd bij die schijf) gewoon moest op klonen drukken.

Overigens heb ik het gevoel dat jij, en de meeste helpers hier, de voorkeur geeft aan een 'Clean' installatie, en dat begrijp ik niet goed. Ten eerste kan er al veel fout gaan bij die installatie (ik heb telkens de hulp van iemand anders moeten inschakelen, maar de ene leeft niet meer, en de ander is gestopt) Maar ALS het lukt, moet je daarna al je programma's terug installeren. Buiten het werk betekent ook dat ik de, weinig, gekochte programma's opnieuw moet kopen, want OFFICE wordt maar met een licentie voor één computer geleverd. En de firma waar ze retail(?) verkochten, en waarvan ik hier het adres kreeg, doet het niet meer, want ze zijn gehakt.

 

verkenner-2.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Theo2602 zei:

Overigens heb ik het gevoel dat jij, en de meeste helpers hier, de voorkeur geeft aan een 'Clean' installatie,

mmm... dit hangt allemaal af van de omstandigheden en het is niet omdat het in gevallen die hier komen opdagen, het aangeraden zou zijn van een clean install te doen, dat wij er ook systematisch voorstander van zijn.

 

1 uur geleden, Theo2602 zei:

Wat ik ook niet snap is dat jij zegt dat je me niet kan helpen bij klonen, maar dat je dan een uitleg geeft dat ik bij klonen moet opstarten met de DVD. Ik dacht dat bij klonen je de nieuwe (SSD) schijf met die kabel met USB verbind, en dat je dan gewoon met een kloonprogramma (bijgeleverd bij die schijf) gewoon moest op klonen drukken.

Wees nou toch even logisch, Theo: je zet eerst Porrelaar op dit spoor door zelf een iso-bestand te gaan downloaden.

Dan vertelt Porrelaar hoe je dit op een DVD kan krijgen en hoe je dan met die DVD je cloon op de SSD moet gaan krijgen.

 

Dat dit niet rechtstreeks zou gaan, zonder DVD, heeft Porrelaar nergens gezet, maar als  jij een bepaalde richting uit gaat door een iso-bestand binnen te halen, dan vertelt Porrelaar gewoon wat je daar dan mee moet gaan doen. Je zette hem dus zelf in die richting toch?

 

1 uur geleden, Theo2602 zei:

Ten eerste kan er al veel fout gaan bij die installatie

Tja, als je van daaruit vertrekt, moet je ook niet meer in een auto gaan stappen...

 

1 uur geleden, Theo2602 zei:

Buiten het werk betekent ook dat ik de, weinig, gekochte programma's opnieuw moet kopen, want OFFICE wordt maar met een licentie voor één computer geleverd. En de firma waar ze retail(?) verkochten, en waarvan ik hier het adres kreeg, doet het niet meer, want ze zijn gehakt.

Met een cloon ga je niet kunnen omzeilen dat je office maar legaal op één computer kan staan. Als je hem al geînstalleerd hebt en je wil hem op een ander systeem, moet je er eentje bij kopen.

En die firma heb je normaal niet meer nodig want je hebt de serial er toch voor?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Passer, ik wilde niemand op een verkeerd been zetten, en had het oorspronkelijk maar over één ding: hoe kloon ik de HD van mijn laptop naar een SSD schijf. Ik dacht en zag op YouTube dat je gewoon je SSD met een speciale USB kabel naar je laptop. En dan met een, soms, bijgeleverd programma, een kloon te maken. Dan de SSD in de laptop te steken ter vervanging van de HD. Dat was alles! Dus gemakkelijk.

Nu weet ik het niet meer!

 

Wat het maken van dat ISO bestand betreft. Tussen alle uitleg door vroeg ik hoe dat werkte om een Clear installatie te doen. Toen kreeg ik die uitleg, en maakte ik die schijf voor als er ooit.....

 

MAAR het hoofddoel was mijn HD vervangen door een SSD

aangepast door Theo2602
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Verkenner ziet er nu inderdaad redelijk uit. Je dvd-station is zichtbaar. Beetje raar is nog wel dat de E schijf (het dvd-station) voor de C schijf staat. En waar is de D schijf? Wat was de D voor schijf of station? Maar daar valt mee te leven.

 

Het klopt dat de instructies die ik gaf, horen bij een nieuwe installatie. Jij had immers een installatie dvd gebrand en ik gaf aan hoe je die kon gaan gebruiken voor een ‘clean’ / schone installatie.

Maar dat ga jij niet doen, want jij wil niet al je programma’s opnieuw gaan installeren.

Jij wil gaan klonen. Het voordeel van een nieuwe installatie is dat de trimfunctie automatisch wordt ingesteld. Dat is nodig bij een SSD. Ik weet niet of dat bij klonen van een HDD naar een SSD ook gebeurt.

 

Zelf heb ik Office 2016 van Varsio. Die heb ik ook een keer moeten verwijderen en kon ik daarna toch weer opnieuw installeren op dezelfde pc. Het opnieuw installeren moest, net als de eerst e keer, gebeuren via de website van Microsoft Office. Daar logde ik in met mijn Microsoft account en toen kon ik Office opnieuw downloaden, waarna de installatie automatisch gebeurde. De instructies hoe ik dat moest doen, kreeg ik van Varsio. Ik heb die instructies vast nog wel ergens opgeslagen, als jij daar belangstelling voor hebt.

 

(Terwijl ik dit bericht aan het typen was, reageerdenPasser en jij al. Er is dus wat overlap in onze reacties.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat die verkenner betreft ik heb alles in groep verzet, maar in gewoon sorteren weet ik niet of ik daar 'OP NAAM' heb gezet, zal dadelijk kijken als ik op laptop ben. Nu ben ik op desktop.

 

Die overlaps is in dit geval niet erg, omdat je allebei hetzelfde zegt. Erger is het als de helpers verschillende ideen hebben, en de een kwaad is omdat je de aanwijzingen van de ander hebt gevolgd.

 

Ondertussen ben ik wel helemaal in de war. Op YouTube en andere Google bronnen, leek dat Klonen zo simpel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die verkenner is nu ook. Ik had in 'Groeperen op' Type en Oplopend' aangeduid. Maar in gewoon sorteren had ik hetzelfde gedaan, en daar moest 'Naam en Oplopend' worden geselecteerd (zie foto's)

Het ergste is, dat mijn ineengeknutselde koppeling misschien wel werkte, en die schijf ook vanboven stond, omdat die leeg was. En ik ze daardoor ook niet zag.

 

verkenner-5.jpg

verkenner-4.jpg

verkenner-3.jpg

aangepast door Theo2602
Link naar reactie
Delen op andere sites

56 minuten geleden, Theo2602 zei:

Op YouTube en andere Google bronnen, leek dat Klonen zo simpel.

Iets wordt meestal pas makkelijk wanneer je het een paar keer gedaan hebt. Zo vind ik een nieuwe installatie makkelijk omdat ik dat al diverse keren gedaan heb.

Klonen heb ik zelf nog nooit gedaan, daarom kan ik niet zeggen of dat makkelijk is. Ik denk zelf dat het niet voldoende is om enkel de C schijf te klonen. Op de harde schijf staat niet enkel die C partitie, maar ook een of meer kleinere partities: een 'door systeem gereserveerde partitie' en misschien ook nog een of meer herstelpartities. Dat zijn allemaal partities die minder dan 1 GB groot zijn, en in de Verkenner zie je ze niet, omdat ze geen schijfletter hebben. Ik denk dat in ieder geval de door systeem gereserveerde partitie meegenomen moet worden bij het klonen. Maar anderen die wel ervaring hebben met klonen, zullen je daar vast meer over kunnen vertellen. En misschien worden die kleine partities wel automatisch meegenomen door de kloonsoftware. Daar durf ik niets over te zeggen.

 

Het voordeel van een nieuwe installatie is dat Windows dan zelf de nodige partities zal aanmaken. Bovendien ziet Windows tijdens de installatie dat je een SSD gebruikt en dan zal ook automatisch de trimfunctie worden ingeschakeld.

 

Ik weet dat jij om diverse redenen liever gaat klonen dan dat je een nieuwe installatie van Windows 10 gaat uitvoeren. Die keuze respecteer ik. Maar de hulp bij het klonen laat ik graag over aan helpers die zelf ervaring hebben met klonen.

 

Tenslotte: je Verkenner ziet er weer pico bello uit. Goed gedaan! :top:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ontdekt hoe ik de HD van mijn vorige laptop met mijn knutseltuig toch aan de laptop gaat verbinden. ik ga nu de HD van mijn laptop daar naar klonen, en als dat goed loopt, die HD in mijn laptop steken, en als dat werkt zal het met de SSD ook wel lukken.

Hopelijk zijn er hier helpers die mij bij het klonen kunnen helpen.

Voor de rest bedankt, voor je hulp, en, meer nog, je geduld.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klonen van de schijf van mijn Laptop, naar de schijf van mijn vroegere laptop is goed verlopen. Hert data overschrijven duurde wel twee uur. De kloon ook in de laptop gestoken, en alles liep perfect.

Het klonen deed ik met Minitool Partition Wizzard (met dank aan Kweezie Wabbit)

Nu een SSD bestellen, en hetzelfde doen.

In bijlageVerkenner met de twee schijven

 

kloon-doel.jpg

kloon-bron.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.