Ga naar inhoud

JA knop is verdwenen


Ger Coenen

Aanbevolen berichten

Beste,

Bij het downloaden en openen van bestanden, verschijnt de zin "wilt u toestaan dat deze app wijzigingen aan uw apparaat aanbrengt?

Maar de JA toets is verdwenen, alleen de NEE toets is aanwezig??

Ik kan nu niets meer downloaden op openen.

Weet u de oplossing hiervoor??

bij voorbaat dank.

Ger

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welkom op het forum, Ger!

 

Ik vermoed dat jouw gebruikersaccount geen administratorrechten meer heeft, maar dat jij -op wat voor manier dan ook- een standaardgebruiker bent geworden. Standaardgebruikers kunnen zelf geen programma's installeren, of ze moeten het wachtwoord kennen van een andere gebruiker op die pc, die wél administratorrechten heeft.

 

Of mijn vermoeden klopt kun je zo controleren:

Ik weet niet of jij Windows 7, 8 of 10 als besturingssysteem hebt. Daarom verwijs ik je naar het Configuratiescherm dat in al die versies van Windows aanwezig is.

In Windows 10 is het configuratiescherm iets verder weg gestopt. Klik op Start; in de lijst met apps scroll je een flink eind naar beneden tot je bij de map Systeem bent. Klik op de map Systeem om die te openen. Dan zie je het Configuratiescherm.

Klik op Configuratiescherm.

Als het configuratiescherm geopend is, dan klik je op Gebruikersaccounts.

  • Hoeveel accounts zie je dan?
  • Als je maar 1 account ziet, wat staat er dan onder je gebruikersnaam?

 

Ik toon hieronder wat ik dan te zien krijg:

image.png.d8667200ca31cbd8f4baff66e97a6331.png

Onder mijn accountnaam (die er niet toe doet en die ik daarom even heb verborgen) staat:

  • Lokaal account. Daar had ook Microsoft account kunnen staan, maar ik heb zelf gekozen voor een lokaal account.
  • Administrator (dat is het accounttype)
  • Met wachtwoord beveiligd.

 

Het gaat hier natuurlijk om het woord Administrator. Dan kun je programma's installeren.

Als daar bij jou niet Administrator staat, maar Standaard, dan is dat de oorzaak van je probleem.

Dat moeten we eerst zeker weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maakte een vergissing. Ik was in de veronderstelling dat wanneer je op Gebruikersaccounts klikte, je dan direct alle accounts zou zien. Dat is niet zo. Je ziet in eerste instantie alleen je eigen gebruikersaccount, waarmee je bent ingelogd. Jij bent nu ingelogd met een gastaccount. Dan kun je op internet, maar verder kun je niet veel doen. Ja, je kunt de spelletjes spelen die een andere gebruiker met administratorrechten erop heeft gezet, maar je kunt zelf geen spelletjes of andere programma's installeren. Als Gast kun je ook niet zelf van jouw gastaccount het accounttype wijzigen naar dat van een administrator. Er zal dan namelijk gevraagd worden naar gebruikersnaam plus wachtwoord van iemand die een administrator account op die pc heeft. Een gebruiker met administratorrechten wordt een beheerder genoemd:

image.png.e5e020fe93d389c173b99134fcb8f0be.png

 

Het wijzigen van het accounttype moet dus gebeuren door een andere gebruiker van die pc, die wél administratorrechten heeft.

 

We gaan nu op een andere manier kijken of er toch nog een ander gebruikersaccount op jouw pc aanwezig is dat wél administratorrechten heeft.

Klik met de rechter muisknop op de knop Start (dat is de knop met de Windows-vlag die in de linker benedenhoek staat).

Klik dan op Afsluiten of afmelden. Klik daarna op Afmelden.

Het vergrendelingsscherm zal verschijnen.

Klik op een willekeurige plek op het vergrendelingsscherm.

In het midden zal het aanmeldvenster te zien zijn. Nog niet inloggen, maar kijk naar de linker benedenhoek van het scherm. Zie je dan onder het gastaccount nog een ander account staan?

 

Als voorbeeld onderstaande afbeelding, waarin Dummy een standaard account is met beperkte rechten, terwijl user een account is met administratorrechten:

 

image.thumb.png.2c32128743e083852fca0b59ab38958e.png

Ik ben benieuwd of jij in de linker benedenhoek 1 of meer accounts te zien krijgt.

Wanneer jij daar een tweede account ziet, dat jij herkent en waarvan jij het wachtwoord kent, dan moet je daarop klikken en dan op dat tweede account inloggen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Ik heb gedaan wat je vroeg maar behalve "Dummie" staat er helemaal niets op dit blad.

Alleen de opmerking aanmeldingsopties.

Als je daar op klikt wordt naar het wachtwoord van microsoft - account gevraagd, of de pincode.

De pincode die ik altijd gebruikte werkt gewoon goed......

Link naar reactie
Delen op andere sites

re klik op je windowsknop en klik op opdracht prompt (administrator) of op Windows Powershell admin  (er staat maar één van deze twee opties, maar zorg dus dat je de admin(istrator) optie aanklikt.

 

Je krijgt dan een nieuw schermpje zoals dit:  image.png.bb8b26379472f693fa96b793f2255612.png

 

Achter het laatste <-tje typ je nu: net user

en je entert.

 

Plaats nu eens een plaatje van wat er dan komt te staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Open een gewoon PowerShell venster (dus PowerShell zonder Admin erachter) en typ dan net user

Druk dan op de Enter toets.

Dat commando net user vraag alleen informatie op. Het wijzigt helemaal niets. Daarmee kan dus niets verkeerd gaan.

Wat doet het commando net user? Het laat de op de computer aanwezige gebruikersaccounts zien, en het vermeldt ook wat voor accounttypes dat zijn.

 

Daarnaast kan jouw situatie nauwelijks slechter worden dan hij nu is. Je kunt met je gastaccount vrijwel niets doen op je computer. Je kunt bijvoorbeeld geen enkel programma installeren.

 

Naast de eerder door Passer gevraagde afbeelding heb ik nog een tweede vraag voor jou:

Open de Verkenner en kijk dan in de mappen Documenten, Afbeeldingen en Downloads.

a) zie je daar nog persoonlijke bestanden staan, zoals Word bestanden, foto's en dergelijke)

b) indien ja, kun jij die persoonlijke bestanden nog openen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Apart! In jouw afbeelding lijkt geco (jouw gebruikersaccount) tot de groep Administrators te behoren, maar in de praktijk werkt dat niet zo voor jou. Jij hebt veel minder rechten dan een administrator op dit moment.

 

Ik geef hieronder 3 opties om van jouw gebruikersaccount weer een echt administratoraccount te maken:

 

1. Volg de instructies op deze website: https://www.isumsoft.com/windows-10/yes-button-missing-or-grayed-out-in-user-account-control.html

Gebruik daar alleen Method 1, want bij Method 2 wordt software (Windows Password Refixer, van iSumsoft) gebruikt die ik niet ken; ik weet daarom ook niet hoe betrouwbaar die software is.

 

2. Gebruik de instructies van Menno Schoone om de verborgen administrator te activeren: https://www.schoonepc.nl/windows10/werken_met_gebruikersaccounts.html#verborgen_administratoraccount

Voor zijn methode heb je een installatie-dvd of installatie-USB stick nodig die je met een andere computer moet aanmaken.

Nadat de verborgen administrator actief is gemaakt, log je in op de pc met dat Administrator account en dan kun je daarmee ook andere gebruikersaccounts gaan beheren. Je kiest dan het geco account en daarvan ga je het accounttype wijzigen naar Administrator.

Als voorbeeld heb ik zojuist op mijn pc een tweede gebruikersaccount aangemaakt. Dat wordt altijd een standaard gebruiker. Een standaard gebruiker kan zelf geen programma's installeren, of hij moet het wachtwoord kennen van een andere gebruiker op die pc, die wel tot de groep administrators behoort.

Wanneer ik ingelogd ben op mijn account met administratorrechten, kan ik die nieuwe gebruiker (ik heb hem 'test' genoemd) ook toevoegen aan de groep administrators:

image.png.b7fb2d261b4f6160bb5bcab807e86f61.png

 

3. Wanneer de hierboven beschreven opties 1 en 2 bij jou niet werken (of je vind ze te ingewikkeld), dan kun je ook besluiten tot een nieuwe installatie van Windows 10.

Kopieer eerst al je persoonlijke bestanden naar een externe harde schijf. Denk ook aan installatiebestanden van gekochte programma's, inclusief de bijbehorende licentiesleutels, die misschien in je map Downloads staan). Denk ook aan je e-mails. Wanneer je in je e-mailprogramma enkel IMAP accounts gebruikt, dan zou exporteren van al je e-mails niet nodig hoeven zijn, omdat ze ook nog op de servers staan van je e-mailproviders. Controleer dat eerst.

Na het kopiëren van je persoonlijke bestanden koppel je de externe harde schijf los. Als dat gebeurd is, dan ga je Windows 10 opnieuw installeren. Om dat te kunnen doen, zul je een installatiemedium (dvd of USB stick) nodig hebben. Dat installatiemedium maak je op een andere/tweede pc.

Ga met een andere pc naar deze website: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Klik daar op het plusteken dat staat voor 'Het hulpprogramma voor het maken van installatiemedia [...] om Windows 10 op een andere pc te installeren'.

Lees alles door wat daaronder staat.

Klik daarna ook op het plusteken dat staat voor 'Het gemaakte installatiemedium gebruiken'.

Om Windows 10 opnieuw te kunnen installeren zul je op moeten starten van het installatiemedium, dus niet van de harde schijf. De opstartvolgorde kun je blijvend of eenmalig wijzigen via BIOS of UEFI.

Tijdens de nieuwe installatie zal gevraagd worden welke versie van Windows 10 jij wilt installeren. Kies dezelfde versie die er nu opstaat: dus Home als er nu Home op staat, of Pro als er nu Windows 10 Pro op staat.

Welke versie jij nu hebt, kun je zo controleren:

  • Klik op het vergrootglas dat naast de knop Start staat
  • Type winver en druk op de Enter-toets.
  • Daarna lees je welke versie jij gebruikt.

 

Wanneer tijdens de nieuwe installatie van Windows 10 gevraagd wordt naar de product code, dan moet je niets invullen, maar helemaal onderaan in dat venster klikken op 'Ik heb geen productcode'.

Omdat Windows 10 al eerder op deze pc heeft gestaan, is het niet nodig om een productcode in te geven. Na installatie zal Windows 10 automatisch geactiveerd worden.

----------------------------------------------------------

Nou ja, er is natuurlijk nog een vierde optie: breng de pc naar een computerwinkel in jouw woonplaats en vraag of zij Windows 10 er opnieuw op willen zetten voor jou.

 

Op dit moment weet ik geen makkelijker methode om jouw gebruikersaccount geco weer alle rechten van een beheerder/administrator te geven.

Natuurlijk kun je wachten op reacties van andere forumleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.