Ga naar inhoud

Duelen

Aanbevolen berichten

Beste pc-helpers,

 

Op mijn Windows 10 home (64-bit) heb ik nog 140 van de 371 GB beschikbaar op de OS (C:) schijf. Op de DATA (D:) schijf heb ik nog maar 448 MB van de 558 GB beschikbaar. Onlangs ben ik eens gaan kijken in de D schijf, maar hier zijn nauwelijks bestanden in terug te vinden. Ik had een download van iets meer dan 1 GB verplaatst van de D naar de C schijf, maar een paar dagen later is de D schijf opnieuw bijna vol. Ik heb Malwarebytes Anti-Malware al laten scannen en de threats verwijderd.

 

Is het niet mogelijk om de D schijf ruimte te "geven" van de C schijf? Of welke oplossing raden jullie aan?

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
Delen op andere sites

1. spreken we hier over 'schijven' of over 'partities'?

   (plaats even een plaatje van je schijfbeheer?

 

2. Haal even Treesize binnen (freeware) en kijk eens waar al je plaats op je D naartoe gaat: kan dat kloppen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie bijlagen.

 

Thanks voor de tip over Treesize. Ik zag zo dat Windows quasi alle ruimte op de D schijf nodig had voor back-ups. Intussen verandering in kunnen brengen en probleem dus opgelost. Maar ik post het toch even om anderen met gelijkaardig probleem te helpen.

Schijven.png

TreeSize.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Duelen zei:

Ik zag zo dat Windows quasi alle ruimte op de D schijf nodig had voor back-ups.

Dat was te verwachten.

Weet je ook wat die gele ruimte bevat?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je er wegwijs in geraakt bent - enne: ik ben ook wel eens benieuwd naar de inhoud van dat 'desktop'gedeelte - maar ik vermoed dat gewoon je eigen data daarin zitten?

 

En (helemaal zeker ben ik niet) ik vermoed dat je dus een schijf hebt van 1TB met twee partities: de C (met je windows + progs) en dan de D (eigen bestanden vermoed ik?)

Ik denk echter ook wel dat je Mijn Documenten ook op de C staat - want je windows zal (heel ongeveer gesteld) toch maar max 60/70 Gig in beslag nemen (mogelijk minder zelfs)

en van je C is 140 Gig gebruikt, dus zouden daar ook nog een 60/70 gig aan eigen bestanden staan.

Wat in me dan weer de vraag doet rijzen: wat zijn die 270 Gig aan bestanden in dat 'desktop'gedeelte...? (of staan je eigen bestanden op twee partities?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@droske: zowel die gele als blauwe ruimte (beide met rood omkaderd) zijn voor Windows backups

 

@passer: geen idee hoe het precies zit eerlijk gezegd. Feit is dat ik zelf ook nog een back-up heb van een oude laptop op de C schijf dus dat verklaart veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

17 uren geleden, Passer zei:

En (helemaal zeker ben ik niet) ik vermoed dat je dus een schijf hebt van 1TB met twee partities: de C (met je windows + progs) en dan de D (eigen bestanden vermoed ik?)

Dat vermoed ik ook. 371 + 558 GB = 929 GB. En dat is ongeveer de grootte die Windows aangeeft voor een harde schijf die door de fabrikant verkocht wordt als een schijf van 1 TB.

Heet het zin om back-ups weg te laten schrijven naar een andere partitie (in jouw geval de D-partitie) op dezelfde harde schijf als waarop Windows is geïnstalleerd? Dat zou ik zelf nooit doen. Wanneer de harde schijf kapot gaat (en iedere harde schijf zal ooit kapot gaan), dan kun je ook niet meer bij de back-ups die op de D partitie staan. Je hebt dan niets meer.

Back-ups zou ik weg laten schrijven naar een tweede interne harde schijf of naar een externe harde schijf.

 

Het is trouwens makkelijk na te gaan of C en D twee aparte harde schijven zijn of 2 partities van 1 schijf. Daarvoor open je schijfbeheer:

Rechtsklik op de knop Start en kies Schijfbeheer.

Wanneer C en D allebei op schijf 0 staan, dan zijn het partities van 1 harde schijf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, porrelaar zei:

Back-ups zou ik weg laten schrijven naar een tweede interne harde schijf of naar een externe harde schijf.

Inderdaad, en best een externe harde schijf. Die schijf koppel je dan ook alleen maar als je een back-up maakt of wanneer je eentje moet terug zetten.

Schijven die constant meedraaien op je systeem verslijten niet alleen sneller maar kunnen ook veel gemakkelijker besmet geraken door ransomeware. Als je dat overkomt dan ben je, ondanks je back-ups, toch nog alles kwijt.

Het maken van back-ups heeft ook slechts zin als je weet waar ze staan en hoe je ze, wanneer nodig, kunt terug zetten. Ik stel regelmatig vast dat bijzonder weinig mensen weten hoe ze een back-up moeten maken en zij die weten hoe ze een back-up kunnen terug zetten zijn nog schaarser.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de tips porrelaar en droske. Het gaat hier dus inderdaad om één schijf met 2 partities, aangezien zowel C als D op schijf 0 staan.

 

Wat betreft de Windows back-ups: ik kan me niet meer herinneren of ik die zelf ooit heb ingesteld. Ik zal ze alleszins niet tegengehouden hebben als dit automatisch ingesteld stond. Betwijfel ook sterk of ik in staat zou zijn om op deze wijze een back-up terug te zetten.

 

Ik ben in het bezit van een externe harde schijf, maar het is - zeur zeur - altijd zo'n gedoe om die te koppelen en dan een hele nacht te moeten laten draaien voor een back-up. Vooral omdat ik dit proces niet elke week wil herhalen en ik ook niet langer dan een week bestanden kwijt wil zijn.

 

Daarom heb ik gekozen voor de cloud. Ik heb een snelkoppeling van Google Drive (100 GB opslagruimte) op mijn bureaublad staan en hier kunnen al mijn belangrijke bestanden die ik nooit kwijt wil geraken in. Al mijn werk gebeurt dus rechtstreeks in deze map en wordt automatisch gesynchroniseerd. Lijkt me toch ook een goeie oplossing, niet?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Duelen zei:

en dan een hele nacht te moeten laten draaien voor een back-up.

dan loopt er toch wel iets fout denk ik.

Zelf maak ik mijn backups niet met windows (heb ik gewoon uitgeschakeld), maar met een extern, freeware programma (easeUS) - en ('k heb wel een SSD) dat duurt bij mij slechts een 20-tal minuten...

Ik begrijp niet goed waarom jouw systeem er dus zoveel tijd voor nodig heeft, tenzij het ligt aan je volle schijf en je backupprogramma in alle hoekjes en kantjes naar ruimte moet gaan zoeken om die backup te kunnen zetten...

Enne: een backup terugzetten zou ik toch maar leren: op een slecht moment ga je het nodig hebben en ga je spijt kunnen krijgen dat je het nooit leerde. 't Is als een verzekering voor je wagen: zolang alles goed gaat heb je die ook niet nodig...  :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.