Ga naar inhoud

windows 7 home naar windows 10


bettina

Aanbevolen berichten

Ja hoor, dat heb je goed gedaan. :top:

In principe kan deze pc Windows 10 draaien, al zal dat niet lekker vlot gaan.

Je weet zelf ook wel dat dit al een oude pc is: circa 11 jaar oud, schat ik. En het was bij aanschaf waarschijnlijk al een goedkope pc.

Ik heb zelf ook wel eens Windows 10 geïnstalleerd op een 11 jaar oude pc, maar die was wel iets krachtiger (betere/duurdere processor) dan die van jou.

 

De processor is een Intel Pentium E2160 @1.80 GHz. Dat is een goedkope en daardoor niet krachtige processor. Hij is wel geschikt voor Windows 10. Er zijn ook andere mensen die Windows 10 draaien met die processor.

Werkgeheugen: er zit 4 GB DDR2 werkgeheugen in. Dat is voldoende werkgeheugen voor Windows 10.

De harde schijf is een Seagate Barracuda met een opslagcapaciteit van 250 GB. Hij is verdeeld in twee partities:

  • De C partitie is 110 GB groot, waarvan nog 65 GB vrij beschikbaar is. Dat is voldoende om Windows 10 te installeren.
  • De D partitie is 132 GB groot en zo te zien nog nooit ergens voor gebruikt.

Je harde schijf is van een ouder type, maar nog in goede staat.

De monitor is een antiek 15 inch LCD scherm. Hij is ingesteld op deze resolutie: 1024 x 768 pixels. En dat is de juiste resolutie voor dat beeldscherm. En met deze resolutie voldoe je aan de voorwaarden voor Windows 10.

(Ik heb je in een ander topic geholpen met het instellen van de resolutie voor dat beeldscherm, herinner ik me nu. Dat was in dit topic: https://www.pc-helpforum.be/topic/68779-zwarte-rand/page/2/#comments

 

Je computer draait nu op Windows 7 Home Basic 64-bit. Wanneer je de gratis upgrade naar Windows 10 uitvoert, dan krijg je Windows 10 Home 64-bit.

============================

Voordat je de upgrade naar Windows 10 uit gaat voeren, maak je voor de zekerheid eerst een kopie van je persoonlijke bestanden (foto's, video's, Word bestanden enz.). Er kan immers altijd wat mis gaan, en dan heb je in ieder geval die persoonlijke bestanden nog. Die kopie plaats je op een externe harde schijf of op een USB stick met een behoorlijke opslagcapaciteit. Denk dan aan een stick van 32 GB. Erg veel persoonlijke bestanden kun jij niet hebben, want op de C partitie staat nu maar 34,3 GB en daar zit Windows 7 en alle geïnstalleerde programma's ook bij.

 

Hoe voer je de upgrade daarna uit?

Klik op de volgende link:

https://www.gratissoftwaresite.nl/upgraden-naar-windows-10-nog-altijd-gratis-met-mediacreationtool-januari-2017

Voer de instructies uit die op die website staan onder B. Upgrade van Windows 7/8.1 naar Windows 10

Als er gevraagd wordt: "Wat wilt u doen?", dan kies je "Deze pc nu bijwerken".

 

Deze upgrade kan lang duren. Reken in jouw geval op 3 tot 4 uur. Je mag hem, als hij eenmaal bezig is, niet onderbreken!

Begin er dus pas aan, wanneer je daar voldoende tijd voor hebt.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet hoe oud deze pc is maar voorlopig even zo doen zoals je zegt, geeft me even meer tijd voor eventuele nieuwe zal een usb stick aanschaffen voor wat ik erop wil houden

je hebt me toen ook een link gegeven voor het plaatsen van mijn printer (3 in 2) lexmark X1195 maar dat komt later  eerst dit maar met rust heel erg bedankt 

Link naar reactie
Delen op andere sites

3 minuten geleden, bettina zei:

zal een usb stick aanschaffen voor wat ik erop wil houden

Als de upgrade goed verloopt, dan zullen je persoonlijke bestanden gewoon op je harde schijf blijven staan. Die kopie van je persoonlijke bestanden moet je maken, omdat het soms niet goed verloopt. Het is dus een back-up.

 

Succes met het upgraden naar Windows 10. We horen wel van je hoe dat verlopen is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het gelukt is om de gratis upgrade van Windows 7 naar Windows 10 uit te voeren. Je kunt nu je oude pc nog een tijdje blijven gebruiken.

 

Over CCleaner:

Kijk eerst of CCleaner nog aanwezig is. Zo ja, verwijder CCleaner dan, want het is mogelijk een te oude versie.

 

Klik op Start en dan op Instellingen (= het tandwiel). Klik dan op Apps.

Als je CCleaner nog ziet staan in de lijst met apps, dan moet je op CCleaner klikken en daarna op Verwijderen klikken.

 

De nieuwste versie van CCleaner kun je hier downloaden: https://www.ccleaner.com/nl-nl/ccleaner/download

Kies de Free versie. Onderaan de Free versie zie je een groene knop met de tekst Downloaden. Die moet je hebben.

 

Over je printer Lexmark X1195:

Die printer is flink oud. De laatste driver voor die printer is voor Windows Vista. We moeten daarom wat extra dingen doen om deze oude driver te kunnen installeren onder Windows 10.

Jij hebt inderdaad al eens eerder een vraag over je Lexmark printer gesteld. Dat was in 2014 en toen werd je geholpen door clarkie. Dat was in dit topic:

Maar de link die clarkie je toen gaf, kun je nu niet meer gebruiken. Clarkie gaf je toen een 32-bit driver, omdat je besturingssysteem 5 jaar geleden ook 32-bit was.

Volgens Speccy gebruik je nu een 64-bits versie van Windows, dan moet je ook een 64-bits driver hebben voor je printer.

 

Let op: Je mag de all-in-one printer nog niet aansluiten! Heb je hem al aangesloten, koppel hem dan eerst los.

Download de driver voor Windows Vista 64bit hier: https://driverscollection.com/s/LPsf

Op die pagina klik je op Download. Zie de rode pijl hieronder:

image.thumb.png.a72e621b3a347649fad995e08919cdbd.png

Als het downloaden klaar is, ga je naar de map waar je downloads worden opgeslagen. Het gedownloade bestand heeft de naam cjsX1100EN.exe. Klik met de rechter muisknop op dat bestand en kies dan Eigenschappen.

Het venster Eigenschappen van cjsX1100EN.exe zal openen. Klik in dat venster op het tabblad Compatibiliteit.

  1. Zet dan een vinkje voor 'Dit programma uitvoeren in compatibiliteitsmodus voor:'
  2. Kies daaronder voor Windows Vista
  3. Zet een vinkje voor 'Dit programma als Administrator uitvoeren'
  4. Klik op Toepassen
  5. Klik op OK.

Dus zoals in de afbeelding hieronder staat:

image.png.89f5473d9ad5c87093d75c7391283ba9.png

Het venster Eigenschappen zal dan sluiten.

Klik opnieuw met de rechter muisknop op het bestand cjsX1100EN.exe en kies dan Als administrator uitvoeren. De installatie gaat dan van start.

 

Sluit de printer pas aan wanneer daar tijdens de installatie van de software om gevraagd wordt. Als er tijdens de installatie van de software niet gevraagd wordt om de printer aan te sluiten, dan mag je de printer pas aansluiten, nadat de installatie van de software voltooid is.

Het is natuurlijk een erg oude printer. Ik geef je geen garantie dat de printer hierna werkt onder Windows 10. Maar deze methode zou ik zelf kiezen bij de installatie van zo'n oude driver.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvulling: ik was nog wat vergeten, Bettina...

Wat gold voor Ccleaner, geldt ook voor je Lexmark printer: voordat je de driver voor je Lexmark printer gaat installeren, moet je eerst (via Start > Instellingen > Apps) controleren of er nog software voor de Lexmark printer op je pc staat. Als dat het geval is, dan moet je die software voor je Lexmark printer eerst verwijderen.

Daarna de computer opnieuw opstarten en dan pas de 'nieuwe' 64-bits driver gaan installeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

59 dollar betalen voor die driver is zeker niet de bedoeling. Voor dat geld kun je immers ook een splinternieuwe printer kopen.

Gooi het bestand cjsX1100EN.exe maar weg. En als er al iets geïnstalleerd is van die printersoftware, dan moet je die weer verwijderen.

Ik zal later op de dag verder zoeken naar de juiste software voor je printer. 
 

1 uur terug, bettina zei:

de link van vorige keer heb ik niet meer 

Die link had je gekregen van clarkie. Je kunt die link van clarkie nu echter niet gebruiken, want die verwees naar de 32 bit driver. Jij moet nu de 64 bit driver hebben, omdat je besturingssysteem nu 64 bits is.

Vijf jaar geleden had jij een andere computer, die op Windows 7, 32 bit draaide.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren bezocht ik de support website van Lexmark en toen stond er dat Lexmark geen drivers of andere software voor jouw printer had (of niet meer beschikbaar stelde). Daarom ging ik toen ergens anders kijken. Vandaag biedt Lexmark die printersoftware wél aan! Of keek ik gisteren verkeerd?

 

Nou ja, in ieder geval heb ik nu de juiste driver gevonden op de website van Lexmark en die is echt gratis.

Klik op de volgende link: http://support.lexmark.com/index?docLocale=nl_NL&page=content&id=DR13572&locale=NL&userlocale=NL_NL

Als die website geopend is, dan moet je wat naar beneden scrollen met je muis, zodat de knop Downloaden zichtbaar wordt. Die knop staat namelijk helemaal onderaan:

image.thumb.png.8ca17db0f9e0d73dbc4e98ae83a045f7.png

Klik op de knop Downloaden. Je haalt dan de driver voor Windows Vista (64-bit) binnen met de naam cjsX1100DU.exe.

 

Het installeren van de printer doe je weer zoals ik dat eerder beschreef, dus gebruik maken van de compatibiliteitsmodus.

En de printer mag je pas aansluiten wanneer daarom gevraagd wordt. Of nadat de installatie helemaal voltooid is.

 

 

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.