Ga naar inhoud

Pc start vanzelf op


seane

Aanbevolen berichten

Dan gaan we maar eens kijken of een BIOS reset het probleem oplost.

Eerst en vooral zou ik je willen aanraden om met een smartphone foto's te nemen van je BIOS en dan vooral het tabblad BOOT.

Neem dan foto's van Boot Configuration, CSM en Secure Boot.

Dan nog de vraag of je de mogelijkheid hebt om gebruik te maken van een andere PC of laptop?

 

Haal je PC uit het stopcontact en maak je PC stroomloos door meermaals op de AAN knop te drukken.

Verder zal je de behuizing moeten open maken om toegang tot je moederbord te krijgen.

Zorg dat je zelf statisch ontladen bent door een metalen waterleiding, kraan of verwarmingsleiding vast te pakken.

Om je BIOS te resetten volstaat het om een jumper te gebruiken. Op je moederbord naast je BIOS batterij vind je de Clear CMOS jumper.

 

833508444_Motherboardlayout.PNG.66c16f62785f882a15afdf76f09ef1f4.PNG

65392788_MotherboardlayoutCMOSJumper.PNG.ef065b6f08c1a94590cdd8db4ba65963.PNG

 

14019265_ClearCMOS.PNG.390278771b6c55b8f28dab6687eafafa.PNG

 

Over de twee pinnetjes dien je nu een jumper te plaatsen en laat deze een 15 tal seconden zitten waarna je deze terug kan verwijderen.

Je BIOS zal de gereset zijn en kan je de pc terug aansluiten en zul je datum en tijd opnieuw moeten instellen en je BOOT instellingen overlopen.

Mocht je verder nog vragen hebben stel ze dan voor je eraan begint

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 uren geleden, Dasle zei:

Eerst en vooral zou ik je willen aanraden om met een smartphone foto's te nemen van je BIOS

tippie: als je in de bios zit, een usb-stick ingeplugd hebt, kan je met F12 goede screenshots van de biospagina's maken. (ze worden dan op die stick gezet)

(en jezelf ontladen door een blanco gedeelte van die waterleiding, .. aan te raken - want met een beschilderd deel zal het niet lukken)

 

@Dasle: zit er een foutje in (het bestand van) die foto van het mobo? Want als ik hem wil vergroten krijg ik (zowel in FF als Edge) een zwarte pagina te zien?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/7/2021 om 09:26, Passer zei:

zit er een foutje in (het bestand van) die foto van het mobo? Want als ik hem wil vergroten krijg ik (zowel in FF als Edge) een zwarte pagina te zien?

Klopt ik heb precies het zelfde probleem met foto's vanaf 25 juni dus dit zijn blijkbaar niet de enige foto's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, seane zei:

Tijd en datum heb ik wel niet opnieuw moeten instellen

Dan vermoed ik dat het resetten van je BIOS niet gelukt is, haal de BIOS batterij eens uit het moederbord en doe dan het voorgaande met de jumper over de 2 pinnetjes.

In de handleiding van je moederbord staat niet vermeld dat het verwijderen van de BIOS batterij noodzakelijk is maar ik vermoed omdat je de tijd en datum niet hebt moeten instellen dat het niet goed is gegaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, seane zei:

OC Genie staat wel uitgeschakeld op het moederbord, zet ik deze terug aan?

Zou dit voorlopig op uitgeschakeld laten staan en zou de BIOS instellingen op default laten.

Nu is het afwachten tot morgen, ben benieuwd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.