Ga naar inhoud

Mail wel op telefoon , maar niet op laptop


bernard

Aanbevolen berichten

Graag gedaan, Bernard. Ik las jouw laatste reactie voor aan mijn vriendin en van de weeromstuit zocht ze op Spotify Ede Staal op. Ze is nu al zijn liedjes aan het beluisteren.

De moeder van mijn vriendin was een geboren Groningse en mijn vriendin heeft zelf 15 jaar in Groningen gewoond. Thuis heeft ze twee cd’s met liedjes van Ede Staal.

 

En wat notificatiemails van PCH betreft: gisteravond postte jij 3 berichten snel achter elkaar. Alleen van de laatste van die drie kreeg ik een notificatiemail. Daarna geen mails meer ontvangen van PCH. Maar ik denk niet dat het nut heeft om dat nu te blijven schrijven. Laten we maar afwachten of de technische dienst van PCH er iets aan kan doen.

 

Prettige zondag gewenst vanuit de Bollenstreek


6265229ddf5fa-7CEB0C61-ABD1-4C3C-85D2-D2
 

Dit is momenteel het uitzicht vanuit mijn huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 22/4/2022 om 13:45, porrelaar zei:

Of het ermee te maken heeft weet ik niet, maar het is al enige tijd bekend dat Gmail tegenwoordig vaak waarschuwt voor de notificatiemails van PCH. Niet altijd, maar wel erg vaak. En dat gebeurt naar mijn weten sinds eind februari 2022. Is er toen iets gewijzigd wat betreft het versturen van notificatiemails? Is er toen misschien voor een ander verzend IP-adres gekozen?

Die waarschuwing ziet er zo uit:

62628f5aafc71-Ashampoo_Snap_2022.04.22_1

Waarom kan Gmail niet verifiëren dat dit bericht afkomstig is van PCH? Als je daar meer over wilt weten, dan klik je op de knop met de 3 puntjes, en daarna op Origineel bericht tonen.

Bij een bericht van PCH zie je dan het volgende:

62628ffe65518-Ashampoo_Snap_2022.04.22_1

SPF en DKIM zijn technieken die gebruikt worden om te controleren of een mail wel echt afkomstig is van de getoonde afzender.

FAIL wil zeggen dat de mails van PCH zakken voor deze test.

SPF FAIL wil hier zeggen dat het IP-adres 92.63.164.50 geen toegestane verzender is voor e-mails van PCH.

DKIM FAIL wil zeggen dat er geen sleutel is voor de handtekening. Er ontbreekt daardoor een echtheidskenmerk.

Wanneer ik in het originele bericht wat verder naar beneden scrol, dan lees ik o.a.:

 

Meer info over SPF, DKIM en DMARC kan de nieuwsgierige lezer hier vinden: https://www.sidn.nl/nieuws-en-blogs/waar-dkim-en-dmarc-kunnen-helpen-in-geval-van-phishing

 

Hoe ziet dan de beoordeling eruit van een mail van een verzender die alles wél op orde heeft? Als voorbeeld toon ik hieronder een deel van het originele bericht van een mail van Ziggo die ik vandaag ontving. Gewoon een mail over de laatste factuur:

6262919f28cbb-Ashampoo_Snap_2022.04.22_1

Die mail van Ziggo slaagt voor de controles op alle punten. PASS betekent hier: heeft de test goed doorstaan. Niets mis mee.

 

Wanneer een mail niet slaagt voor de controle op SPF en DKIM, dan bestaat de kans dat die mail door Gmail/Google voor spam wordt aangezien en daardoor automatisch verplaatst wordt naar de map Spam.

 

Ik wil nog opmerken dat ik in Gmail alleen bij mails van PCH regelmatig (en het lijkt wel steeds vaker de laatste tijd) de waarschuwing zie dat Gmail niet kan verifiëren of PCH de echte afzender is . Ik heb die waarschuwing nog niet bij e-mails van andere afzenders gezien.

 

Of het falen voor de controle op SPF en DKIM er ook toe kan leiden dat notificatiemails van PCH helemaal niet in Postvak IN of de map Spam aankomen kan ik niet beoordelen.

Ik heb zelf niet de kennis hoe je SPF en DKIM moet implementeren, waarna de waarschuwingen in Gmail zullen verdwijnen. Hopelijk heeft de technisch beheerder van dit forum die kennis wel.

 

@bernard Jij hoeft helemaal niets te doen met bovenstaand verhaal. Wij, de gewone gebruikers van dit forum, kunnen hier niets aan wijzigen. Hoogstens zou je in Gmail een filter/regel aan kunnen maken, wanneer je merkt dat mails van PCH vaak in de Spam map belanden.

 

 

Bedankt Porrelaar, 

 

Hiermee kan ik aan de slag. Met een beetje geluk hebben we binnenkort een oplossing hiervoor.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@karel Ik heb hierover al persoonlijk contact met je gehad, maar voor de meelezers in dit topic meld ik even het volgende:


Direct nadat je de wijzigingen had doorgevoerd ging het goed met de notificatiemails van PCH in Gmail. Geen waarschuwing meer te zien en de mails slaagden allemaal voor de controle op SPF, DKIM en DMARC.

 

Volgens mij heb ik direct nadat jij de wijzigingen gisteravond doorvoerde, ook alle notificatiemails ontvangen die ik vanaf dat tijdstip behoorde te krijgen.

Daarvoor miste ik er steeds meer. Ik ontving ze gewoon niet meer. Hooguit 1 op de 4 of 5 notificatiemails kwam nog in mijn Inbox. De rest werd blijkbaar tegengehouden, want kwam ook niet in de map Spam terecht.

Het lijkt op dit moment helemaal in orde te zijn.

Hartelijk dank voor deze reparatie!

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

en ook toevallig(?): ik kreeg de laatste jaren ondanks mijn instellingen geen notificaties van pc helpforum, vond dat niet erg omdat een bezoekje aan het forum tot mijn dagelijkse routine behoort, en zie: ineens vandaag kreeg ik wél de notificatie van de nieuwste post in deze draad.....

oh ja, ik gebruik (hiervoor géén gmail)

aangepast door falstring
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.