Ga naar inhoud

Uitbreiden laptop Asus TUF f17 met extra Nvme m2 ssd


timd

Aanbevolen berichten

Beste

 

Ik ben tevreden over mijn laptop TUF f17 fx706HCB van 2021 maar de opslagruimte is te beperkt.

De laptop heeft twee ssd m2 slots waarvan één gen4 zou ondersteunen.  Een onder de linkse zwarte plastic linksboven de batterij, een naast de batterij foto laptop.pdf

Er is al een Nvme m2 ssd gen3 van 512GB voorgeinstalleerd. Ik zou in het tweede slot nog een ssd willen steken, voorkeur zou nu uitgaan naar Kingston Nv2 NVMe PCIe 4.0 1TB.

De laptop wordt voornamelijk gebruikt om enkele RTS of RPG games op te spelen. Ik had hierbij nog enkele vragen:

- is er een manier om te weten welk slot gen4 ondersteund?

- moet er bij bovengenoemde Kingston ssd een heatsink worden voorzien? Ik vrees dat ik slechts enkele mm's plaats heb. De huidige ssd is ingepakt in een soort alu folie.

- ev andere tips altijd welkom gezien ik eerder een leek ben in hardware

 

Alvast bedankt

Tim

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens de "upgrade gids" voor jouw type laptop van ASUS op blz. 8 en 9:

Hier klikken

 

Zou sleuf 1 van de 4de generatie zijn en aldus sleuf 2 van de 3de generatie.

 

En zou aldus, zoals je vermelde, de voorgeïnstalleerde SSD niet van de 3de generatie zijn maar wel van de 4de generatie!?!?

 

image.thumb.jpeg.dd84049cd655705e6fd95a28092a8aef.jpeg

 

In die gids wordt er ook gewag gemaakt dat er een M.2 SSD in een "wikkel" wordt gestoken.

Of dat nu iets te maken heeft met een eventuele koeling, weet ik niet.

 

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reactie en de link naar de gids!

 

De ssd zit inderdaad in een wikkel. Ik heb de zwarte plastic er veiligheidshalve opgelaten.

 

Zou het gezien mijn "beperkte" gebruik raadzaam zijn om de nieuwe, gen 4 ssd in het gen 4 slot te steken en de huidige ssd in het lege gen 3 slot? Of ga ik hier in de praktijk geen voordeel aan hebben? Ook gelezen dat gen 4 nogal warm kan worden en er lijkt slechts zeer beperkte plaats om iets van extra koeling te voorzien.

 

Grts

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou de originele laten zitten waar ze nu zit.

Persoonlijk vind ik dat gezien je aankoop van een 1TB SSD een beetje "overkill" om enkel het Windows OS te draaien.

 

En ik zou mij geen zorgen maken wat betreft de kwalificatie generatie 3/generatie 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.