Ga naar inhoud

Reinigen tablet en smartphone


kape

Aanbevolen berichten

Het reinigen van een tablet of smartphone is niet eens zo moeilijk. Het enige waar je op moet letten is het touchscreen.

Voor we je precies uitleggen hoe het in zijn werk gaat, willen we je eerst vertellen wat je vooral NIET mag doen wanneer je de touchscreen van een tablet of smartphone wilt reinigen.

 

Zo reinig je NIET

 

Gebruik nooit chemische producten of vloeistoffen waarin ammonia of alcohol zit om ‘eenvoudiger en sneller te reinigen’. Ze beschadigen het gevoelige oppervlak van je scherm. Als je vloeistof wilt gebruiken, neem dan met kleine hoeveelheden water. Maak een doekje vochtig en gebruik dat. Je kunt eventueel producten kopen die Apple of Samsung aanraden, maar die kosten vooral geld en doen niets wat water niet ook kan.

Gebruik evenmin ruwe stoffen, papieren handdoekjes of van die dunne papieren zakdoekjes die een touchscreen kunnen beschadigen. De krassen zijn niet groot, maar zullen uiteindelijk de bruikbaarheid van het toestel verminderen.

Gebruik in plaats daarvan zo’n microfiber doek die speciaal vervaardigd worden om gevoelige oppervlakken te reinigen.

Gebruik evenmin grote hoeveelheden water. Je microfiber doekje moet licht vochtig zijn. Je doet dus GEEN water op je scherm. Dat kan enkel je tablet of smartphone beschadigen.

En eens je aan het reinigen slaat, druk niet te hard. Ook daarmee kun je materiaal beschadigen.

Enige relativering is nodig wanneer je een schermbeveiliger gebruikt die je op het scherm gekleefd hebt. We leggen hier vooral uit hoe je een glazen oppervlakte reinigt.

 

Zo reinig je WEL

 

Zorg voor een microfiber doekje. Het is het soort doekjes dat bijvoorbeeld bij een bril meegeleverd wordt. Reinig het scherm bij voorkeur droog, tenzij het echt smerig is. Dan kun je het een beetje vochtig maken. Het grote voordeel van deze vodden is dat ze het stof aantrekken, maar ook vet (van je vingers) en andere vuiligheid. Het verwijdert het vuil ipv het te verplaatsen, zoals het met andere stof zou kunnen gebeuren.

Gebruik gewoon water om het vodje vochtig te maken. Zelfs zeep is niet nodig.

 

Hoe reinig je het scherm ?

 

  1. Schakel je tablet of smartphone uit, zeker wanneer je enige vorm van water gebruikt. Hoe dan ook zie je zo veel beter waar het vuil zich bevindt.
  2. Veeg ofwel horizontaal ofwel verticaal in één enkele beweging. Begin bijvoorbeeld aan de linkerzijde van het scherm en vorder zo naar de rechterzijde, telkens opnieuw tot je alles gereinigd hebt. Cirkelvormige bewegingen zijn af te raden.
  3. Als je een vochtige microfiberdoek gebruikt, zorg dan dat je op dezelfde wijze met een droog stukje stof het scherm weer droog veegt.
  4. Als er nog water achterblijft, niet drukken. Laat het gewoon drogen.

Meestal zal water trouwens niet nodig zijn. Wil je trouwens je scherm zo proper mogelijk houden, was dan je handen voor gebruik en droog ze vervolgens goed af. We willen het scherm immers niet vochtig maken. Bij een smartphone (en bij tablets kan het ook) kun je trouwens een beschermende folie over het scherm leggen. Laat je adviseren welke je het beste voor jouw toestel kunt gebruiken.

 

Bron: Computertaal

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 10 maanden later...
  • 3 jaren later...
34 minuten geleden, stegisoft zei:

Hopelijk staan jullie haren niet rechtop als ik dit verteld.

Ik heb nog maar een paar haren op mijn hoofd, maar die laatste haren gingen toch wel rechtop staan... ;)

De handleiding van kape heeft betrekking op het schoonmaken van het scherm van een tablet of smartphone. Voor het schoonmaken daarvan, maar ook voor het schoonmaken van het scherm van een laptop of de monitor van een desktop pc gebruik ik een microvezel doekje, dat ik droog gebruik, of -bij ernstige vervuiling- licht bevochtig met een paar druppels water. Precies zoals kape beschreef. Geen schoonmaakmiddel nodig. En keukenpapier komt er zeker niet aan te pas. De houtvezels in keukenpapier kunnen krasjes veroorzaken.

 

Bij toetsenborden en muizen ligt dat anders. Daarvoor gebruik ik soms wel schoonmaakmiddelen, want op muizen en toetsenborden zitten vaak meer bacteriën dan op een wc bril.

Ik weet nog dat ik een keer een zwaar vervuild IBM toetsenbord in handen kreeg. Ik maakte een *foto van het toetsenbord, wipte daarna alle toetsen los en deed die in een kussensloop dat ik dichtbond. Het kussensloop met toetsen draaide daarna mee in een witte was. Daarna liet ik de toetsen een paar dagen drogen, waarna ik ze weer terug plaatste op het toetsenbord, dat er toen weer als nieuw uitzag.

 

* Het was een toetsenbord met NL indeling; tegenwoordig zeer zeldzaam in Nederland. Vandaar de foto, zodat ik na de wasbeurt de toetsen op de juiste plek terug kon zetten.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat houtvezel-idee komt uit de hoek van de opticiens, is mijn ervaring.

daar hoor je dat je nooit papier mag gebruiken, omdat papier de hard is voor (sommige) coatings...

of het echt zo is: nooit iets van gemerkt, en ik gebruik gewoon wat voorhanden is als mijn bril weer eens ondoorzichtig werd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • kape sloot dit topic
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.