Ga naar inhoud

Bijzondere momenten !


kape

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, kweezie wabbit zei:

Gisteravond mijn 500 ste prik gehad voor een bloed of plasma donatie bij het Rode Kruis.

Bedoel je nu echt dat je al 500 keer bloed hebt gegeven als donor? Dat kan toch helemaal niet? Nou ja, niet in Nederland in ieder geval.

Je mag in Nederland bloed geven als je 18 jaar of ouder bent.

Per keer wordt 500 ml bloed afgenomen.

Mannen mogen 5 keer per jaar bloed geven; vrouwen 3 keer per jaar.

 

Stel dat je op je 18de hiermee begint en daarna ieder jaar 5 keer een halve liter bloed geeft, dan kun je als je 65 jaar oud bent, (65-18=) 47 x 5 = 235 keer bloed hebben gegeven. Hoe kom jij dan aan 500 keer? Of bedoel je 50 keer?

 

Ik heb het even nagekeken: bij het Rode Kruis (België) mag je tot 4 keer per jaar bloed doneren: https://www.rodekruis.be/wat-kan-jij-doen/geef-bloed-of-plasma/urgentiedonoren/ik-wil-terug-meer-doneren/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad bloed en plasma samen.

Goed voor 58 liter bloed en ruim 245 liter plasma over een periode van 37 jaar.

Je denkt er niet bij na maar als je het zo bekijkt, zijn het toch redelijke hoeveelheden.

Zo lang we gezond zijn, blijven we het doen en misschien haal ik nog wel de 1000 prikken. :P

 

15 uren geleden, stegisoft zei:

Ik zou het eigenlijk ook moeten doen omdat ik O negatief heb.

Hoe lang duurt zoiets?

Dat is inderdaad een veel gevraagde bloedgroep maar als je medicijnen neemt, mag je misschien toch geen bloed of plasma geven.

Bloed geven duurt ongeveer 15 minuten.

Plasma duurt 30 tot 45 minuten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Quote

Dat is inderdaad een veel gevraagde bloedgroep maar als je medicijnen neemt, mag je misschien toch geen bloed of plasma geven.

Nee, ik neem geen medicatie.

Maar volgens de test die ik online deed moet ik minstens 4 maanden wachten omdat ik een operatie had moeten doen.

Het prikken van naald verschil wel erg van verpleegster (verpleger) tot verpleegster.

Misschien was er ook een verschil van dikte van de naald.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

45 minuten geleden, stegisoft zei:

Het prikken van naald verschil wel erg van verpleegster (verpleger) tot verpleegster.

Dat klopt als een zwerende vinger.

De ene is er beter in dan de andere maar bij het Rode Kruis zijn het allemaal goede prikkers.

 

47 minuten geleden, stegisoft zei:

Misschien was er ook een verschil van dikte van de naald.

Er is inderdaad verschil in dikte van de naald bij bloed of plasma.

Bij bloed is het een dunne naald maar bij plasma is de naald is zo dik dat je de naald van bloed er kan doorsteken.

Dat is ook nodig omdat je bij plasma aan een filtermachine met pomp hangt en het bloed eigenlijk uit je aders wordt gezogen en nadien terug ingepompt. De naald moet dus dikker zijn om het grotere debiet aan te kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, kweezie wabbit zei:

misschien haal ik nog wel de 1000 prikken.

anders kom ik wel te hulp en kom ik je tussendoor ook wel eens goed prikken hoor !  :xd:

 

10 minuten geleden, kweezie wabbit zei:

Er is inderdaad verschil in dikte van de naald bij bloed of plasma. - enz..

Lijkt me dan een leuke bezigheid wel...

 

En ik ben/heb ook iets leuks op dat terrein: 'k ben A- , maar met dit verschil : als gever ben ik positief, als ontvanger moet ik negatief krijgen (of omgekeerd, dat weet ik niet juist meer) mmm...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.