Ga naar inhoud

PC freezed eens in de zoveel tijd.


Aanbevolen berichten

Beste leden van PC-helpforum,

 

Sinds enige tijd freezed mijn pc steeds opnieuw.

nu dacht ik dit komt omdat mijn (oude) HDD's te oud zijn en dood gaan (omdat het meestal tijdens downloaden gebeurde. soms steam, soms utorrent en 2x gebeurd tijdens pubg ongeveer(vaak heel erg in het begin na opstarten game)).

ik wilde toch graag een ssd dus ik dacht mooi excuus ;).

 

Dus ik 500 gb ssd aangeschaft + 2x 1tb HDD. oude HDD's eruit, windows 10 opnieuw geïnstalleerd en hup gaan met die banaan.

 

Week lang geen problemen gehad (niet bijzonder veel gedaan hoor. eigenlijk maar 2x iets gedaan die week.

 

Player unknowns battlegrounds en realm royale via steam geïnstalleerd, en Star Citizen. 1x PUBG gespeeld geen probleem en 2x star citizen geen probleem.

 

Nu wilde ik vanochtend even snel wat steam cards verkopen, voor de summer sale voorbij was en terwijl PUBG aan het updaten was, freezde mijn pc compleet. op dat moment loopt geluid en beeld vast. ik hoor dat mijn HDD's stoppen met werken en mn pc rustig wordt.

 

enige wat ik dan nog kan is hard reboot (voorheen mn pc uur aan laten staan om te kijken of die weer aan de praat gaat, werkt niet.)

 

dit gebeurde nog 2 keer achter elkaar,  1x met update pubg 1x update realm royale. daarna pc weer gereboot en download op pauze gezet. geen crash terwijl ik mijn kaarten verkoop. mijn pc uitgezet en vanavond weer geprobeerd te downloaden. vreemd genoeg geen crash.

 

Kunnen jullie mij helpen ?

 

MVG,

 

Max

 

bijgevoegd speccy file en reliability monitor.

DESKTOP-S4RIO0M.speccy

reliability.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Download eens de nieuwste videokaart driver (klik) en installeert het.

De 2 HDD staat in Raid

 

Download 520c07ffc7e11-CrystalDiskInfo-Canned.pngCrystalDiskInfo naar het bureaublad (het downloaden begint automatisch een vijftal seconden nadat je op de link hebt geklikt !! ).

  • Dubbelklik op CrystalDiskInfoPortable_x.x.0.paf.exe en klik vervolgens op OK.
  • Kies Nederlands en klik vervolgens op OK, nu wordt het programma uitgepakt in een nieuwe map op je bureaublad.
  • Plaats nu een vinkje bij de optie CrystalDiskInfo Portable starten en klik op Voltooien.
  • Of open de aangemaakte map en klik met de rechtermuisknop op CrystalDiskInfoPortable.exe en kies voor Als administrator uitvoeren.
  • Wanneer het programma geopend is, zal het gegevens van je harde schijf tonen.
  • Let op: Vergroot het venster zodat alle informatie goed zichtbaar is.
  • Wat is het resultaat van deze test? ... maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

56f809c972f84-CrystalDiskInfo.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de laatste driver al geïnstalleerd staan ook in geforce experience staat de laatste 398.36.

Ik zit zelf te denken dat het mogelijk aan mijn moederbord zou kunnen liggen?

 

er heeft ooit een hond tegen m'n kast aan geplast, mogelijk heeft die iets geraakt? is er wat plas op mn board terecht gekomen.......

 

Mijn netwerk valt soms ook weg. toen heb ik voor de zekerheid een nieuwe losse netwerk kaart gekocht PCI express 1x. maar ook daar viel het netwerk sporadisch weg.

 

dat mijn hele pc ook sporadisch vastloopt lijkt op defect moederbord ? of zit ik er naast ? :P probeer ook maar mee te denken zo ver mijn pc kennis gaat.

de laatste tijd trouwens geen problemen meer met het netwerk hoor... tis allemaal zo vaag heel vervelend :( 

 

van de week trouwens 50 GB aan FOR HONOR (game) gedownload zonder problemen :-/ 

 

Maar hierbij de gevraagde afbeeldingen: 

SSD.jpg

HDD2.jpg

HDD3.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de hond iets mee te maken heeft: dat kan want plas is niet goed voor elektronica maar ook niet goed voor statische stroom.

Dat kan je deels weten als het weer bij jou vochtig is of dan de pc vast loopt.

 

Maar het kan ook iets heel simpel zijn:

1) Muis dat niet goed werkt --> probeer eens een ander muis

2) DVD-rom of gelijkwaardige toestel kan ook zoiets doen --> tijdelijk de stroom uit de dvd-rom halen om te kunnen testen.

3) Teveel gelijkwaardig programma zoals virusscanner kunnen ook pc stil doen vallen.

 

Ik heb gekeken bij moederbord maar de drivers / bios enz. zijn van voor 2015 en dat kan normaal gezien niet de oorzaak zijn.

Misschien alleen de chipset en audio driver opnieuw installeren.

Chipset na de processor de belangrijkste onderdeel van de pc zorgt dat goed werkt zoals usb, dvdrom enz.

 

aangepast door stegisoft
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 Ik kan me niet voorstellen dat mijn muis de hele pc laat vastlopen? Hoe werkt dat?

2 ik zal de dvd drive ontkoppelen, gebruik hem in princiepe toch niet.

3 ik heb geen virusscanner geïnstalleerd, alleen de standaard windows Defender staat er op. Die kan er voor zorgen dat mn pc vastloopt? Ik zal hem eens handmatig laten scannen en dan proberen te downloaden om te kijken wat er gebeurd.

 

In ieder geval, alvast heel erg bedankt voor je hulp en de tijd die je er in hebt gestoken. Ik wardeer dit heel erg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.