Ga naar inhoud

Laptop blokkeert


Theo2602

Aanbevolen berichten

21 minuten geleden, Theo2602 zei:

Wat de productcode betreft, deze van W7 staat ergens op de laptop, en kan dus gebruikt worden voor W10.

Ja, dat kan, maar het is niet nodig. Gewoon geen productcode ingeven wanneer daarom gevraagd wordt bij een nieuwe installatie van Windows 10, wanneer op die computer al eerder Windows 10 heeft gestaan. Van iedere computer waarop Windows 10 staat, wordt namelijk een vingerafdruk (hardware ID) gemaakt, die wordt verstuurd naar de server van Microsoft. In die vingerafdruk staat welke hardware in die computer zit. Installeer je Windows 10 opnieuw, dan wordt opnieuw een vingerafdruk naar Microsoft verzonden. Als die vingerafdruk overeenkomt met een vingerafdruk die bij Microsoft bekend is, dan zal Windows 10 geactiveerd worden.

 

Als je liever wilt afwachten totdat versie 1903 spontaan wordt aangeboden, dan begrijp ik dat helemaal. Op mijn 6 jaar oude desktop pc werd versie 1903 pas eergisteren aangeboden. Jouw laptop is nog een jaartje ouder. De nieuwste computers komen het eerst in aanmerking voor de nieuwste versie van Windows 10. Oudere computers krijgen die upgrade meestal wat later.

Of versie 1903 voor jouw laptop al beschikbaar is, kun je zelf controleren via Instellingen > Bijwerken en beveiliging > Windows Update.

Ik heb dat zojuist even gecontroleerd op een andere desktop pc (ruim 6½ jaar oud), die nog draaide op versie 1809. Eerst moest ik een drietal updates downloaden. Nadat die geïnstalleerd waren, keek ik opnieuw bij Windows Update en toen bleek ook voor die pc versie 1903 beschikbaar:

 

5d03a11077cfa-onderdelenupdate_beschikba

 

Ik heb net geklikt op 'Nu downloaden en installeren'. Hij gaat dan eerst voorbereiden, daarna downloaden en tenslotte die nieuwe versie van Windows 10 installeren.

Op een Windows 10 laptop heb ik de upgrade naar versie 1903 al eerder geforceerd, omdat er problemen waren met die laptop. Die problemen waren na de geforceerde upgrade verholpen.

 

Als het blokkeren van je Dell laptop slechts zeer zelden voorkomt, dan kan ik me zeker voorstellen dat je liever nog even afwacht totdat je versie 1903 spontaan krijgt aangeboden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de laptop van je vrouw nog steeds draait op versie 1803 is inderdaad raar. Versie 1803 wordt nog ondersteund tot 12 november 2019. Dat is nog maar 5 maanden. Daarna zal die laptop geen beveiligingsupdates meer krijgen.

Het is dus van belang om met de laptop van je vrouw vóór 12 november naar de volgende website te gaan: https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10

Zodra die website geopend is, moet je klikken op de knop Update nu:

 

5d03a7130e92d-Update_nu.png

 

Je krijgt dan dit bestandje van 6 MB aangeboden:

 

5d03a84fac941-Ashampoo_Snap_2019.06.14_1

 

Dat bestandje sla je op en voer je daarna uit. Daarna zal op de laptop van je vrouw de nieuwste versie van Windows 10 gedownload en geïnstalleerd worden. Het is dus niet nodig om eerst te upgraden naar versie 1809 en daarna pas naar versie 1903. Je mag 1 of meer versies overslaan.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een upgrade naar een nieuwere versie van Windows 10 (op de manier die ik hierboven beschreef) blijven alle persoonlijke bestanden en alle programma's behouden.

 

Maar als jij bang bent voor je vrouw, dan zou ik gewoon van haar laptop afblijven. Dan mag ze hem zelf onderhouden en bijwerken. Gewoon niet naar kijken naar haar laptop... :xd:

Daarnaast hoor je regelmatig een kopie te maken van alle persoonlijke bestanden. Er kan immers altijd wat gebeuren met de laptop. Zo zal iedere harde schijf ooit kapot gaan, de ene al na 1 dag, de andere pas na 20 of 30 jaar, maar kapot gaan ze allemaal. Die kopie zet je op een externe harde schijf. Je hebt daar geen speciaal programma voor nodig. Dat kan gewoon met de Verkenner.

Van echt belangrijke persoonlijke bestanden die je absoluut niet kwijt wilt raken, moet je minimaal 2 back-ups maken op twee verschillende harde schijven. De kans is erg klein dat 2 externe harde schijven het tegelijkertijd begeven.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Theo2602 zei:

Man, als dat misloopt!!!

Eigenlijk hoef je daar niet bang voor te zijn, want dan maak je vooraf eerst een systeembackup (met Windows of met een ander programma) op een andere (externe bv) schijf- moest dan de hele zaak mislukken, dan zet je gewoon die systaambackup (ook wel image, ghost,... genoemd - al zijn dit oudere namen) - dan zet je die gewoon terug (met behulp van een 'rescuedisk', soort herstel-cd die je vooraf moet branden.

 

en ik denk eigenlijk in dezelfde richting als Porrelaar: gewoon de 1903 erop en gaan met de banaan (zelf heb ik hem een van de eerste dagen al manueel (geforceerd) erop gezet - zonder problemen en klachten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.