Ga naar inhoud

C-schijf zit onverklaarbaar vol


silverbelletje

Aanbevolen berichten

Beste, 

 

De C-schijf van mijn laptop zit eivol, alleen weet ik niet waar al die GB's verbruik zitten gezien er weinig op staat.

Wanneer ik op C-schijf bij 'gebruikers' rechtsklik en onderaan op eigenschappen, begint de grootte van de schijf meteen op te lopen van enkele MB tot 74,4 GB. 

Hetzelfde gebeurt als ik op Eigenschappen van Program Files (x86) en Program Files klik, hier gaat de grootte oplopen weliswaar maar tot 5 GB.

Wat is hier de verklaring voor en hoe kan ik ruimte vrijmaken op die C-schijf?

 

Alvast bedankt !!

Link naar reactie
Delen op andere sites

of het echt vol loopt valt uit je gegevens niet op te maken. we moeten meer weten, bijvoorbeeld zo:

ga naar zoekvak (vergrootglas linksonder) en typ: computerbeheer'

open computerbeheer en kies in linkerkolom 'schijfbeheer'

maak daarvan een screenprint en post die vervolgens hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die zit idd aardig vol. (je kan nog ong 1 gig bij winnen door de 'unallocated space' bij je C te voegen - maar dat zal dan iemand anders moeten toelichten want morgen ben ik op verlof....

 

maar lees dit topic (<klik!) even, er zitten bruikbare ideeën in denk ik.

En 't zou me niet verwonderen dat het bij jou ook aan backups ligt...

aangepast door Passer
Link naar reactie
Delen op andere sites

er is maar één schijf in die pc, dus backups lijkt uitgesloten, want die maak je op een andere schijf.

begin met:

ga zoekvenster en type: cmd

klik rechts op 'opdrachtprompt' en kies: als administrator uitvoeren

typ in het zwarte schermpje bij de cursor: powercfg.exe /hibernate off (denk om de spatie voor de /)

type: exit

geef enter

 

haal treesize hier: https://www.jam-software.de/customers/downloadTrial.php?article_no=80

run treeszise om te zien waar de boosdoeners zitten.

 

( één schijf is weinig, en zeker een van deze kleine omvang. ik vrees dat er een andere schijf bij in moet voor je databestanden, of je zal je databestanden drastig moeten uitdunnen. maar eerst maar even treesize!) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo te zien staan er geen bijzondere dingen op die schijf.

een users-map met 75 gb is niet abnormaal.

toch is dat de enige map waar je op dit moment ruimte vandaan kunt halen: je zult dus je gebruikersbestanden/data moeten overschrijven op een ander medium, voordat windows dienst gaat weigeren op grond van onvoldoende schijfruimte.

wat ook nog kan helpen: klik rechts in de verkenner op c: en vraag de eigenschappen.

daar volg je 'schijfopruiming' en kies verderop in de wizard om ook de systeembestanden op te schonen.

 

dat zijn allemaal voorlopige stappen (kurieren am symptom); wat echt zal helpen is het bijplaatsen van een tweede schijf, en de standaard-datamappen naar die schijf verplaatsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

13 minuten geleden, falstring zei:

wat echt zal helpen is het bijplaatsen van een tweede schijf, en de standaard-datamappen naar die schijf verplaatsen.

Als het om een laptop gaat, wat ik vermoed, dan is de mogelijkheid om een schijf toe te voegen niet altijd aanwezig. Wellicht gaat het nu om een SSD schijf. Ik zou die vervangen door een groter exemplaar.

 

Download en installeer Speccy.

Speccy is er ook in Nederlandstalige versie, bij de installatie (of update) kan je de taal wijzigen van Engels naar Nederlands ... als je op het driehoekje klikt, krijg je een uitrolmenu waarin je Nederlands kan selecteren.

 

Vink bij de installatie alle aangeboden extra's uit.

 

Speccy.PNG

 

Start nu het programma en er zal een overzicht gemaakt worden van je hardware.

Als dit gereed is, selecteer je bovenaan "Bestand - Publiceer Snapshot" en vervolgens bevestig je die keuze met " Ja ".

In het venster dat nu opent krijg je een link te zien, kopieer nu die link en plak die in je volgende bericht. Zo krijgen we een gedetailleerd overzicht van je hardware.

Meer info over deze procedure lees je HIER.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste falstring, 

 

Ik had eerder de stappen die je beschrijft ondernomen zonder opleverbaar resultaat. Het bizarre is dat ik al mijn foto’s en heel wat documenten afgehaald heb op stick, zo zou er meer dan 20 GB moeten vrijgekomen zijn. De vrijgekomen ruimte werd evenwel meteen ingenomen door iets. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.