Ga naar inhoud

Automatisch berekenen welke kolommen de minste overlap hebben


Aanbevolen berichten

Is er een manier in Excel om automatisch te laten berekenen welke kolommen de minste overlap hebben?

Ik heb een draaitabel (mijn eerste...) gemaakt van de inschrijvingen in bepaalde opleidingen. De opleidingen gaan altijd door op maandagnamiddag.

Door het toevoegen van slicers kan ik één voor één bekijken welke opleidingen géén overlappende inschrijvers hebben, maar voor het opmaken van de opleidingskalender, zou ik ook graag automatisch te zien krijgen welke opleidingen de minste overlappers hebben - aangezien het niet altijd haalbaar is om de opleidingen te plannen zonder enige overlap.

 

Ik heb een bestandje toegevoegd als voorbeeld.

Vertaald naar dat voorbeeld zou ik dus graag weten of het mogelijk is om op een snelle, geautomatiseerde manier te weten te komen welke twee kolommen de minste overlappende 1'tjes hebben, zodat ik weet dat ik die opleidingen eventueel op eenzelfde dag kan laten doorgaan.

 

Alvast bedankt voor de hulp!

Voorbeeld voor pc helpforum draaitabel.xlsx

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mensen schrijven zich in voor (= tonen hun interesse in) interne vormingen via een online formulier. De resultaten daarvan kan je als beheerder bekijken in excel, maar het is een weinig overzichtelijke / praktische lijst. Die heb ik vertaald in een 0 als ze zich niet hebben ingeschreven, en een 1 als ze zich wel hebben ingeschreven. Uiteraard kan niemand in twee gesplitst worden... De data voor de interne vormingen moeten nog bepaald worden. Er zijn veel meer vormingen dan vormingsdagen, dus er gaan altijd verschillende vormingen door op één dag. Doordat we de inschrijvingen op voorhand krijgen, kunnen we proberen rekening te houden met wie zich waarvoor inschrijft, of er bv. twee vormingen zijn waarvoor geen overlappende geïnteresseerden zijn. Dan kunnen we in dat geval die twee vormingen op eenzelfde dag plannen, zodat mensen maximaal kunnen deelnemen aan de vormingen waarvoor ze zich hebben opgegeven.

Als de kalender eens klaar is, en mensen hebben zich ingeschreven voor twee vormingen die op eenzelfde dag doorgaan, dan zullen ze moeten kiezen - maar dat willen we dus minimaal laten voorkomen.

Daarom vraag ik mij af of er een snelle manier is om te zien welke kolommen de minste overlappende 1-tjes (= inschrijvingen) hebben. In het voorbeeld is dat snel genoeg te zien, maar in de praktijk gaat het over een 70-tal vormingen.

 

Helpt dit? 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat u wilt klinkt nogal onlogisch.

 

Wie schrijft zich nu in voor een bijeenkomst waarvan datum en tijdstip nog niet vast staan? Als ik uw redenatie probeer te volgen dan wilt u uw agenda aanpassen aan de cursisten. Waarom niet een programma maken en daar op in laten schrijven? Uw methode zal resulteren in chaos(vorming)

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat over interne navormingen voor onze eigen leraren.

Elke maandagnamiddag is iedereen vrij voor interne navormingen.

Normaal maken we eerst de kalender en laten we mensen dan kiezen waarvoor ze zich willen inschrijven.

Nu de inschrijvingen automatisch in een lijst worden gezet, zagen we dat als een opportuniteit om precies te kunnen zien waar mensen interesse in hebben (in plaats van wat goed past in hun agenda), en om te zorgen dat ze zoveel mogelijk vormingen waarin ze geïnteresseerd zijn ook effectief kunnen volgen.

Andere jaren gebeurde het dat twee vormingen die op eenzelfde dag doorgingen (wegens op voorhand vastgelegd) soms erg veel overlappende inschrijvingen hadden. Beide groepen werden dan heel klein (wat nadelig kan zijn voor bv. vormingen die met materiaalontwikkeling te maken hebben) en sommige mensen waren teleurgesteld dat ze niet aan beide vormingen konden deelnemen.

Daarom dat we ons deze vraag stellen; om het aanbod zo goed mogelijk te kunnen afstemmen op de vraag en interesse van onze leraren.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wil niet in een discussie verzanden waarbij uw beeld over hoe en wat ingericht zou moeten zijn, komt bij mij alleen over als complete chaos en omgekeerde wereld.

 

Het lijkt mij als op datum A Vorming 1 en 2 kan worden gevolgd mensen zich daar op inschrijven. Als door de jaren heen ook nog niet geleerd is welke vormingen wel of juist niet samen gaan dan zou ik het plan eerst maar eens in de koelkast zetten en zorgen dat er historische data voorhanden is om beter te kunnen plannen. Ik weet niet veel over leraren, wat ik wel weet is dat het zelden een eensgezinde groep mensen is die allemaal de neuzen naar dezelfde kant heeft staan.

 

Maar goed we lijken nu wel een stelletje docenten die om de topic heen, een discussie aan het voeren zijn terwijl de inhoud belangrijker is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad. Het hoe of waarom van onze organisatorische beslissingen hoeft hier niet ter discussie te staan - zeker niet als dat leidt tot het opwerpen van clichématige beelden over leerkrachten. <_< Dergelijke discussies zijn wel het laatste wat ik wilde bereiken.

Ik vroeg me af of iets technisch kon in Excel, dus ik stelde een vraag.

Van chaos is geen sprake, daarin kan ik u gerust stellen.

Ik zou meer uitleg kunnen geven zodat het wel duidelijk en logisch wordt, maar zoals je zelf al zegt: de inhoud doet er eigenlijk niet toe.

Soit. Mijn vraag is blijkbaar moeilijk te beantwoorden.

Sluit het draadje maar - ik zoek wel een andere manier.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Moest iemand ooit een vergelijkbare vraag hebben: ik heb een oplossing gevonden in aantallen.als.:

 

Met =AANTALLEN.ALS(B6:B11;"1";C6:C11;"1") kan ik per twee kolommen (aka vormingen) zien hoeveel mensen zich voor beide vormingen hebben ingeschreven.

In het document in bijlage zie je hoe dat tot een oplossing heeft geleid.

Onder de kolom kan ik nu snel zien welke opleidingen op één dag gepland kunnen worden, nl. de opleidingen waarvoor bovenstaande formule als resultaat '0' (of een laag getal) geeft.

 

 

Kopie van Voorbeeld voor pc helpforum draaitabel - oplossing.xlsx

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor de feedback.

Sorry dat wij je niet konden helpen maar wij hebben niet allemaal de kennis om met excell complexe problemen op te lossen.

Ik ben toch blij dat je een oplossing hebt gevonden en ik hoop dat we je in de toekomst wel nog van dienst kunnen zijn.

Dan sluiten we hier af.

Succes nog met je planning

:locked2:

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Welkom op PC Helpforum

  • Leden statistieken

    • Aantal leden
      39.844
    • Meeste online
      1.765

    Nieuwste lid
    deadlygamer728
    Registratiedatum
  • Gerelateerde inhoud

    • Door Rik123
      Beste leden,
       
      Voor mijn werk ben ik een Excel bestand/dashboard aan het maken. Momenteel wordt van alles handmatig een rapportage gemaakt. Omdat ik dacht dit kan handiger ben ik gaan knutselen.
      Ik ben erg ver gekomen en tevreden met mijn resultaat.
       
      Nu kan het altijd beter. Het dashboard werkt namelijk voor een hele maand. In de ideale wereld kan ik zelf een datum invullen en het dashboard laat dan alleen de data zien van die datum. Of nog beter 2 datums en dashboard laat de data tussen deze twee datums zien.
       
      Het gaat in het bestand om de datum in cel A2 >
       
      Ik ben benieuwd of dit mogelijk is of dat er andere suggesties zijn.
      Alvast bedankt voor de moeite!
       
      (PS ik heb het bestand dusdanig aangepast zodat geen privé gegeven erin staan..)
      Voorbeeld bestand voor forumhelp.xlsx
    • Door bennieboef
      Hallo Allemaal,

      Mijn macro zoekt in een windows map op de volgende manier : "prd." + <cell value> + ".dld"
      Het probleem is dat er niet wordt gezocht in inderliggende bmappen

      Hier de macro :

      Option Explicit

      Sub Find_DLD()
      Dim AckTime As Integer, InfoBox As Object
      Dim iRow As Integer ' ROW COUNTER.
      Dim sSourcePath As String, currentpath As String
      Dim sDestinationPath As String
      Dim sFileType As String
      Dim sFileType1 As String

      Dim bContinue As Boolean

      bContinue = True
      iRow = 2

      ' THE SOURCE AND DESTINATION FOLDER WITH PATH.
      sSourcePath = "S:"
      sFileType = ".dld" ' TRY WITH OTHER FILE TYPES LIKE ".pdf".
      sFileType1 = "prd."


      ' LOOP THROUGH COLUMN "B" TO PICK THE FILES.
      While bContinue

      If Len(Range("E" & CStr(iRow)).Value) = 0 Then ' DO NOTHING IF THE COLUMN IS BLANK.
      Set InfoBox = CreateObject("WScript.Shell")
      AckTime = 1
      Select Case InfoBox.Popup("Klaar.", _
      AckTime, "Hieperdepiep", 0)
      Case 1, -1
      Exit Sub
      End Select
      Else
      ' CHECK IF FILES EXISTS.

      If Len(Dir(sSourcePath & sFileType1 & Range("E" & CStr(iRow)).Value & sFileType)) = 0 Then
      Range("F" & CStr(iRow)).Value = "Geen kantprogramma"
      Range("F" & CStr(iRow)).Font.Bold = True
      Else
      Range("F" & CStr(iRow)).Value = "Kantprogramma bestaat!"
      Range("F" & CStr(iRow)).Font.Bold = False

      End If
      End If
      iRow = iRow + 1 ' INCREMENT ROW COUNTER.
      Wend
      End Sub

      Het zou fantastisch zijn al iemand deze code zo kan aanpassen dat de macro ook in de onderliggende mappen van s:\ gaat zoeken.

      Alvast bedankt voor jullie hulp.
       
      Bijlage :  bestand met macro.
      Controle dxf + kantprogramma.xlsm
    • Door Benjaplus
      Hoi hoi,
       
      Ik ben bezig met het opstellen van een factuur in Excel alleen heb ik nog niet al te veel ervaring met Excel en ik kan niks vinden over mijn probleem op internet.
       
      Mijn probleem:
      Ik wil deze zin onderaan mijn factuur: U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van (Bedrag uit H36(volledig uitgeschreven in euros)) voor (VANDAAG+14) over te maken op NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam onder melding van factuurnummer: (nummer uit A14)
       
      Alle ( ) moeten formules worden
       
      Dingen die vet gedrukt zijn moet dat ook zijn in excel
       
      Ik kom zelf tot: ="U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van €"&H36&" voor "&VANDAAG()+14&" over te maken naar NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam onder melding van factuurnummer: "&A14&""
       
      Dan krijg ik: U wordt vriendelijk verzocht het bedrag van €254.1 voor 43775 over te maken naar NL00 RABO 0123 4567 89 t.n.v. Naam onder melding van factuurnummer: 2001
       
      €254.1 moet €254.10 worden (komt door getalnotaties)
      43775 moet 06-11-19 worden (komt door getalnotaties)
      en de andere moet vet gedrukt worden
       
      Het is veel gevraagd, ik weet het, maar ik kom er niet uit. Misschien is het gewoon niet mogelijk, laat het maar weten.
       
      Alvast enorm bedankt!
    • Door lv
      Hallo,
       
      Ik heb een Excelbestand met meerdere kolommen, in de eerste kolom staat het aantal, in de tweede een artikelnummer, in de andere kolommen staat informatie over dit artikelnummer.
      Ik ben op zoek naar een macro waarbij de dubbelen uit kolom 2 (Artikelnummers) gevonden worden, de aantallen in kolom 1 van deze overeenkomende artikelnummers worden opgeteld en dan op 1 na, de dubbele artikelnummers verwijderd worden.
       
      In mijn tabel zitten afbeeldingen en de volgorde is essentieel, waardoor een draaitabel niet geschikt is (voor zover ik weet). Ik ben zelf niet zo thuis in de macro's en heb nog geen goede macro kunnen ontdekken. 

      Iemand die mij hierbij kan helpen?

       
    • Door Excel dummy
      Ik heb een basis excel-bestand gecreëerd bestaande uit verschillende tabs.
      Per klant zal dit bestand worden aangemaakt. Graag wil ik een "extern dashboard" creëren waar ik bepaalde informatie gegroepeerd kan zien.
      Liefst zou ik dit niet met bvb. een Vlookup formule doen, maar een macro creëren die ervoor zorgt dat deze informatie automatisch wordt opgevraagd op het moment dit document voor een nieuwe klant wordt aangemaakt.
       
      Ik wil het risico vermijden dat een collega of ik vergeet om manueel de vlookup formule toe te voegen en dat de gegroepeerde gegevens niet zouden kloppen. 
       
      Heeft er iemand raad hierbij?
       
      Alvast bedankt!
×
×
  • Nieuwe aanmaken...