Ga naar inhoud

Paswoord laptop gekraakt


Hulp gevraagd

Aanbevolen berichten

Via WiFi werd mijn laptop gekraakt.  Bij het opstarten werkte plots mijn paswoord niet meer. Bovendien heb ik geen toegang meer tot de Windows paswoordherstel. Dit werd ook geblokkeerd. Hij vraagt telkens naar een usb stick. Kan ik nog iets doen om toch aan mijn bestanden te geraken? Tot overmaat van ramp heb ik geen hersteldisks gemaakt. Bestaat er een mogelijkheid om toch nog in mijn laptop te geraken en/of hoe kan ik toch nog nog mijn bestanden reduceren? Hartelijk dank. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had liever een oplossing gezien hier... Bovenstaande zegt reeds veel denk ik: men heeft een soort software bovenop Windows 10 gezet. Dit is uiteraard niet vanzelf gekomen.  Mijn paswoord was nu ook niet echt moeilijk om het te vergeten dus dat is niet het geval.Wanneer je laptop plots veel trager werkt en je ziet dat hij constant bezig is ook al doe je niets, wanneer men zeer vertrouwelijke mails wijzigt om jouw handelingen te sturen (en daarna de mail terugzet naar de originele versie maar daarbij fouten maakt) of mails wijzigt en u daarbij lichtjes belachelijk maakt,... + nog een paar andere waar ik hier veiligheidshalve niet zal op doorgaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

16 uren geleden, Hulp gevraagd zei:

Bij het opstarten werkte plots mijn paswoord niet meer. Bovendien heb ik geen toegang meer tot de Windows paswoordherstel. Dit werd ook geblokkeerd. Hij vraagt telkens naar een usb stick. Kan ik nog iets doen om toch aan mijn bestanden te geraken?

euh... dit lijkt me in tegenstelling met:

 

7 minuten geleden, Hulp gevraagd zei:

Wanneer je laptop plots veel trager werkt en je ziet dat hij constant bezig is ook al doe je niets,

of niet?  (het eerste geeft me de indruk dat je niet meer in je systeem raakt, bij het tweede zeg je dat hij trager werkt... ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur geleden, Passer zei:

euh... dit lijkt me in tegenstelling met:

 

of niet?  (het eerste geeft me de indruk dat je niet meer in je systeem raakt, bij het tweede zeg je dat hij trager werkt... ?

Dit was bij het begin. Blijkbaar heeft men ondertussen alle informatie bekomen die men wou hebben en vond men het gewoon leuk om tot een laatste stap over te gaan namelijk volledige blokkering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, falstring zei:

begin eens met een online virusscan, zoals https://www.eset.com/nl/thuis/online-scanner/  volg de aanwijzingen daar en bericht het resultaat.

Zal moeilijk gaan als het laptopje niet meer voorbij het scherm met de vraag naar het wachtwoord komt.

 

Trouwens ik ben ook niet zo happig om hier advies in te geven!

Reden: zonder iemand te willen kwetsen maar ... wie zegt dat het toestel aan de vraagsteller toebehoort?

Zou niet de eerste zijn die via een computerforum een ontvreemd toestel terug werkend tracht te krijgen.

Delicaat niet?

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Calvus en @p38cyq Ik begrijp jullie achterdocht, maar ik ga er van uit dat het toch om de eigen laptop van Hulp gevraagd gaat. Wat hij allemaal beschrijft, verzin je niet zomaar.

Ik probeer hieronder dus toch hulp te bieden. Als de leiding van PCH dat niet goed vindt, dan kan mijn reactie altijd nog verwijderd worden.

----------------------------------

Je harde schijf is niet meer via Windows toegankelijk, maar je wilt wel graag je persoonlijke bestanden redden.

Dat kan, maar dat kun je dan het beste buiten Windows om doen.

Zelf heb ik voor zulke klusjes een Linux Live dvd liggen. Ik zorg ervoor dat de computer niet opstart van de harde schijf, maar van de dvd. Dat betekent dat ik direct na aanzetten van de computer het BIOS inga, en daar regel ik dat de dvd bovenaan in de startvolgorde staat. Ik doe de Linux dvd in het dvd-station en laat de computer doorstarten.

 

Hoe maak je een Linux Live dvd?

Je hebt natuurlijk even een andere computer nodig om die dvd te maken. Ga met een andere Windows 10 computer naar https://linuxmint.com/download.php

Als jouw laptop vrij nieuw is, dan kies je onder Download links voor Cinnamon 64-bit. Heb je een oude laptop, dan kies je voor Xfce 32-bit. Dan moet je hier zijn: https://linuxmint.com/edition.php?id=272

Je kiest daar een mirror. Kies een mirror bij jou in de buurt, want die zijn vaak het snelst, waardoor het downloaden vlot gaat.

Ik zie er geen Belgische mirrors bij staan. Kies dan een Nederlandse mirror: bijvoorbeeld Netherlands: NLUUG

Zelf koos ik even voor Cinnamon 64-bit.

Ik koos als mirror: Netherlands NLUUG

Je ziet het volgende venstertje:

5da5bd339d734-cinnamon-64bit-iso_openen.

Kies Bestand opslaan, en klik daarna op OK.

Het downloaden gaat snel:

5da5bcc8b9b43-Ashampoo_Snap_2019.10.15_1

6 MB/sec is gelijk aan 48 mb/sec. Dat is mijn maximale downloadsnelheid. Prima dus!

 

Je downloadt een iso bestand.
Als het downloaden klaar is, ga je naar de map waar je downloads staan. Zoek het iso bestand op en klik erop met de rechter muisknop. In het contextmenu klik je op Schijfkopiebestand branden:

5da5c1e1b91cc-schijfkopiebestand_branden

Stop een lege dvd in het dvd-station. Liefst geen herschrijfbare dvd, maar een eenmalig beschrijfbare dvd.

Zet een vinkje voor Schijf controleren na branden; klik daarna op Branden:

5da5c233823c3-schijf_controleren_na_bran

Het branden duurt een paar minuten en het controleren ook.

Als het branden en controleren klaar is, klik je op Sluiten. De dvd wordt automatisch uitgeworpen. Je kunt de lade van het dvd-station nog een keer naar binnen drukken en via de Verkenner de inhoud van de dvd bekijken.
Die inhoud moet er dan zo uitzien:

5da5c2c8a1207-bestanden_die_op_schijf_st

 

Haal de dvd eruit en neem hem mee naar de niet meer van Windows opstartende laptop.

Zet die laptop aan en druk dan direct herhaaldelijk op de toets waarmee je in het BIOS komt. Welke toets dat is, verschilt per merk pc. Vaak is het de Del toets. Je ziet meestal direct na aanzetten van de computer onderaan je scherm welke toets je moet hebben. Heb je geen idee welke toets jij moet indrukken, geef dan het merk van je laptop door.

Wanneer je in het BIOS bent, kun je de dvd al in het dvd-station doen. Regel in het BIOS dat de laptop opstart van het dvd-station en laat de laptop daarna doorstarten.

Het opstarten vanaf de dvd kan een paar minuten duren.

Wanneer Linux is opgestart, dubbelklik je op het pictogram Computer (dat staat in de linker bovenhoek)

Daarna kun je bij al je persoonlijke bestanden. Je kunt die bestanden dan kopiëren naar een externe harde schijf.

============================================

Als jouw laptop geen cd-station heeft, dan kun je een Linux Live USB stick maken. Gebruik daarvoor een lege USB stick van circa 4 GB. 8 GB mag ook. De stick moet wel leeg zijn, want alle bestanden die er nog op staan, zullen verwijderd worden!

Het maken van een Linux Live USB stick wordt hier beschreven: https://www.fosslinux.com/274/how-to-create-linux-mint-live-usb-drive-on-windows.htm

Het maken van een opstartbare USB stick vereist iets meer werk en kennis, maar opstarten vanaf een USB stick zal sneller gaan dan opstarten vanaf een dvd.

Wanneer je op wilt starten van een opstartbare USB stick moet je natuurlijk ook weer in het BIOS de USB stick bovenaan zetten in de opstartvolgorde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@porrelaar Bedankt voor het vertrouwen. De laptop in een Samsung NP355E7C van 2013 dus veronderstel dat de waarde niet zo fantastisch meer in...  De originele Windows was Windows 7 Home Premium 64 bits.  Ik kan de functietoets om naar de Bios te gaan niet zien. Ziet er reeds redelijk moeilijk uit maar wel goed uitgelegd waarvoor dank. Heb wel geen kennis van Linux zelf (enkel ms-dos commando's) maar weet niet of dit een must ik voor het kopiëren of gaat het via menu's? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt je vraag in het forumonderdeel Windows 10 geplaatst. Daarom ging ik er ook vanuit dat je laptop draaide op Windows 10. Dat er vroeger Windows 7 op stond maakt niets uit.

 

Hoe kom je in het BIOS met je Samsung laptop?

Je kunt de laptop nu nog wel aanzetten, maar je komt niet in Windows. Je kunt dan wel alvast de gemaakte Linux Live DVD in het cd-station doen of de gemaakte Linux Live USB stick aansluiten.

Dan log je niet in, maar je kiest ervoor om de laptop opnieuw op te starten. Dat kun je doen met de knop die je rechts onderaan op de monitor ziet staan.

Zodra de laptop opnieuw opstart druk je direct op functietoets F10, waardoor je de BIOS Boot Selector krijgt. Daar kun je kiezen om van cd/dvd op te starten.

Wanneer je van USB stick op wil starten, dan schijnt de USB stick nog niet in die BIOS Boot Selector te staan. Bekijk de volgende video en lees ook de tekst die onder die video staat, wanneer je ervoor kiest om op te starten van USB-stick:

https://www.youtube.com/watch?v=JHmZX-Kk_zI&app=desktop

 

Je kunt voor de 64-bits versie van Linux Mint gaan met deze laptop.

Je hebt eigenlijk geen kennis van Linux nodig, vind ik. Het kopiëren van bestanden gaat net zoals bij Windows.

Wanneer de laptop is opgestart van de dvd (of USB stick) en je dubbelklikt op Computer (Computer staat links bovenaan op je scherm), zul je ook de harde schijf zien.

Let op: de harde schijf heeft -vanuit Linux bekeken- niet de schijfletter C. Je ziet wel de verschillende partities van de harde schijf, en het zal je al snel duidelijk zijn op welke partitie jouw persoonlijke bestanden staan.

Open de grootste partitie (via een rechtsklik op een partitie kun je de Properties ( = Eigenschappen) opvragen).

Als die grootste partitie geopend is, dan dubbelklik je op Users.

Je ziet dan weer een aantal mappen. Dubbelklik op de map met jouw gebruikersnaam.

Dan zie je allerlei mappen staan waarin jouw persoonlijke bestanden staan: Documents, Downloads, Pictures enz.

Open die mappen en selecteer de bestanden die je wilt kopiëren, dan rechtsklikken en Copy kiezen.

Sluit een externe harde schijf aan of een USB stick met een zeer grote opslagcapaciteit.

In de linker kolom van Nemo (zo heet de Verkenner van Linux Mint) verschijnt dan ook die externe harde schijf of USB stick. Open die externe harde schijf of USB stick. Maak daarop een nieuwe map, bijvoorbeeld met de naam Geredde bestanden), open die map, rechtsklik in de geopende map en kies Paste (= Plakken). De geredde bestanden komen dan in die map op de Externe harde schijf of USB stick te staan.

 

Wanneer je klaar bent met kopiëren van al je persoonlijke bestanden, dan kun je Linux afsluiten.

Klik links onderaan op de Linux Mint knop (in Linux Mint wordt dat niet de Startknop genoemd, maar de Menu-knop) en dan op de Uit knop:

5da5ebf9de789-Linux_uitzetten.png

 

Ik heb het zojuist allemaal even getest. Ik had zelf gekozen voor een Linux Mint dvd, want ik had nog genoeg blanco dvd's liggen. Het opstarten vanaf de dvd duurde bij mij ruim 3 minuten. Met een USB stick zou dat wat sneller zijn gegaan, maar dat maakt mij niets uit.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.