Ga naar inhoud

Anti-ransomware van Windows 10 aanzetten!


Calvus

Aanbevolen berichten

Hoe zet je de anti-ransomware van Windows Defender aan?

1556306739_ransomware_0-kopie.jpg.14ede4054590f9084c558dbe6e051219.jpg

 

Windows Defender, de prima ingebouwde virusscanner in Windows 10, biedt ook bescherming tegen ransomware (gijzelsoftware die je bestanden kan kapen en losgeld vraagt).

Je moet deze anti-ransomware beveiliging nog wel handmatig aanzetten.

Wij leggen uit hoe.

 

*** Dit is alleen mogelijk voor mensen die Windows Defender als hun standaard virusscanner gebruiken, als je  een andere anti-virus hebt werkt dit niet! ***

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Lees hoe je Anti-ransomeware kunt aanzetten in Windows Defender, tevens verduidelijkt met meerdere printscreens, op de pagina van de bron nl. gratissoftwaresite.nl

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad Calvus. En men zou zich dan onmiddellijk kunnen afvragen waarom Microsoft dat dan zelf niet standaard op AAN instelt.

De reden daarvoor moet gezocht worden in de criteria die Microsoft hanteert bij het beoordelen van Ransomware gevoelige apps. Blijkbaar vertrouwen ze zelf nog niet voldoende op hun eigen database en gaan ze er vanuit nog geregeld vals positieven te genereren.

 

Vandaar dat "de gebruiker" bij een AAN instelling zelf nog moet gaan beslissen of een geblokkeerde app al dan niet ten onrechte geblokkeerd wordt.

Het komt er volgens mij dan op neer dat iedereen hierbij voor zichzelf even moet ten rade gaan of hij/zij over voldoende kennis beschikt om in deze dan uiteindelijk toch de juiste beslissing te kunnen nemen. Met andere woorden: "Je moet er zeker van zijn dat je het beter weet dan Microsoft".

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar ben ik het volmondig mee eens Droske!

Ikzelf heb het aan de lijve ondervonden op een testcomputer én in "een beveiligde omgeving".

Van zodra ik die knop op "aan" zette kreeg ik een melding rechtsonder.

Bij mij handelde het over een "IOS.EXE" bestand dat geblokkeerd werd nadat die knop op aan stond.

 

Verdere opzoeking leerde mij dat dat bestand voorkomt in Office 2010.

Dat bestand bevindt zich inderdaad in C\Program Files\ Microsoft Office\ Office14\ IOS.exe

Nu ben ik ervan overtuigd dat dat bestand geen bedreiging vormt, .... maar ik heb toch maar wijselijk besloten om die knop terug op "uit" te zetten.

Wie weet inderdaad welke meldingen er anders in de toekomst nog tevoorschijn kunnen komen.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook ik had op mijn test pc de anti-ransomware van Defender ingeschakeld.

Ik kreeg daarna al snel een melding dat een app geblokkeerd was. En dat was niet zomaar een app; nee, het was mijn wachtwoordmanager. Die wachtwoordmanager had geprobeerd toegang te krijgen tot zijn eigen map, en dat was blijkbaar uit den boze volgens Defender.

Dat vond ik zo belachelijk dat ik de anti-ransomware direct weer heb uitgeschakeld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

toch is anti ransomware echt nodig (net als stelselmatig backups maken op niet constant gekoppelde media [ ervaring bij een 'klantje': ook de bestanden op diens netwerkschijf waren gegijzeld!])

ik gebruik daarvoor de gratis van acronis, die me nog geen false positifs heeft opgeleverd, en geruisloos en niet-vertragend zijn werk doet.

eerlijksheidshalve moet ik zeggen: 'zijn werk schijnt te doen' want het echte gevaar is tot nog toe niet op mij af gekomen.....  

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 31/1/2020 om 20:30, falstring zei:

ik gebruik daarvoor de gratis van acronis

Ik las daarnet dat de ondersteuning voor die gratis versie op 19-12-2019 gestopt is.

https://forum.acronis.com/forum/acronis-ransomware-protection-forum/acronis-ending-its-free-anti-ransomware

 

De beste beveiliging is tenslotte nog altijd de gebruiker zelf. Een gezonde dosis wantrouwen helpt je om veel miserie te voorkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.