Ga naar inhoud

HULP met externe schijf


Cil

Aanbevolen berichten

Ik heb in een ander topic een vraag gesteld over het plaatsen van een andere HD in een laptop. (Dat is in behandeling)
Echter ben ik dom geweest en heb tijdens de uitleg per ongelukt de installatie op mijn externe schijf gezet ipv op een lege usb met een maximale capaciteit van 32 gb.
Ik had dus niet begrepen tijdens die partities verwijderen, dat ik daarmee ook mijn externe (1 TB)om zeep heb geholpen.
Het enige wat ik nu zie is de ESD-usb (E)
Kan ik deze schijf nog herstellen? zo niet! !!!!
Hoe kan ik hem weer toewijzen aan mijn eigen laptop?

Ben er best ziek van, kan nog wel veel van de pc halen, maar mijn foto's lijken dan weg. (snik)

schijf.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1.

59 minuten geleden, Cil zei:

en heb tijdens de uitleg per ongelukt de installatie op mijn externe schijf gezet i

volgens ik je ander topic daarstraks lag, had ik begrepen dat je die windows erop wilde zetten, maar dat dàt niet ging.

Dus: dat 'het erop zetten van de Windows' niet doorgegaan was.

Want daarvan hangt het af:

-  als je alleen maar je partities verwijderde, kan je normaal (normaal gesproken) nog terug aan je bestanden (foto's) aan

- maar als er een nieuwe windows effectief over geschreven werd, dan kan je het vergeten.

 

Maar dus: voor zover ik het begrijp (juist?) heb je alleen die partities verwijderd?

 

 

2

1 uur terug, Cil zei:

Hoe kan ik hem weer toewijzen aan mijn eigen laptop?

Wat bedoel je hiermee: aansluiten zodat hij door je laptop herkend wordt?

 

3

BEWAAR JE BELANGRIJKE BESTANDEN (teksten, foto's,...' NOOIT (herhaal: NOOIT) op één plaats alleen: als die schijf, stick, DVD,... stuk gaat sta je daar.

Dit brengt met bij de vraag: heb je die foto's echt nergens anders op een schijf, stick, DVD,... of in een backup ! meer staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echte troost is het niet, maar je bent niet de eerste die dit overkomt. Het komt vaker voor dat mensen een installatiemedium maken van een externe harde schijf, omdat ze in de veronderstelling zijn dat er voldoende vrije ruimte op die externe harde schijf is.

 

Jouw probleem ontstond niet toen je partities ging verwijderen. Het probleem ontstond al eerder, namelijk toen je per abuis de externe harde schijf koos om daarvan een installatiemedium voor Windows 10 te maken. Zodra je die keuze hebt gemaakt, wordt die schijf geheel leeg gemaakt, doordat de aanwezige partitie(s) op die schijf verwijderd worden.

 

Het lijkt erop dat jouw foto's alleen maar op die externe harde schijf stonden. Dat is een harde les voor de toekomst. Van persoonlijke bestanden moet je altijd een kopie hebben. En van belangrijke persoonlijke bestanden die je echt niet wil missen, moet je minstens twee kopieën hebben. Dat betekent dat je bijvoorbeeld een kopie maakt op een externe harde schijf en een tweede kopie in de cloud. Of je maakt kopieën op twee externe harde schijven. De ene externe harde schijf bewaar je thuis; de andere liever elders: bij een vriend of familielid, zodat in geval van brand toch een kopie overblijft.

 

In de Verkenner zie je nu van jouw externe harde schijf nu alleen ESD-USB (E:). Hij zal daar een grootte hebben van 32 GB.

In Schijfbeheer zal die schijf er anders uitzien. Waarschijnlijk zie je dan vooraan de partitie van 32 GB staan, geformatteerd volgens het bestandssysteem FAT32. Daarachter staat de rest: 899,5 GB Niet-toegewezen ruimte. Ik wil jou best instructies geven hoe je daar weer een schijf met de volledige opslagcapaciteit van 931,5 GB van kunt maken, maar die instructies mag je pas uit gaan voeren nadat je op allerlei manieren geprobeerd hebt om de verloren data terug te krijgen. En als het je lukt om met een recovery programma verloren data terug te krijgen, dan moet je die verloren data niet op dezelfde externe harde schijf terug plaatsen, maar op een andere externe harde schijf waarvan de opslagcapaciteit minstens zo groot is. Waarom? Omdat je anders teruggevonden data gaat zetten op plaatsen waar nog andere data staan die gered moeten worden.

 

Sluit de externe harde schijf aan op je eigen pc. Open schijfbeheer en maak het venster zo hoog dat alles zichtbaar is. Als je de muis op de onderste rand van het venster van schijfbeheer zet, dan verandert de muisaanwijzer in een pijl naar twee richtingen. Op dat moment de linker muisknop indrukken en dan kun je de onderrand naar beneden trekken zodat het venster langer wordt. Doe verder helemaal niets in Schijfbeheer. Alleen een printscreen maken!

Ik zou dus een afbeelding willen zien, zoals hieronder:

62a99d99ceb25-Ashampoo_Snap_2022.06.15_1

Hierboven is Schijf 2, de Verbatim HD, mijn externe harde schijf. Ik geef externe harde schijven altijd een vaste schijfletter, die aan het eind van het alfabet zit. In dit geval schijfletter U. Dat voorkomt dat deze schijf een andere schijfletter krijgt, wanneer ik hem aansluit nadat ik al een of meer USB sticks heb aangesloten.

 

Aan de hand van jouw afbeelding kan ik je instructies geven hoe je van die externe harde schijf weer de volledige opslagcapaciteit kun gebruiken. Maar nogmaals -ja, ik zeg het nog maar een keer- die instructies moet je dan voor later bewaren. Je mag ze pas gaan uitvoeren wanneer alle pogingen om verloren bestanden terug te halen, mislukt zijn.

 

P.S. Ik zie na plaatsing van mijn bericht dat Passer ook al gereageerd had....

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

'k ben ondertussen ook mee en las in je ander topic:

11 uren geleden, porrelaar zei:

Heb jij misschien geen USB stick gebruikt, maar een externe harde schijf om daar een installatiemedium van te maken?

 

en als dat inderdaad klopt - dat je dus die schijf gebruikte en nièt de stick - dan zijn alle / vele foto's overschreven en niet meer terug te halen...  :(

Ik schreef hier 'alle/vele' want de kans kan dan nog bestaan dat er toch nog enkele/tamelijk wat foto's niet overschreven zijn (en dus terug te halen zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar ik goede resultaten mee gehad heb - en 't is freeware - is Testdisk

 

Belangrijk als je dit zou gebruiken:

je kan het hier downloaden: https://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk  (klik er rechtsboven op image.png.484cb972c728d23a9bab9e0c76c32321.pngom het te downloaden

en k zet hier ook even een eigen ervaring van enkele jaren geleden:

 

Werkwijze
1.    Download testdisk, pak het uit in een map - NIET op de bron uitpakken natuurlijk (dus ZEKER NIET uitpakken op die externe-schijf-zelf ! !)
2.    In de map staat een exe: photorec_win.exe - die laat je lopen (als administrator)
3.    Systeem van werken:
    Je krijgt soms keuzes zoals deze:  image.png.6e47eed3ec31b776985596abc0510336.png
    
    Dan maak je de goede keuzen en met de pijltjestoets ga je naar boven en onder, heb je de goede keuze dan enter je gewoon

4. ook belangrijk: als je bestanden gaat laten herstellen: laat ze dan op een ANDERE SCHIJF bewaren en dus ook zeker niet op die externe-zelf.

   Je externe ga je later maar terug gebruiken voor andere dingen als je zeker bent dat je er geen eigen bestanden meer van kan terughalen ! Zolang je nog niet

   zover bent, gebruik je ze alleen maar om dingen te proberen terug te halen.

 

een handleiding vind je hier: https://howthere.org/nl/hoe-u-bestanden-kunt-herstellen-van-een-beschadigde-of-ontoegankelijke-schijf-met-behulp-van-testdisk

 

enne: 'k dacht dat je buiten ging zitten?   (of kan jij je smartphone niet gerust laten?) :xd:

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 minuten geleden, Passer zei:

dan zijn alle / vele foto's overschreven

Nou, de hoeveelheid overschreven foto's zal wel meevallen. De installatiebestanden van Windows 10 zijn gezet op de FAT32 partitie van 32GB. Daarvan is nu iets meer dan 4 GB overschreven. Meer niet, want de installatiebestanden van Windows 10 zijn samen iets meer dan 4 GB groot. De rest is dus niet overschreven.

De narigheid is alleen dat veel datarecovery programma's niet overweg kunnen met niet-toegewezen ruimte. Die programma's verlangen vaak dat de partities waarop naar verloren bestanden gezocht gaat worden, een schijfletter hebben. En aan niet-toegewezen ruimte kun je per definitie geen schijfletter toekennen. Daarvoor moet je er eerst een Nieuw eenvoudig volume van maken, daarna formatteren en dan een schijfletter geven. Tja.

 

Passer stelt nu TestDisk voor. Ik heb gelezen dat dat een erg goed programma is, maar niet niet makkelijk om te gebruiken. Zelf heb ik dat programma nog nooit gebruikt

 

Mogelijk reageren er nog andere forumleden die verstand hebben van het recoveren van data van niet-toegewezen ruimte. Volgens mij heeft forumlid @p38cyq daar verstand van. Ik dacht dat het min of meer zijn vak was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Cil,

Neem zeker de raadgevingen van @porrelaar en @Passer ter harte, dus schrijf niets meer weg naar die harde schijf.

Als je geprobeerd hebt Windows te installeren op die schijf zal Windows zelf er eerst een "snelle format"  op uitgevoerd hebben, wat impliceert dat je nog bestanden kan herstellen - helaas niet degene die overschreven werden.

En zoals @porrelaarreeds schreef benodig je een programma dat ook de niet-toegewezen ruimte van die schijf scant naar "verloren" bestanden. Meerdere (betalende) programma's kunnen dit: zij scannen de volledige fysische schijf, dus alle partities.

 

Maar best eenvoudig beginnen : probeer Recuva eens (de gratis versie) Recuva - Free Download (ccleaner.com). Bij het installeren kan je kiezen op welke schijf of USB stick je het wil installeren, bij voorkeur op een stickje. Hiervoor niet op "Install" klikken, maar wel op "Customize", dan naar "More" enz.

Starten via de .exe op de stick.

 

Bij het opstarten het vakje "deep scan" aanvinken voor het beste resultaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.