Ga naar inhoud

Printer koppelen met Telenet-modem


J. Claes

Aanbevolen berichten

3 uren geleden, J. Claes zei:
6 uren geleden, clarkie zei:


Zou het kunnen dat de canon voorheen op een locatie stond waar  Proximus de provider was. En dat de canon nu verhuist is naar jouw woning waar Telenet jouw provider is. En dat dus de huidige PC niet dezelfde is als voorheen?

 

indien je bovenstaande met een JA zou beantwoorden vrees ik dat je een aantal mensen op het verkeerde been gezet hebt. 
 

 

 

Vergroten  


Er moet niet meer gelezen worden dan er in feite staat. Dit brengt niets bij aan probleem en is enkel forumbevuiling. Nogmaals: met dezelfde printer en met dezelfde pc, maar toen via Proximus en nu via Telenet. Met Proximus kon er geprint, gescand en gefaxt worden. De printer was, bij Proximus, dus volledig bruikbaar. Nu, bij Telenet, niet. 

 

Dit is echt om de hete brei heen lopen zoals je hier al bij grote regelmaat gedaan hebt. Je geeft geen antwoord op de vraag van clarkie.. "Zou het kunnen dat de canon voorheen op een locatie stond waar Proximus de provider was. En dat de canon nu verhuist is naar jouw woning waar Telenet jouw provider is. "

Ik kan je verzekeren dat wanneer zelfs een integer en zeer bekwaam persoon als clarkie er genoeg van heeft dan mag je wel eens in eigen boezem kijken.

 

Je kunt echt niet verdragen dat er om bijkomende info gevraagd wordt, blijkbaar ben je zeer wantrouwig. Ik geef toe dat ik daardoor al enkele malen dacht dat je iets te verbergen had. Zonder de nodige info kunnen wij van op afstand niets hoor. Er moet voldoende licht zijn in de duisternis, zo niet raak je de weg kwijt.

 

Ook geef ik toe dat ik zelf in dit topic ook enkele keren de mist in ben gegaan. Ik ben geen gediplomeerd IT'er en ben ook meerdere malen uit mijn concentratie gehaald.

 

Zo heb ik te laat opgemerkt dat Netwerkdetectie en Bestands- en printerdeling uitgeschakeld waren. Met deze instelling zou printen en scannen via een thuisnetwerk nooit gekund hebben, ook niet onder Proximus. Je zou zelf moeten weten wie dat uitgeschakeld heeft. Van ons is die opdracht nooit gekomen.

De Ethernet verbinding heeft de naam Default TEST 2 (Zie screenshot pag. 12). Wat moeten we daarvan denken? Blijkbaar is er voor de start van uw topic op PCH al door iemand geëxperimenteerd geweest. Het is trouwens geen Thuisnetwerk maar een Openbaar netwerk (Zie screenshot pag. 13). Mogelijk worden daardoor de poorten naar de printer door de Firewall geblokkeerd. Je hebt nochtans eens gezegd dat het niet je bedoeling was om van een andere locatie dan je eigendom gebruik te kunnen maken van je printer.

Aanvankelijk was er helemaal geen Scanner software geïnstalleerd en toch zou je probleemloos hebben kunnen scannen in jullie Proximus tijd.

AA113545-E6E7-4E48-A951-9B8A2F318B76.jpeg

Vandaar dat clarkie vroeg met welke software je toen kon scannen.

Eerder zei je "In verleden heb ik altijd kunnen printen en scannen via deze printer op diverse pc’s. Dit gebeurde met de originele software (dezelfde dan nu dus). Thans slechts enkel printen op alle pc’s."  Maar er was helemaal geen Scannersoftware geïnstalleerd. Of dateert het probleem al van vóór 21 april 2020, de installatiedatum van dit Windows 10 systeem? Mogelijk hebben jullie (u en uw man ^_^) gescand via Windows Scannen en faxen of via de app Scanner. Dat laatste kan dacht ik enkel als je over een Microsoft account beschikt. Ik heb deze vraag gesteld maar geen antwoord op gekregen.

Ik kan me nauwelijks voorstellen dat je vóór 21 april 2020 al overgestapt bent naar Telenet.

De computer waarvan in dit topic sprake heeft een bescheiden Celeron processorke. Het volledige Windows 10 systeem beslaat slechts 37,2 GB. Met de geïnstalleerde software kun je in deze tijd niets. Data gaan er geen op staan, dat kan niet binnen die 37 GB. Het is dus een testcomputerke waar je ons mee op het verkeerde been zet en dan nog een grote mond opzetten tegen iemand die hier dagenlang geprobeerd heeft je te helpen.

 

Al maar goed dat ik over voornoemde (late) vaststellingen geen vragen heb gesteld, wat zou ik dan als antwoord gekregen hebben?

 

 

 

4 uren geleden, p38cyq zei:

@droske : stand by aub.

Waarom?

Je was zo gretig om het hier eens te gaan oplossen en heb je eens je gang laten gaan. Lees uw berichten hier ook maar eens na en heb ook eens de moed om hier te vertellen waar je gefaald hebt. Ook u hebt me ooit verweten dat adviezen geven enkel voorbestemd was een beperkt clubje PCH medewerkers.

Ik heb er genoeg van en ga me voor onbepaalde tijd bezinnen over mijn toekomst op dit forum zo kunnen zij die zich door mij afgeremd voelden eens tonen wat ze in hun mars hebben.

De enige die hier niet gefaald heeft is clarkie en toch werd (hij/zij) volkomen genegeerd door TS. Schaam je J.Claes en verander nog maar eens van adviseurs om je problemen op te lossen aan de hand van je misleidende info.

Ook ik schaam me om een topic als dit. Ik haat het als de pest en zet er nu dan ook een slotje op.

 

 

 

 

 

 

aangepast door droske
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Gast sloot dit topic
  • kape opende dit topic

Hallo, een bijzonder goedemorgen aan iedereen hier. Nog even vertellen wat het probleem is. Sinds we zijn overgeschakeld naar Telenet kan er niet langer geprint, gescand en gefaxt worden via onze canon c1028if. De pc betreft een Dell met Windows 10. Op advies van de leden van dit forum hebben de reeds een aantal handelingen gesteld, doch deze hebben helaas nog niet geleidt tot de oplossing. Wanneer iemand zich geroepen mocht voelen om deze casus te bekijken, graag…

Alvast bedankt en fijne zondag! 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik je zeker aanraad is SMB inschakelen, voor zover dit nog niet gedaan werd: Hoe SMB op Windows 10 in te schakelen - Windows Bulletin Tutorials

 

Windows geeft ook een pak aanbevelingen voor iets oudere printers/scanners, hier Een oudere printer installeren op Windows 10 | Windows Centraal (windowscentral.com)

 

Uiteraard moet printer- en bestandsindeling ingeschakeld zijn op je pc.

 

Er zijn nog Utilities (helpprogramma's) van Canon beschikbaar, maar probeer eerst bovenstaande aanbevelingen.

En weet dat PCH je blijft ondersteunen.

 

Ter info : zelf beheer ik meerdere netwerken (van vzw's) en weet ik dat printers/scanners nogal eens geplaagd zitten met het "scanner" probleem, je vraag komt dus zeker niet zomaar uit de lucht vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

- Welke versie van de scansoftware werd geïnstalleerd? Zou V 2.30 moeten zijn.

- Is de generic (generieke) printerdriver geïnstalleerd? (Generic Plus Printer Driver PCL6 V 2.40: imageRUNNER C1028iF - Support - Download drivers, software and manuals - Canon Europe (canon-europe.com)

- Is de Firmware van je pc up-to-date? Werden alle Windows updates uitgevoerd? Kijk dit na in het scherm Updates -> Optionele Updates weergeven ->stuurprogramma-updates.

- Is de printer/scanner nu zichtbaar in "printers en scanners"?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe is de V2.30 driver geïnstalleerd. Maar sinds het terug in tijd zetten van de pc is de geïnstalleerde software niet langer zichtbaar, doch wel wanneer we betrokken software opnieuw pogen te installeren probeert de nieuw te installeren driver de eerder geïnstalleerde driver te overschrijven…

 

Wij gaan de driver zoals door jou voorgesteld opnieuw installeren. 
 

De firmware is up-to-date. 

 

Alle updates van Windows werden netjes geïnstalleerd. 
 

Wanneer we klaar zijn met de installatie van de scandriver komen we hier teug om te melden of de printer/scanner nu zichtbaar is bij ‘printer en scanner’. De printer zal allicht zichtbaar zijn, aangezien deze reeds zichtbaar was. Wij weten niet of de scanner apart zichtbaar moet worden?

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, J. Claes zei:

Wij weten niet of de scanner apart zichtbaar moet worden?

 

De meeste moderne toestellen AIO (All-In-One) tonen maar één toestel, de printer. Van de jouwe weet ik het niet, deze is al op de markt sinds april 2011......

 

- Welke error verkrijg je bij het scannen?

- Kan je scannen naar een geheugenkaartje?

- Als je het toestel met een USB-kabel verbindt met je pc, werkt het dan wel?

- Als je in het zoekvak linksonder "scan" typt, krijg je dan een nieuw scherm "scanner" ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze hier werd nieuw aangekocht 2016 en heeft in feite altijd probleemloos gewerkt tot dat van proximus naar telenet werd overgeschakeld.

 

Volgende drivers werden geïnstalleerd:

Generic Plus Printer Driver PCL6 V 2.40

- Colour network ScanGear 2 v2.11

 

De printer werkt terug perfect.

 

De driver van de scanner is dus eveneens geïnstalleerd doch de app kan niet worden gevonden. Deze staat ook niet bij de geïnstalleerde software. Wanneer we de software opnieuw installeren wordt deze echter overschreven, wat betekend dat de software inderdaad wel degelijk is geïnstalleerd. Wat kan hier de oplossong zijn aub?

 

Voorlopig kunnen we dus nog geen foutmelding opgeven.

 

Voorlopig kan ook niet naar een geheugenkaartje worden gescand.

 

Er gebeurd niet meer of minder wanneer met USB-kabel wordt gewerkt.

 

Wanneer we in zoekvak 'scan' typen komt Advanced IP Scanner te voorschijn.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, J. Claes zei:

Deze hier werd nieuw aangekocht 2016 en heeft in feite altijd probleemloos gewerkt tot dat van proximus naar telenet werd overgeschakeld.

Wat er ook gebeurd is, stel opnieuw een vast IP-adres in, en schakel DHCP (waar je automatisch een IP-adres toegewezen krijgt) uit. DHCP is een "pool", eigenlijk een vijver die "at random" adressen uitdeelt, en niet aangewezen voor apparaten die liefst met een vast adres werken (bv. van groot belang als je de printer/scanner vanuit het Internet wenst te bereiken).

 

- Liefst opnieuw het oude : 192.168.0.15; de redenering is als volgt

* De lease-time (de tijd dat bij DHCP een IP-adres geldig blijft) bij een Telenet router is 1 uur.

* Als je de printer/scanner meer dan één uur uitschakelt (of in stand-by gaat) is de kans groot dat je een nieuw IP-adres uit de DHCP Pool krijgt.

* Je mag nooit een IP-adres uit de Telenet server-pool (192.168.0.1.100-255) zelf toewijzen, dit zorgt vroeg of laat voor problemen.

* Dit kan er de reden van zijn dat je Firmware (de ingebakken software van je apparaat) niet geupdated wordt, immers je firewall werd opengezet door de Canon Software, maar dan mogelijks voor één adres (wat de logica zelve is).

* En vandaar dat, zoals je schreef, je Firmware (waarschijnlijk) de laatste tijd niet updated werd. Mogelijks is er geen, kan altijd, maar eens nagaan kan zeker geen kwaad.

 

52 minuten geleden, J. Claes zei:

De driver van de scanner is dus eveneens geïnstalleerd doch de app kan niet worden gevonden. Deze staat ook niet bij de geïnstalleerde software. Wanneer we de software opnieuw installeren wordt deze echter overschreven, wat betekend dat de software inderdaad wel degelijk is geïnstalleerd. Wat kan hier de oplossong zijn aub?

 

Je kan de oude scanner software overschrijven, dat zou altijd moeten kunnen. Je kan dit nagaan of dit correct verlopen is:

- Ga naar (zoekvak) "deze PC", beheren, dan naar apparaatbeheer, dan naar printers, klik op de Canon,  Algemeen (dit apparaat werkt correct?), dan het tabblad  instellingen, open Map apparaten en instellingen, het tabblad apparaten en printers verschijnt (met hun symbolen). Post een screenshot aub., dit is niet onbelangrijk. 

- Zie je iets abnormaals in bv. het tabblad : Gebeurtenissen laat het weten, liefst met een screenshot.

 

52 minuten geleden, J. Claes zei:

Voorlopig kunnen we dus nog geen foutmelding opgeven.

Maar je kan niet scannen? Hoe weet je dat dan?

 

52 minuten geleden, J. Claes zei:

Voorlopig kan ook niet naar een geheugenkaartje worden gescand.

En welke foutmelding geeft hij hier?

 

52 minuten geleden, J. Claes zei:

Wanneer we in zoekvak 'scan' typen komt Advanced IP Scanner te voorschijn.

Dit is normaal als je de scan-app niet op je pc hebt. Download de app (moderne benaming voor een programma) "Windows Scan", dit is gratis en probeer opnieuw (link Get Windows Scan - Microsoft Store

Hint : doe dit als eerste stap.

 

Sorry voor de lange uitleg en stappenplan, maar liever dat dan een mooie printer/scanner (alhoewel met een zekere leeftijd) te moeten vervangen door een "jonger" exemplaar dat trouwens veel goedkoper is.

 

Ter info : de helpers hier op het PCH forum beschikken over een vrij grote toolbox!

 

Ben nu terug enkele uren afwezig (vergadering, weet je wel, waar -in alle eerlijkheid - een pint of twee bij past 🙂

 

Succes!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.