Ga naar inhoud

Printer koppelen met Telenet-modem


J. Claes

Aanbevolen berichten

18 uren geleden, droske zei:

Volgens mij is dat een betalend programma en heb je dat niet nodig om die printer in het "Telenet" netwerk op te nemen

 

 

12 uren geleden, droske zei:

Ik begrijp je volledig hoor. Op dit ogenblik ben ik op zoek naar een voor u zo goed mogelijk begrijpbare instructie. Je Printer is niet meer van de jongsten en dat brengt met zich mee dat de instructies die ik tot heden gevonden heb gebaseerd zijn op Windows XP. Maar niet getreurd, ik zoek verder.

 

 

11 uren geleden, droske zei:

Ik vind de handleidingen wel hoor maar ze zijn niet aangepast voor gebruik onder Windows 10. Drivers daarentegen zijn dat wel.

 

@droske

Advanced IP scanner is gratis. En is toch wel eens handig om info terug te vinden. Gebruik het zelf ook.

 

@J. Claes @droske

 

Wordt de canon op een bepaald moment afgesloten waardoor die herstart moet worden bij volgend gebruik of gaat die naar slaapmodus? Voor een Ip adres aanpassing moet die wel herstart worden. Uitschakelen en herstarten van de canon.... daar kan je alvast niks mee doen. Misschien lost dat met geluk al wat op.

 

Een handleiding hoe je het toestel zelf moet instellen zoals ip vindt je via volgende link: https://files.canon-europe.com/files/soft03-48797/Manual/iRC1028_Series_Getting_Started_Guide_NL.pdf

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 5/8/2021 om 10:04, clarkie zei:

@droske

Advanced IP scanner is gratis. En is toch wel eens handig om info terug te vinden. Gebruik het zelf ook.

Ik kende het programma nog niet en liet me leiden door de benaming van de downloadknop Free Download. Bijna altijd gaat het dan om TRIAL software. Jammer dat p38cyq me niet op mijn foute conclusie gewezen heeft.

 

Op 5/8/2021 om 10:04, clarkie zei:

Een handleiding hoe je het toestel zelf moet instellen zoals ip vindt je via volgende link: https://files.canon-europe.com/files/soft03-48797/Manual/iRC1028_Series_Getting_Started_Guide_NL.pdf

Ja, die had ik gisteren ook gevonden en stond klaar om te posten.

Ze vertelt niets over de wijze waarop je in Windows 10 deze printer kunt toevoegen en is wat dat betreft nog op Windows XP gericht (Vanaf pag. 23). Dat laatste is echter niet zo een probleem hoor. Het belangrijkste is, zoals ik eerder al aangaf dat je eerst op de printer zelf de netwerkverbinding instelt. Als je dat goed hebt uitgevoerd dan is het toevoegen van je printer in je apparaten erg makkelijk.

 

Het instellen van je printer in je netwerk vindt je in de handleiding die crarkie geplaatst heeft vanaf pag 18 t.e.m. 22.

 

Op pagina 20 kies je voor de volgende instellingen:

Stap10  -  IP adres: bv  192.168.0.100 (dit laatste getal mag een waarde zijn tussen 100 en 254)

Stap11 - Subnet mask: 255.255.255.0

Sap12 - Gateway adres: 192.168.0.1

aangepast door droske
typefoutje hersteld
Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk zou ik toch in Stap 10 een vast IP adres kiezen: IP adres tussen 192.168.0.2 en 192.168.0.49 instellen (deze zijn ongebruikt door telenet en dus vrij toe te kennen, dit zijn vaste adressen).

Reden : het bereik 192.168.0.100 t/m 192.168.0.254 wordt door de router toegewezen en durven nogal eens wijzigen, waarna de printer onbereikbaar wordt...

@droske wb. de IP-scanner : de door mij geciteerde webpagina vermeldt klaar en duidelijk Free Advanced IP Scanner op de openingspagina. Maar zand erover... het was hier gisteren nogal druk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat gisteren nog zwart was is vandaag wit geworden. We hebben de instructies van Droske opgevolgd en de printer werkt opnieuw perfect. We het IP adres kunnen instellen en volgens de pc laten zoeken naar de printer, eens gevonden werd het stuurprogramma voorgesteld enz… Dus helemaal terug in orde dankzij Droske, waarom we Droske bij deze van harte wensen te bedanken. Ook alle andere mensen, dewelke luidop of in stilte hebben meegedacht, een dikke mercie. 
 

Echter scannen kan het toestel nog niet. Kan iemand ook hier toelichten hoe we dit best aangepakten? We gaan vooralsnog geen scansoftware installeren, om alvast niets fout te kunnen doen. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat je er in geslaagd bent om vanaf je pc te kunnen printen. Proficiat!

 

Ik wil je nog even vertellen dat ik het eerder gevraagde snapshot met Speccy ook ingekeken had. Belangrijk om weten was o.a. of de Windows updates waren bijgewerkt. Dat is in orde. Deze pc is heeft een bescheiden werkkracht, maar dat heb je zeker zelf al ondervonden. Geduld is bij het gebruik ervan een schone deugd.😃 Tot hier deze beoordeling. Meer hoef ik daar niet over te vertellen.

 

Alvorens 'scannen via de pc' aan te pakken zag ik graag eens een overzicht van de geïnstalleerde software

 

Type config in 'zoeken in Windows' (zie naast de startknop, links onderaan in de taakbalk).

Klik, helemaal bovenaan in de zoekresultaten bij 'beste overeenkomst' op Configuratiescherm.Klik nu onderaan in de linker kolom op Een programma verwijderen.

Maak er met het knipprogramma een afbeelding van, die kan je dan in je volgend bericht hier in je topic plaatsen.

 

Mogelijk moet je wel twee of drie screenshots maken om alles te kunnen tonen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben gepoogd het bovenstaande uit te voeren doch dit is allemaal gelukt (we zien een, zeer beperkt aantal programma staan) tot aan het knipprogramma, namelijk: wanneer de muiscursor zou moeten veranderen in een kruisje doet hij dat niet en blijft hij een pijltje en geraken we natuurlijk niet verder.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel vast dat die handleiding moet bijgewerkt worden. Overigens heeft Microsoft onder Windows 10 al een opvolger voor het Knipprogramma namelijk Knippen en aantekenen maar daar hebben we zelf nog geen handleiding voor.

Nu goed, als je het knipprogramma hebt geopend dan zie een venstertje zoals onderstaand

afbeelding.png.f15758da9b12fc02cbb8386ffabada18.png

Klik in de linker bovenhoek op Nieuw en dan verandert de muisaanwijzer in een kruis waarmee je diagonaal over het item kunt slepen waarvan je een afbeelding wenst te maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja hoor.

 

Dat is wel een bijzonder bescheiden lijstje. Het lijkt er op dat je deze pc recent van iemand cadeau gekregen hebt.

Ik zie dat de meeste geïnstalleerde software zwaar tot zeer zwaar verouderd is maar dat is nu even niet aan de orde.

Download de netwerk scan driver HIER (<< klik) en installeer hem.

Herstart de computer.

Ga nu via START naar Instellingen (tandwielicoontje) – ApparatenPrinters en Scanners

Klik op Printer of scanner toevoegen.

Windows gaat op zoek naar beschikbare printers en scanners.

Omdat je eerder de printer al toegevoegd hebt selecteer je nu de scanner. Tenminste als die gevonden wordt. Zo niet laat het even weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.