Ga naar inhoud

Echt voor ver gevorderden: Hoe kun je Windows 11 toch installeren op een pc die niet geschikt is?


Calvus

Aanbevolen berichten

Hoe kun je Windows 11 toch installeren op een pc die niet geschikt is?

 

 

 

afbeelding.png.ee5982857f136873e6c58fa94b24fc37.png

 

Je wilt Windows 11 graag installeren op je pc, maar die lijkt ongeschikt te zijn. Wat kun je dan nog doen?

Wij geven twee oplossingen.

Je hebt bij Windows Update gekeken of Windows 11 voor je klaar staat en ziet de volgende mededeling verschijnen:

 

 

afbeelding.png.8b8747d19615dbba13d277e8368f2463.png

 

"Deze pc voldoet momenteel niet aan alle systeemvereisten voor Windows 11"

Dat is balen. Wat kun je nog doen? Als eerste kun je klikken op 'Pc-statuscontrole ophalen' en de app (PC Health Check in het Engels) downloaden (hier de directe downloadlink) en uitvoeren.

Je klikt op de blauwe  Nu zoeken  knop in de Pc-statuscontrole app en kijkt wat er volgens Microsoft mankeert aan je pc:

 

 

afbeelding.png.4eedc197a86e9304f1085703c8c3c278.png

 

De resultaten kunnen er bijvoorbeeld als volgt uitzien:

 

 

afbeelding.png.d7ce2149a362263a0c01ef26e752b9ad.png

 

Als de processor niet wordt ondersteund dan kun je niet meer op normale wijze Windows 11 draaien!

Er zijn wel trucjes om de controle van type processor te omzeilen (zie verderop in dit artikel), maar dan garandeert Microsoft niet dat je pc goed werkt en kan het zelfs zo zijn dat je geen updates meer ontvangt (hier komen we later op terug).

 

Hoe kun je TPM 2.0 en Beveiligd opstarten inschakelen (indien mogelijk)?

 

 

Als de Pc-statuscontrole app zegt dat je computer TPM 2.0 of Beveiligd opstarten (UEFI/Secure Boot) moet ondersteunen dan bestaat er een kansje dat je deze functies nog wel kunt inschakelen in de UEFI/BIOS van je pc.

Wij leggen in de volgende tip uit hoe je TPM 2.0 en Beveiligd opstarten eventueel kunt inschakelen - als je pc hier toch over beschikt:

·         Hoe kun je TPM 2.0 en Beveiligd opstarten (UEFI/Secure Boot) inschakelen voor Windows 11?

Als je TPM 2.0 en UEFI/Secure Boot (Beveiligd opstarten) niet kunt aanzetten in de BIOS, dan kun je Windows 11 niet op een normale wijze installeren.

 

Op eigen risico: processor-controle en TPM 2.0 omzeilen en toch Windows 11 installeren

 

 

Er is een uitweg om Windows 11 toch op je pc te installeren, ook als die niet geschikt is. Microsoft geeft deze optie zelf aan op zijn website, maar met flinke waarschuwingen!

Zo stelt Microsoft dat ongeschikte pc's met Windows 11 compatibiliteitsproblemen kunnen geven en een minder betrouwbare ervaring (meer crashes).

Ook 'wordt de pc niet meer ondersteund en heeft deze geen recht meer op updates'!

Bedenk je dus twee keer voordat je onderstaande register hack uitvoert! Alleen voor zeer ver gevorderden die weten wat ze doen!

 

Je kunt de controle van processor en TPM 2.0 op je Windows 10 pc als volgt omzeilen:

 

1. Open het zoekvenster in Windows 10 en typ 'regedit'

 

2. Open de Register-editor en klik 'Ja' op de Gebruikersaccountbeheer-melding

 

3. Ga naar HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup

 

4. Rechtsklik op MoSetup en selecteer Nieuw > DWORD (32-bits)-waarde

 

 

afbeelding.png.dcd0dbef4500dd08daf04da9851a2692.png

 

5. Kopieer of typ het volgende in het 'nieuwe waarde' vakje:

AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU

 

6. Dubbelklik op het nieuwe  Dword AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU-item en zet de waarde op 1:

 

 

afbeelding.png.fe1ce9bed41b26b0580443f5542277c1.png

 

7. Herstart de pc

 

8. Nu kun je met Microsofts Hulpprogramma om installatiemedia te maken (tweede optie op deze pagina) Windows 11 toch installeren op de computer die niet voldoet aan de vereisten.

Je moet dan wel de volgende waarschuwing goed lezen en Accepteren tijdens de installatie:

 

 

afbeelding.png.04478996dc1734b7de50135c1f14e662.png

 

Maar bedenk wel: je pc kan minder stabiel zijn en Microsoft kan updates voor Windows 11 op ongeschikte pc's blokkeren als het dat wil!

Bron:

Microsoft: Manieren om Windows 11 te installeren
Microsoft: Windows 11 installeren op apparaten die niet voldoen aan de minimale systeemvereisten

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Integrale weergave van GratisSoftware.nl

aangepast door Calvus
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Deze werkt niet altijd; TPM 1.2 is een strikte voorwaarde anders kan je Win 11 niet installeren.

 

Ik heb zelf al verschillende pogingen ondernomen om de hardware restricties van Win 11 te omzeilen, zonder resultaat.

Ook de Thomshardware aanbevolen methode werkt niet, steeds de TPM 2 en safeboot vermelding.

Het kan echter heel eenvoudig: download het Windows 11-schijfkopiebestand (ISO) https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows11.

Pak het ISO uit met Winrar of dergelijke in map (gewoon nieuwe map).

In de uitgepakte bestanden , vindt je een map "sources"

Open de map, en verwijder : appraiserres.dll .

Daarna simpel de "setup" starten.

That's all.

Wel opletten, bij  het begin van de installatie wordt er gevraagd of er naar updates mag gezocht worden; verander dit naar "niet nu", anders loop je weer vast op de hardware beperking.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is wel degelijk appraiserres.dll .

Het is wel cruciaal dat dat er tijdens de installatie niet naar updates wordt gezocht, anders krijg je inderdaad de mededeling  dat Win 11 niet geinstalleerd kan worden.

Bij het begin van de installatie wordt je gevraagd of naar updates mag gezocht worden; zet hier de aanduiding op niet naar updates zoeken.

Onderbreek eventueel je internet verbinding tijdens de installatie.

 

Heb zelf twee laptops en één PC op deze manier geupdated.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

inmiddels is t me wel gelukt, met deze tip die in de laatste computeridee stond.

steek een lege stick in en start  rufus 3.17  ( https://rufus.ie/nl/ )

kies via selecteren de juiste w11 iso

zodra die keuze is gemaakt verschijnt de regel 'image option'

kies daar 'extended w11 installation (no tpm, no secureboot, 8gb ram)'

afhankelijk van hoe oud de pc is waar w11 op moet komen kies je

- bij partitie 'mbr'

- bij doelsysteem 'bios (of uefi-csm)

 

aldus lukte het mij een (goed werkende) w11 op een oud systeem te zetten.

zoals gezegd: met dank aan computeridee.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de pc die ik dagelijks gebruik heb ik nog een reserve pc staan. Een desktop pc van 9 jaar oud die ik voor testdoeleinden gebruik. Hij draaide nog op Windows 10 en ik besloot de aanwijzingen van falstring (die hij las in het blad van Computer Idee) te volgen.

Het maken van de USB stick met behulp van Rufus duurde erg lang, vond ik. Ik dacht dat ik voor de juiste instellingen had gekozen:

61a4f59c6c931-Ashampoo_Snap_2021.11.29_1

Of staat hierboven iets verkeerd? In ieder geval liep het fout toen ik met die gemaakte USB stick Windows 10 wilde gaan upgraden naar Windows 11. Er werd namelijk toch gekeken naar de systeemvereisten. En mijn 9 jaar oude desktop pc viel lelijk door de mand:

 

61a4f6215e3f0-2021-11-29_15_08_19-Window

 

Wat nu? Helemaal opnieuw beginnen? Nee, ik opende de map sources op de stick en verwijderde het bestand appraiserres.dll.

Daarna deed ik een nieuwe poging door de setup te starten. En ja hoor, deze keer werd er niet gecontroleerd  op de systeemvereisten:

 

61a4f6c8c685a-2021-11-29_15_17_54-Window

Ik klikte op de knop Installeren en daarna duurde de upgrade naar Windows 11 zo'n 25 minuten.

Ik had aangegeven dat er tijdens de installatie niet naar updates mocht worden gezocht. Daarom moest ik dat na de installatie alsnog doen. Er stonden 5 updates klaar. Ook nog een zesde: een preview update, maar preview updates installeer ik bij voorkeur niet.

Nog eens 8 minuten later waren de updates geïnstalleerd en kon ik gaan werken met Windows 11.

 

Dat het gelukt is om op deze 9 jaar oude pc de upgrade naar Windows 11 uit te voeren betekent niet dat ik deze werkwijze aan iedereen aanbeveel. Microsoft kan immers niet garanderen dat ik alle updates zal blijven ontvangen wanneer ik Windows 11 installeer op een pc die volgens Microsoft niet geschikt is voor Windows 11. Dat de updates tot nu toe wel worden aangeboden en geïnstalleerd is geen garantie voor de toekomst.

Op mijn dagelijkse pc blijf ik daarom bij Windows 10, totdat dat besturingssysteem niet meer wordt ondersteund.

aangepast door porrelaar
Link naar reactie
Delen op andere sites

14 minuten geleden, porrelaar zei:

Het maken van de USB stick met behulp van Rufus duurde erg lang, vond ik. Ik dacht dat ik voor de juiste instellingen had gekozen:

 

ik heb bij mij dit gevolgd: image-optie-rufus-wijzigen-naar-no-secure-boot-voor-windows-11-installatie.jpg.webp

en idd: niet vergeten die dll buiten werking te zetten èn het updaten àf te vinken.

Maar 'k dacht niet dat het maken van die stick bij mij zo lang duurde (maar 't is ondertussen al wel weer meer dan een maand geleden, dus kan ik fout zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.