Ga naar inhoud

Windows start niet meer op


DHZ

Aanbevolen berichten

Op 12/3/2024 om 21:17, DHZ zei:

 

Alweer dank voor het meedenken naar een oplossing!

Ik heb geen SATA docking station, maar zal morgen nakijken of mijn "goede" PC nog plaats heeft voor een bijkomende schijf.

Zal ook nakijken welk type schijf de niet opstartende PC  heeft.

Ga ook al wat lezen over die Windows Live USB stick.

 

Nog even de vraag waarom ik het logboekbestand (Logboekbestand: C:/WINDOWS/System32/Logfiles/Srt/SrtTrail.txt) niet terug kon vinden.)

Kan dit een symptoom zijn van een beschadigde schijf? Ik had normaal verwacht deze bestanden op de C-schijf terug te vinden, maar de PC kent blijkbaar enkel de X-drive. Of ben ik volledig verkeerd aan het zoeken?

Hierbij een foto van de harde schijf. Is volgens mij een klassieke hard disk.

harddisk.thumb.jpg.9e355fe4f349556b9ad8cf4d92416274.jpg

 

Mijn andere (goede) PC is ook een desktop en op het eerste zicht zijn er voldoende aansluitdraden reserve (zie foto). Bij nader inzicht zijn er alvast reserve stekkers van het type "S2" (zie foto). Alhoewel, want op de "goede" PC zitten er 5 draden aan deze stekkers (rood, geel, oranje en 2 x zwart), terwijl op de harde schijf van de "slechte" PC slechts 4 draden zitten (rood, geel en 2 x zwart). En van de kleinere stekker (zie foto) zie ik geen vergelijkbare vrije stekkers op de "goede" PC.

Kan u hier wat mee?

 

vrijebedrading.thumb.jpg.71cad7dbd0a6f2f23dfb99d3fb02362b.jpg

 

stekkers(detail).thumb.jpg.e8f4c7f98aaa402cfa6a4e1b49adbb9e.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

52 minuten geleden, DHZ zei:

En van de kleinere stekker (zie foto) zie ik geen vergelijkbare vrije stekkers op de "goede" PC.

Dat zijn die zwarte stekkertjes met een plat rood (soms ook een andere kleur, bv zwart) kabeltje.

Zitten er geen vrije sata poorten meer op het moederbord van je 'goede' pc?

images.jpeg.107e793348a82599e88f3e841ff54443.jpeg

 

Een sata kabeltje kun je eventueel wel even "lenen" van je slechte pc.

 

58 minuten geleden, DHZ zei:

Bij nader inzicht zijn er alvast reserve stekkers van het type "S2" (zie foto). Alhoewel, want op de "goede" PC zitten er 5 draden aan deze stekkers (rood, geel, oranje en 2 x zwart), terwijl op de harde schijf van de "slechte" PC slechts 4 draden zitten (rood, geel en 2 x zwart).

Maakt niet uit hoor.

 

Download en start het programma HD Tune op je goede computer zodra je er in bent geslaagd van die schijf aan je goede pc te koppelen en je ze ook kunt zien in de verkenner (zo niet, laat het weten)

Hier de link waar je HD Tune kunt downloaden: https://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe

 

Elders op het forum ben ik deze uitleg gaan halen voor u.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

 

HDTune-error-scan.png

 

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start. (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

 

Wat is het resultaat van deze test?

Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Ga dan naar de tab Benchmark en doe de test.
Maak ook van dat resultaat een afbeelding.
Voeg beide afbeeldingen als bijlage toe aan je volgend bericht.

 

 

 

En installeer

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tamari Op het moederbord van de "goede" PC zitten 3 sata poorten: 1 verbonden met de SSD (de C-drive), 1 met de HDD (de D-drive) en 1 met de CD drive. Geen vrije sata poorten.

Is het toegestaan die aansluiting van de CD los te maken op het moederbord en de HDD van de slechte PC op die poort aan te sluiten met de sata kabel die eraan hangt? Of gaat dat storingen geven?

Of is het eenvoudiger (of misschien de enige optie) een SATA naar USB adaptor te kopen, zoals voorgesteld door p38cyq?

Link naar reactie
Delen op andere sites

23 minuten geleden, DHZ zei:

Is het toegestaan die aansluiting van de CD los te maken op het moederbord en de HDD van de slechte PC op die poort aan te sluiten met de sata kabel die eraan hangt? Of gaat dat storingen geven?

Of is het eenvoudiger (of misschien de enige optie) een SATA naar USB adaptor te kopen, zoals voorgesteld door p38cyq?

Beide kan en mag. Als je een sata naar usb adapter nog ooit denkt te kunnen gebruiken dan is die aankoop zeer verstandig. Anders is het weggegooid geld. Het zal ook niet zo lang meer duren dat die sata interfaces plaats maken voor PCIe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 13/3/2024 om 23:28, Tamari zei:

Dat zijn die zwarte stekkertjes met een plat rood (soms ook een andere kleur, bv zwart) kabeltje.

Zitten er geen vrije sata poorten meer op het moederbord van je 'goede' pc?

images.jpeg.107e793348a82599e88f3e841ff54443.jpeg

 

Een sata kabeltje kun je eventueel wel even "lenen" van je slechte pc.

 

Maakt niet uit hoor.

 

Download en start het programma HD Tune op je goede computer zodra je er in bent geslaagd van die schijf aan je goede pc te koppelen en je ze ook kunt zien in de verkenner (zo niet, laat het weten)

Hier de link waar je HD Tune kunt downloaden: https://www.hdtune.com/files/hdtune_255.exe

 

Elders op het forum ben ik deze uitleg gaan halen voor u.

Download HD Tune en sla het bestand op.

Installeer HD Tune en start deze na de installatie op.

 

HDTune-error-scan.png

 

Vervolgens ga je naar het tabblad Error Scan, selecteer de harde schijf die je wil controleren en druk op Start. (je dient GEEN vinkje te plaatsen bij Quick scan).

De controle kan een hele tijd in beslag nemen afhankelijk van de grootte van de te controleren harde schijf.

 

Wat is het resultaat van deze test?

Maak een afbeelding van het resultaat en sla deze op.

Ga dan naar de tab Benchmark en doe de test.
Maak ook van dat resultaat een afbeelding.
Voeg beide afbeeldingen als bijlage toe aan je volgend bericht.

 

 

 

En installeer

Ik heb de harde schijf van de "slechte" PC gekoppeld aan de "goede" PC en deze laatste opgestart. Ik kan de harde schijf zien in Verkenner, maar als ik probeer te kijken wat erop staat door een user aan te klikken krijg ik de boodschap dat ik geen toegang heb tot de bestanden tenzij ik de bitlock key ingeef. Ik heb die dan ingegeven en geklikt op een verbruiker. Boodschap: "Geen toegang, maar klik "Ga door" als je permanent toegang wil krijgen. (Ik hoop hier niets verkeerds mee gedaan te hebben).

Hieronder de testresultaten:

HDTune1.JPG.aface1b1489493c97d06974026c6206a.JPG

 

HDTune2.JPG.7c44a7fa6db0f097a79ac9e2dc4ab96a.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 14/3/2024 om 11:04, Tamari zei:

Het zal ook niet zo lang meer duren dat die sata interfaces plaats maken voor PCIe.

Daar durf ik nog aan te twijfelen....

 

2 uren geleden, DHZ zei:

Ik kan de harde schijf zien in Verkenner, maar als ik probeer te kijken wat erop staat door een user aan te klikken krijg ik de boodschap dat ik geen toegang heb tot de bestanden tenzij ik de bitlock key ingeef. Ik heb die dan ingegeven en geklikt op een verbruiker. Boodschap: "Geen toegang, maar klik "Ga door" als je permanent toegang wil krijgen. (Ik hoop hier niets verkeerds mee gedaan te hebben).

Nee hoor, je hebt hier niets verkeerds mee gedaan.

Weet wel dat Bitlocker gekend is voor problemen bij het heropstarten, immers vele files zijn/waren versleuteld (encrypted), dat is mogelijks er oorzaak van dat je je pc niet correct kan booten.

Wat gebeurt er als je op die drive Bitlocker uitschakelt en hem terug aan je je oude pc hangt? Start die dan wel correct op? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  1. De schijf blijkt gezond te zijn maar ik denk dat Bitlocker het gebruik van je herstel usb-stick in de weg staat. We zoeken naar een oplossing voor dat probleem. Dat zal iets voor morgen zijn wat mij betreft.
  2. En heb je nu toegang tot je bestanden op die schijf?
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Tamari zei:
  1. De schijf blijkt gezond te zijn maar ik denk dat Bitlocker het gebruik van je herstel usb-stick in de weg staat. We zoeken naar een oplossing voor dat probleem. Dat zal iets voor morgen zijn wat mij betreft.
     
  2. En heb je nu toegang tot je bestanden op die schijf?
     
  1. De schijf blijkt gezond te zijn maar ik denk dat Bitlocker het gebruik van je herstel usb-stick in de weg staat. We zoeken naar een oplossing voor dat probleem. Dat zal iets voor morgen zijn wat mij betreft.
    OK. Geen probleem
  2. En heb je nu toegang tot je bestanden op die schijf?
    Dat is een beetje eigenaardig. Wanneer ik bij "Gebruikers" klik op een gebruiker, dan zie ik bv. onder "Downloads" een aantal gedownloade bestanden. Maar als ik klik op de map "Documents", dan blijkt die map leeg. Mogelijk was dat al zo, dat weet ik niet meer. Maar ik had toch verwacht dat er minstens één bestandje zou staan onder "Documents".
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet niet in de mappen van zomaar "een gebruiker" gaan kijken maar wel in de mappen van de gebruiker die de computer heeft gebruikt.

Toon eens een schermafbeelding van schijfbeheer zodat we kunnen zien of die schijf gepartitioneerd is en hoeveel ruimte er al van die partities in gebruik is en dus ook nog vrij is.

Indien het de privacy niet schaadt zou een screenshot van de inhoud (submappen/gebruikersmappen) van de hoofdmap "Gebruikers" ook nuttig kunnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.