Ga naar inhoud

Windows start niet meer op


DHZ

Aanbevolen berichten

Met een beetje proberen heb ik de USB stick teruggevonden in het besturingssysteem (zie afbeelding). Dan heb ik setup.exe ingegeven en dan krijg ik het scherm dat ik daarnet ook kreeg:

Opstartenmetprompt.thumb.jpg.44598844b7681560d3bef8dfc2ae028b.jpg

 

"Uw computer herstellen" (zie scherm) kon ik niet selecteren en dus heb ik dan maar "Nu installeren" gekozen. In het volgende scherm kon ik dan kiezen tussen "Upgrade: Windows installeren en bestanden, instellingen enz." behouden ofwel "Aangepast: alleen Windows installeren". Ik heb "Upgrade" geselecteerd.

 

Welkeinstallatie.thumb.jpg.78dc12aae0cd7e2310b4747deaf46540.jpg

 

Dan verschijnt het volgende scherm:

 

Compatibiliteitsrapport.thumb.jpg.61c48fb55a79dd3af57991659e6fd668.jpg

 

Ik heb dan op "Sluiten" geklikt en de prompt afgesloten met "exit" en dan kwam ik automatisch terug op een variant van het scherm "Geavanceerde opties":

 

Geavanceerdeopties(3).thumb.jpg.3acdde519249bac5ca37bb43c6f56df0.jpg

 

Daarna ben ik uit dit scherm gegaan en heb ik de pc uitgezet. "Genoeg voor vandaag" heet dat dan :-)

 

Conclusie?

Ik denk dat de PC inderdaad de vorige keren ook al kon opstarten via de USB, maar omdat ik steeds "Herstellen" koos in plaats van "Windows Installeren" ben ik het scherm "Compatibiliteitsrapport" nooit tegengekomen.

Is er nog een oplossing voor dit probleem? Volledige Windows installatie? Of heeft Microsoft mogelijk iets gewijzigd aan de bestanden om die opstartbare USB te maken, zodat "Herstellen" daarmee niet langer mogelijk is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, Tamari zei:

Uw laatste twee berichten waarin je zelf op de experimentele toer bent gegaan doen vermoeden dat je mijn laatste bericht hebt gemist. Ik ben er zeker van dat je daardoor een goede kans op slagen aan u hebt laten voorbij gaan.

Ik heb uw suggestie zeker geprobeerd. Maar na het schermWindowsinstalleren.thumb.jpg.2cc3ac7bc789fe70c13aa422ccf53504.jpg

 

kom ik in het volgende scherm terecht:

 

kieseenoptie.thumb.jpg.571ed561322eeed5983c070c3916a09b.jpg

 

En vandaar (via "Problemen oplossen") in het volgende:

 

Geavanceerdeopties(3).thumb.jpg.24ac80c569b02f1283ff1b8767feb39e.jpg

 

En - wat ik ook kies - ik kom niet meer in het door u gestelde scherm "De PC opnieuw instellen":

image.png.d6038b10dd8c34a1b748f60dbb378dec.png

Daarom had ik dan in mijn vorige post de optie "Opdrachtprompt" gekozen. Zeker niet omdat ik het beter wou weten dan U.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb trouwens nog iets eigenaardigs ontdekt.

In mijn eerste bericht in dit topic schreef  ik: Heb nu geprobeerd op te starten in veilige modus. Resultaat: "De pc kan niet worden hersteld met Automatisch herstellen". Logboekbestand: C:/WINDOWS/System32/Logfiles/Srt/SrtTrail.txt. 

 

Welnu, ik kon naar C:/Windows/system32/logfiles, maar de subdirectory SRT is niet te vinden:

 

geenlogfile.thumb.jpg.a36349f05b46f6b65ccb894c539664d7.jpg

 

En bijgevolg ook de file "SrtTrail.txt niet. Suggesties?

Ik ben dan maar met "exit" uit het prompt-menu gegaan en dan kom ik opnieuw in de stilaan bekende menu's en heb de PC uitgeschakeld.

Nog steeds niets veranderd in het opstartgedrag van de computer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 26/2/2024 om 16:46, DHZ zei:

k sla de meeste bestanden op in de cloud, maar zou – indien mogelijk – mijn bestanden die op de harde schijf staan nog willen nakijken vooraleer bv. een volledig nieuwe installatie van Windows te doen. Bestaat er een mogelijkheid om de hard disk tijdelijk aan een andere PC te koppelen (of eventueel in te bouwen in die PC) om die bestanden alsnog te checken en eventueel ergens anders weg te schrijven? Hoe kan ik dat best doen?

Efkens terug naar het begin. Ja, je kan zeker (en is nuttig in jouw geval) die HDD tijdelijk te koppelen aan een andere pc en alle bestanden er op wegschrijven naar een map op die 2e pc, zo verlies je zeker geen data.

Je kan dan Windows terug installeren op de originele pc (met behoud van de licentie) en er nadien de gebackupte data terug opzetten.

 

Het kan het zeker zijn dat je niet kan teruggaan naar een herstelpunt, als deze bv. niet automatisch aangemaakt werden (heb zelf een HP 400 prodesk) of dat er een fout opgetreden is in de Shadow Copy.... de benodigde bestanden verwijderd door Norton of dergelijke?

 

Onze vriendelijke helper @Tamari kan je dan verder begeleiden 🙂.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na enkele keren terug opstarten ben ik terug bij het door u bedoelde scherm gekomen. Ik geef de achtereenvolgende schermen weer:

 

Automherstellen.thumb.jpg.3962a98ac3ef38f0a52ff015f091ebb4.jpg

 

Klikken op "geavanceerde opties" geeft:

 

kieseenoptie.thumb.jpg.498f1f229234a39b4093cdddd69d04f3.jpg

 

Klikken op "Problemen oplossen" geeft:

 

Problemenoplossen.thumb.jpg.bf1418dc519d553612c8800849ae323c.jpg

 

Volgende scherm:

 

opnieuwinstellen(1).thumb.jpg.976cb0b76f099d5e5b3052c9ef070cbd.jpg

Hier gekozen voor "mijn bestanden behouden". In het volgende scherm moet ik dan de herstelsleutel ingeven, waarna het volgende scherm verschijnt:

 

opnieuwinstellen.thumb.jpg.3cb6a89178e76effab23b0b020630079.jpg

 

Hier voor de onderste optie gekozen. Volgende scherm:

 

opnieuwinstellen(2).thumb.jpg.1739b2cfe7eab0c58dd7d71b787a5ce7.jpg

 

Daarna geklikt op "Opnieuw instellen".  Daarna komt de tekst "Deze PC opnieuw instellen", gevolgd door een percentage, dat begint bij 1 % en loopt tot 99 (100?)%. (De 100 % heb ik niet gezien.)

 

Daarna komt terug een aantal schermen met de tekst "Wijzigingen ongedaan maken" en verschijnt opnieuw het beginscherm:

 

Automherstellen.thumb.jpg.3962a98ac3ef38f0a52ff015f091ebb4.jpg

 

Ik heb dan de PC afgesloten (zucht).

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, p38cyq zei:

Efkens terug naar het begin. Ja, je kan zeker (en is nuttig in jouw geval) die HDD tijdelijk te koppelen aan een andere pc en alle bestanden er op wegschrijven naar een map op die 2e pc, zo verlies je zeker geen data.

Je kan dan Windows terug installeren op de originele pc (met behoud van de licentie) en er nadien de gebackupte data terug opzetten.

 

Het kan het zeker zijn dat je niet kan teruggaan naar een herstelpunt, als deze bv. niet automatisch aangemaakt werden (heb zelf een HP 400 prodesk) of dat er een fout opgetreden is in de Shadow Copy.... de benodigde bestanden verwijderd door Norton of dergelijke?

 

Onze vriendelijke helper @Tamari kan je dan verder begeleiden 🙂.

 

 

Hartelijk dank voor uw antwoord. Maar kan u mij vertellen hoe ik die harde schijf tijdelijk kan koppelen met een andere pc? Want dat was een optie die ik ook al in gedachten had.

Dank bij voorbaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meest voor de hand liggende procedures om tot een oplossing te komen lopen voortdurend vast op het moment van de waarheid. Dat doet me vermoeden dat er is mis is met de systeemschijf. Nu weet ik niet of het in uw geval om een SSD schijf dan wel een traditionele harde schijf gaat. Er zijn van dit model pc's heel wat varianten op de markt gebracht. Kan u dat voor ons even duidelijk maken? En beschikt u over een   sata adapter (Klik hier op) om die schijf aan een andere computer te koppelen?

Als die andere pc van je ook een desktop pc is dan is er intern misschien nog een sata en power connectie vrij om die schijf rechtstreeks te koppelen.

 

Een andere mogelijkheid bestaat er in om een Windows 7 live cd aan te maken en daarvan op te starten. Die live versie van Windows 7 herbergt een groot aantal programma's die in uw geval heel nuttig zijn. Ik denk o.a. maar aan de mogelijkheid om met het programma CrystalDiskInfo de staat van de systeemschijf te scannen en om je data naar een extern medium te kopiëren. Dit laatste uiteraard op voorwaarde dat de schijf nog gezon is en dus leesbaar.

Ziehier alles over die Windows 7 Live CD:

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

26 minuten geleden, Tamari zei:

De meest voor de hand liggende procedures om tot een oplossing te komen lopen voortdurend vast op het moment van de waarheid. Dat doet me vermoeden dat er is mis is met de systeemschijf. Nu weet ik niet of het in uw geval om een SSD schijf dan wel een traditionele harde schijf gaat. Er zijn van dit model pc's heel wat varianten op de markt gebracht. Kan u dat voor ons even duidelijk maken? En beschikt u over een   sata adapter (Klik hier op) om die schijf aan een andere computer te koppelen?

Als die andere pc van je ook een desktop pc is dan is er intern misschien nog een sata en power connectie vrij om die schijf rechtstreeks te koppelen.

 

Een andere mogelijkheid bestaat er in om een Windows 7 live cd aan te maken en daarvan op te starten. Die live versie van Windows 7 herbergt een groot aantal programma's die in uw geval heel nuttig zijn. Ik denk o.a. maar aan de mogelijkheid om met het programma CrystalDiskInfo de staat van de systeemschijf te scannen en om je data naar een extern medium te kopiëren. Dit laatste uiteraard op voorwaarde dat de schijf nog gezon is en dus leesbaar.

Ziehier alles over die Windows 7 Live CD:

 

 

Alweer dank voor het meedenken naar een oplossing!

Ik heb geen SATA docking station, maar zal morgen nakijken of mijn "goede" PC nog plaats heeft voor een bijkomende schijf.

Zal ook nakijken welk type schijf de niet opstartende PC  heeft.

Ga ook al wat lezen over die Windows Live USB stick.

 

Nog even de vraag waarom ik het logboekbestand (Logboekbestand: C:/WINDOWS/System32/Logfiles/Srt/SrtTrail.txt) niet terug kon vinden.)

Kan dit een symptoom zijn van een beschadigde schijf? Ik had normaal verwacht deze bestanden op de C-schijf terug te vinden, maar de PC kent blijkbaar enkel de X-drive. Of ben ik volledig verkeerd aan het zoeken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.