Ga naar inhoud

Windows start niet meer op


DHZ

Aanbevolen berichten

Zoals u hieronder kan zien staat er op mijn scherm geen "Save Changes and Exit". Enige mogelijkheid is F10 drukken en antwoorden met "YES":

 

configLegacysupport.thumb.jpg.209924bef9e62d49ff61b41e03481bd8.jpg

 

Wel is "Enable MS UEFI CA key" aangevinkt. Heeft dat er iets mee te maken? En kan de onderste regel (BIOS Administrator Password"...) er iets mee te maken hebben dat de wijzigingen niet werden opgeslagen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 uren geleden, DHZ zei:

Zoals u hieronder kan zien staat er op mijn scherm geen "Save Changes and Exit". Enige mogelijkheid is F10 drukken en antwoorden met "YES":

 

In dit menu uiteraard niet. Je zit hier in het menu 'Advanced'.  Daarvoor moet je terug naar het Menu 'Main' gaan. Daar kun je 'Save Changes and Exit' wel selecteren en ENTEREN.

Er bestaan meerdere versie van UEFI. Ik ben er al meerdere tegengekomen maar deze nog niet. Echter, MS UEFI CA keywordt gebruikt om niet-Microsoft UEFI-bootloaders te ondertekenen, zoals die worden gebruikt om Linux of andere besturingssystemen te laden. Als niet over een dual-boot met een Linux versie beschikt dan mag je die ook uitvinken.

Om niet te vergeten. Zodra je probleem is opgelost moet je de eerdere instellingen van het BIOS herstellen.

 

aangepast door Tamari
Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, Tamari zei:

In dit menu uiteraard niet. Je zit hier in het menu 'Advanced'.  Daarvoor moet je terug naar het Menu 'Main' gaan. Daar kun je 'Save Changes and Exit' wel selecteren en ENTEREN.

Er bestaan meerdere versie van UEFI. Ik ben er al meerdere tegengekomen maar deze nog niet. Echter, MS UEFI CA keywordt gebruikt om niet-Microsoft UEFI-bootloaders te ondertekenen, zoals die worden gebruikt om Linux of andere besturingssystemen te laden. Als niet over een dual-boot met een Linux versie beschikt dan mag je die ook uitvinken.

Om niet te vergeten. Zodra je probleem is opgelost moet je de eerdere instellingen van het BIOS herstellen.

 

Heb nu – na de gevraagde instellingen (Secure Boot Disabled en Legacy Support Enabled) te hebben veranderd in de Advanced Settings van het Startup Menu, – de USB gekoppeld met de PC, met de pijltjes toetsen teruggekeerd naar de Main Settings, daar manueel (pijltjes toetsen) “Save and Exit" geselecteerd en “Enter” gedrukt.
Vervolgens “YES” geselecteerd op de vraag of de wijzigingen dienen behouden te blijven.
Dan – na het ingeven van de code d.m.v. Shift en de cijfertoetsen bovenaan het toetsenbord (niet met de NUM toetsen) onmiddellijk op Esc gedrukt na het opstarten van de PC. Het scherm dat nu verschijnt is het volgende:
 

startupscreen.thumb.jpg.4e7c5628232838eadffbf62ccc635a3b.jpg

 

Wanneer ik nu op F9 druk verschijnt het volgende scherm:

 

Nieuwbootmenu.thumb.jpg.98acdef1906043dc328a19b8d1eeec3e.jpg

 

Wanneer ik dan "Boot from File" selecteer kom ik opnieuw in het eerdere scherm terecht waar -) zoals door u eerder opgemerkt - de exe-file niet vermeld staat:

 

Selectfilesystem.thumb.jpg.906a7f6bc896766b1c40e43e55ded324.jpg

 

en 

 

SelectFile.thumb.jpg.1916474fdcb3867d99e5c8c7e9a2808a.jpg

 

Spijtig dat het nog steeds niet opgelost is natuurlijk. Geen idee wat ik nog verder kan doen. Of heb ik toch nog ergens iets over het hoofd gezien?

Alvast nogmaals dank voor het meedenken uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Blijkbaar wordt uw usb-stick wel gezien bij de opstart via het opstartmenu, dat de laatste foto in je antwoord zien. Dat was eerder ook al zo trouwens.

Ik krijg nu toch wel de indruk dat er iets is misgegaan bij het aanmaken van die bootable Windows 10 usb-stick. OK, ik geef toe dat een eerder getoonde inhoud van die stik dat niet doet vermoeden maar het kan haast niet anders. Het lijkt me duidelijk dat je het BIOS goed hebt ingesteld en ook de verdere procedure goed uitvoert.

Als je het nog ziet zitten dan raad ik je aan om die bootable usb-stick nog eens opnieuw aan te maken.

Zorg ervoor dat dan zeker je het vinkje weghaalt bij Gebruik de aanbevolen opties voor deze pc.

Ik hoop dat men je daar op pagina 3 van dit topic niet mee op het verkeerde spoor heeft gezet want dat zou ons dan heel veel nodeloos extra werkt hebben bezorgd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 uren geleden, Tamari zei:

Blijkbaar wordt uw usb-stick wel gezien bij de opstart via het opstartmenu, dat de laatste foto in je antwoord zien. Dat was eerder ook al zo trouwens.

Ik krijg nu toch wel de indruk dat er iets is misgegaan bij het aanmaken van die bootable Windows 10 usb-stick. OK, ik geef toe dat een eerder getoonde inhoud van die stik dat niet doet vermoeden maar het kan haast niet anders. Het lijkt me duidelijk dat je het BIOS goed hebt ingesteld en ook de verdere procedure goed uitvoert.

Als je het nog ziet zitten dan raad ik je aan om die bootable usb-stick nog eens opnieuw aan te maken.

Zorg ervoor dat dan zeker je het vinkje weghaalt bij Gebruik de aanbevolen opties voor deze pc.

Ik hoop dat men je daar op pagina 3 van dit topic niet mee op het verkeerde spoor heeft gezet want dat zou ons dan heel veel nodeloos extra werkt hebben bezorgd.

Ik heb de bootable USB opnieuw aangemaakt op een andere USB stick, die ik tevoren leeggemaakt en geformatteerd heb. Wanneer ik de bestanden op de beide bootable USB's met mekaar vergelijk in Verkenner, dan zijn beide USB's identiek (zelfde bestanden, exact even groot). Het vinkje was weggehaald, want het moest een installatiemedium worden voor een andere PC dan die waarop ik het exe-bestand heb gedownload.

Vervolgens de PC opgestart en - steeds volgens dezelfde methode - de instellingen (zie vorige post) veranderd en verder opgestart. Het enige verschil met vorige keer is een lichtjes gewijzigde eerste regel in het volgende scherm (USB DISK 3.0...) :

 

Bootmenunieuwepoging.thumb.jpg.171c5a1b590f32e81e647dccdf567a3d.jpg

 

Maar welke keuze ik ook maak (eerste regel selecteren of "Boot from File"), ik kom nu op het volgende scherm:

Windowsinstalleren.thumb.jpg.72b87f212d738e54184e1942dc18d546.jpg

 

Normaal brak ik hier de installatie af, en dan gebeurt er niets. Nu heb ik op "Volgende geklikt en dan krijg ik de keuze tussen Windows Installeren ("Nu installeren") of "Uw computer herstellen". En als ik dit laatste selecteer dan kom ik terug bij volgend scherm:

 

kieseenoptie.thumb.jpg.b8e42dfea7bfd44910628a3460bddcc6.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is voor mij de eerste keer dat de procedure in dit topic op die manier verder gaat nadat je voor 'Uw computer herstellen' hebt gekozen.

Maar probeer dan toch nog maar eens in dat laatste venster te kiezen voor een 'Een apparaat gebruiken' te kiezen. Dat apparaat moet dan je usb stick worden.

Logisch gezien vrees ik dat je dan toch weer in een loop terecht komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

31 minuten geleden, Tamari zei:

Het is voor mij de eerste keer dat de procedure in dit topic op die manier verder gaat nadat je voor 'Uw computer herstellen' hebt gekozen.

Maar probeer dan toch nog maar eens in dat laatste venster te kiezen voor een 'Een apparaat gebruiken' te kiezen. Dat apparaat moet dan je usb stick worden.

Logisch gezien vrees ik dat je dan toch weer in een loop terecht komt.

Heb dit net geprobeerd. Heb "Een apparaat gebruiken" gekozen (zie laatste scherm vorig bericht. Na ingeven van de bitlock herstelsleutel reageert de PC met "Automatisch herstel is niet mogelijk" (zoals in het begin van de topic).

Wat mij wel opvalt is dat "Secure Boot" bij elke nieuwe heropstartpoging steeds weer Enabled is en Legacy Support steeds weer Disabled, niettegenstaande ik dit toch elke keer vastleg met Save en Exit. Of is dat normaal dat die instellingen zich resetten?

Ik heb de indruk dat de pc nog steeds niet opstart van de USB (of zie ik dat verkeerd?).

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, DHZ zei:

Wat mij wel opvalt is dat "Secure Boot" bij elke nieuwe heropstartpoging steeds weer Enabled is en Legacy Support steeds weer Disabled,

Voor mij is dit nieuw als dat als normaal zou worden gezien. Ik kan niet schatten hoeveel honderden malen ik al wijzigingen in een BIOS van diverse pc's heb aangebracht en die zijn na een herstart altijd behouden gebleven. Ik heb dus geen verklaring voor wat u vaststelt. Dat biedt ons wel geen houvast om tot een oplossing van uw probleem te komen.

 

15 minuten geleden, DHZ zei:

Ik heb de indruk dat de pc nog steeds niet opstart van de USB (of zie ik dat verkeerd?).

Ik heb de indruk van wel maar het vervolg verloopt niet zoals het normaal zou moeten zijn. De reden? De mist wil niet opklaren.

Ik heb echter een voorstel.
Probeer het nog eens maar kies dan in het venster dat je het laatst geplaatst hebt voor Problemen oplossen.

Het zou best kunnen dat dan met de volgende procedure te maken krijgt:

 

Dan klik je op Deze pc opnieuw instellen.

 

post-9560-0-62204200-1440579976.jpg

 

 

In het volgend scherm klik je op Mijn bestanden behouden.

 

post-9560-0-21035800-1440580008_thumb.jp

 

 

In het volgend scherm kies je het doelbesturingssysteem.

 

post-9560-0-11786600-1440580036_thumb.jp

 

 

Klik dan nog op Opnieuw instellen.

 

post-9560-0-72947900-1440580067_thumb.jp

 

Het vervolg wijst zichzelf uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.