Ga naar inhoud

Windows start niet meer op


DHZ

Aanbevolen berichten

 

Mijn PC (HP ProDesk 400 G4 MT Business PC, Windows 10 Pro, 8 GB) werd de laatste tijd een beetje trager.

Ik heb al enkele jaren een abonnement op Norton Game Optimizer Deluxe en ik heb mij laten verleiden tot het verwijderen van zogezegd “overbodige bestanden” d.m.v. een proefversie van Norton Utilities Ultimate en heb ook een aantal drivers één voor één geüpdatet m.b.v. een proefversie van Norton Driver Updater.

Dat leek goed te gaan en er kwam een boodschap dat de PC opnieuw moest worden opgestart. Na het opnieuw opstarten kwam echter de boodschap “De PC is niet goed opgestart”. Vanaf dat punt ging het fout. Ik krijg de keuze tussen “Opnieuw opstarten” (wat tot hetzelfde resultaat leidt) en “Geavanceerde opties”. Op deze laatste optie klikken geeft een aantal andere opties, maar geen enkele leidt ertoe dat de PC terug normaal kan opstarten.

Hieronder een aantal voorbeelden van keuze-opties:

  • Doorgaan naar Windows 10 - leidt tot zelfde resultaat
  • Problemen oplossen - PC opnieuw instellen lijkt aanvankelijk te werken, maar op het laatst krijg ik de opties:
  1. Doorgaan naar Windows Recovery environment
  2. Een apparaat gebruiken (USB station, netwerkverbinding of Windows herstel DVD)
  3. Ander besturingssysteem (doorgaan met een andere geïnstalleerde versie van Windows)
  4. Problemen oplossen (PC opnieuw instellen of geavanceerde opties bekijken
  5. PC uitzetten

Optie 1 werkt niet (leidt tot zelfde resultaat). De keuzemogelijkheden zijn nu:
•    Opstartherstel (problemen oplossen die ervoor zorgen dat Windows niet kan worden geladen)
•    Opstartinstellingen (opstartgedrag van Windows wijzigen)
•    Opdrachtprompt
•    Updates verwijderen
•    Instellingen van UEFI-firmware wijzigen
•    Systeemherstel (Windows herstellen vanaf een opgeslagen herstelpunt
•    Herstellen met installatiekopie

Optie 2 heb ik niet geprobeerd

Optie 3 is volgens mij niet van toepassing (enkel Windows 10 geïnstalleerd)

Optie 4 werkt ook niet

 

Twee vragen:

  1. Hoe kan ik de PC terug normaal opstarten?
  2. Ik sla de meeste bestanden op in de cloud, maar zou – indien mogelijk – mijn bestanden die op de harde schijf staan nog willen nakijken vooraleer bv. een volledig nieuwe installatie van Windows te doen. Bestaat er een mogelijkheid om de hard disk tijdelijk aan een andere PC te koppelen (of eventueel in te bouwen in die PC) om die bestanden alsnog te checken en eventueel ergens anders weg te schrijven? Hoe kan ik dat best doen?

 

kies een optie.jpg

Opstartinstellingen.jpg

Geavanceerde opties.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kan je probleem niet oplossen, daarvoor is mijn kennis van dergelijke te klein.

Maar wel een paar tips.

Vergeet Norton in het vervolg.

Gebruik nooit driver updaters, gebruik de originele drivers van de fabrikant of laat het gewoon over aan Windows.

Volgens de meegestuurde plaatjes zou ik bij opstartinstellingen eens optie 5 kiezen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je kan opstarten in opdracht prompt, dan nog niet sfc opdracht doen, maar toets dan daar in: rstrui.exe en geef enter

als je beschikt over herstelpunten krijg je dan de mogelijkheid een herstelpunt terug te zetten.

uiteraard kies je (evt via de optie 'eerdere herstelpunten zien') een herstelpunt van net voor norton je verleidde!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Als ik de optie "opdrachtprompt" kies dan vraagt de computer eerst de herstelsleutel in te geven. Nadat ik de herstelsleutel heb ingevoerd klik ik op "doorgaan". Volgende teksten die verschijnen zijn "wijzigingen ongedaan maken" - "preparing" - "problemen vaststellen op de computer" en tenslotte "De PC is niet goed opgestart". En dan begint alles van voor af aan. 

Heb nu geprobeerd op te starten in veilige modus. Resultaat: "De pc kan niet worden hersteld met Automatisch herstellen". Logboekbestand: C:/WINDOWS/System32/Logfiles/Srt/SrtTrail.txt. (kan geen backslash typen op dit ogenblik). Maar ik zou niet weten hoe ik dat bestand kan bekijken, want de pc start dus niet op.

Keuzemogelijkheden: "Afsluiten" of "Geavanceerde opties".

Ik denk dat ik zowat alle voor de hand liggende opties geprobeerd heb (Updates verwijderen, systeemherstel naar een vroeger herstelpunt, starten met opdrachtprompt, opstartherstel, ... Niets helpt tot nu toe. Maar de pc herkent wel de muis en het toetsenbord en ik heb een normaal beeldscherm.

aangepast door DHZ
tekst uitgebreid
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat je kan doen, is op een andere PC  het installatie bestand voor Windows 10 aan te maken.

Op de microsoft site : https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 kan je via,Wil je Windows 10 op je pc installeren, hulpprogramma downloaden , een USB drive aanmaken om Windows opnieuw te installeren. Echter inplaats van voor opnieuw installeren, kan je kiezen voor Windows installeren met behoud van gegevens.

In het scherm , kies een optie , kies je voor een apparaat gebruiken.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 uren geleden, Eddy X zei:

Wat je kan doen, is op een andere PC  het installatie bestand voor Windows 10 aan te maken.

Op de microsoft site : https://www.microsoft.com/nl-nl/software-download/windows10 kan je via,Wil je Windows 10 op je pc installeren, hulpprogramma downloaden , een USB drive aanmaken om Windows opnieuw te installeren. Echter inplaats van voor opnieuw installeren, kan je kiezen voor Windows installeren met behoud van gegevens.

In het scherm , kies een optie , kies je voor een apparaat gebruiken.

 

 

Dat lijkt mij inderdaad nog een mogelijkheid.

Vraag 1: Hoe weet ik zeker of de pc een 64-bits of een 32-bits processor heeft? (Ik heb momenteel geen toegang tot "Info" in de pc instellingen). En blijkbaar moet "bij het installeren van Windows dezelfde taal" gekozen worden. Hoe kan ik zien welke taal dat is?

Vraag 2: zal de pc dan automatisch de USB herkennen?

Windows 10.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.