Ga naar inhoud

Windows start niet meer op


DHZ

Aanbevolen berichten

Wat ik wel eens heb meegemaakt: tijdens de installatie van Windows start de computer opnieuw op.

 

Dan moet je de USB-stick er snel uithalen, anders begint het hele proces van vooraf aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

22 minuten geleden, DHZ zei:

Nieuwe poging: ik heb de USB stick met het MediaCreationTool22H2.exe bestand in een andere werkende laptop gestopt en dubbelgeklikt op de exe-file. De laptop reageert achtereenvolgens met volgende schermen:

  •  Choose which media to use
  • Downloading Windows 10
  • Creating Windows 10 media

 En tot slot volgend scherm:

  • Your USB flash drive is ready

Op de USB stick staan nu volgende bestanden (zie afbeelding "bestanden op USB stick")

 

Tot hier is het blijkbaar goed verlopen. Zeker als de inhoud van je usb-stick overeenkomt met deze laatste afbeelding in bovenstaand antwoord van u. Proficiat.

 

Helaas is je computer niet van die stick opgestart omdat die niet gezien werd. In plaats daarvan heeft je pc geprobeerd om Windows op te starten en omdat dit niet meer lukt (want dat is nu net uw probleem) gaat je pc uiteindelijk naar 'Automatisch herstellen' en dat levert in uw geval geen resultaat op.

 

Hoe kun je dan wel van je opstartbaar gemaakte usb-stick opgestarten?

Daarvoor moet die usb-stick ofwel als eerste opstartmedium in het BIOS ingesteld staan ofwel moet je bij het opstarten aan de hand van een druk op een bepaalde F toets (verschillend van merk tot merk van de computer) naar een opstartmenu (bootmenu) gaan en kun je in dat menu je usb-stick (indien zichtbaar) selecteren en daarna op enter drukken om er van op te starten.

Als de usb-stick niet in het bootmenu voorkomt dan is hij ofwel niet opstartbaar (maar dat is die van u nu wel) ofwel gaat het om een niet al te oude computer met een UEFI Bios. Je moet in dit laatste geval naar het BIOS gaan om SecureBoot uit te schakelen (van Enabled naar Disabled) en deze wijziging opslaan met F10.

 

Geef eens het merk en model van je computer, zodat we u kunnen zeggen welke sneltoetsen voor uw pc van toepassing zijn om naar Het BIOS te gaan en naar het bootmenu.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 minuten geleden, Leono zei:

Wat ik wel eens heb meegemaakt: tijdens de installatie van Windows start de computer opnieuw op.

 

Dan moet je de USB-stick er snel uithalen, anders begint het hele proces van vooraf aan.

Dat kan zich inderdaad voordoen als de computer zonder uw tussenkomst kan opstarten van die stick. Als je er echter het bootmenu voor moet aanspreken dan heb je dat probleem niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry hoor, ik had het in je eerste bericht al moeten zien maar was zover niet meer gaan terugkijken.

 

Hoe opstarten van een extern bootmedium mogelijk maken op je HP desktop?

·         Druk tijdens het opstarten op de Esc toets om het Pauze startup menu te openen.

·         Druk op F10 om naar de BIOS te gaan.

·         Ga in de BIOS (EFI) naar tabblad “System Configuration”  /  “Boot options”

·         Schakel Secure boot uit (Disable)

·         Schakel Legacy Support in (Enable)

·         Koppel het bootmedium (uw aangemaakte USB stick)

·         Druk op F10 om de wijzigingen op te slaan en bevestig met Yes. Er zal een code weergegeven worden die je moet intypen (geen numlock gebruiken!) en druk op ENTER.  De pc zal herstarten.

·         Druk bij de herstart onmiddellijk op Esc om het Pauze startup menu op te roepen.

 Het bevat deze items:

·         F1 -> System Information

·         F2 -> System Diagnostics

·         F9 -> Boot Device Options

·         F10 -> BIOS Setup

·         F11 -> System Recovery

·         ENTER -> Continue Startup

·         Druk op F9 om naar het boot-menu te gaan.

·         Selecteer uw aangemaakte usb-stick (pijltjes toetsen) en druk ENTER.

·         De pc zal nu van je gekozen bootmedium opstarten.

Hoe het nu verder gaat hebben we eerder al eens uitgelegd. Het belangrijkste is dat je ZEKER voor 'Herstellen' moet kiezen en nadien ook voor 'Met behoud van persoonlijke bestanden en apps.  Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo ingewikkeld heb ik het nooit meegemaakt. F10-toets zodra het logo van de fabrikant verschijnt, opstartvolgorde wijzigen in BIOS. Klaar.

 

Ook ik heb een HP desktop.

 

Dit even terzijde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/3/2024 om 17:48, Leono zei:

Zo ingewikkeld heb ik het nooit meegemaakt. F10-toets zodra het logo van de fabrikant verschijnt, opstartvolgorde wijzigen in BIOS. Klaar.

 

Ook ik heb een HP desktop.

 

Dit even terzijde.

Leono, omdat dit mij de gemakkelijkste optie leek heb ik dit eerst geprobeerd. Er gebeurt echter niets als ik F10 druk als het logo (HP) verschijnt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 6/3/2024 om 16:05, Tamari zei:

Sorry hoor, ik had het in je eerste bericht al moeten zien maar was zover niet meer gaan terugkijken.

 

Hoe opstarten van een extern bootmedium mogelijk maken op je HP desktop?

 

·         Druk tijdens het opstarten op de Esc toets om het Pauze startup menu te openen.

 

·         Druk op F10 om naar de BIOS te gaan.

 

·         Ga in de BIOS (EFI) naar tabblad “System Configuration”  /  “Boot options”

 

·         Schakel Secure boot uit (Disable)

 

·         Schakel Legacy Support in (Enable)

·         Koppel het bootmedium (uw aangemaakte USB stick)

 

·         Druk op F10 om de wijzigingen op te slaan en bevestig met Yes. Er zal een code weergegeven worden die je moet intypen (geen numlock gebruiken!) en druk op ENTER.  De pc zal herstarten.

 

·         Druk bij de herstart onmiddellijk op Esc om het Pauze startup menu op te roepen.

 Het bevat deze items:

 

·         F1 -> System Information

 

·         F2 -> System Diagnostics

 

·         F9 -> Boot Device Options

 

·         F10 -> BIOS Setup

 

·         F11 -> System Recovery

 

·         ENTER -> Continue Startup

 

·         Druk op F9 om naar het boot-menu te gaan.

 

·         Selecteer uw aangemaakte usb-stick (pijltjes toetsen) en druk ENTER.

 

·         De pc zal nu van je gekozen bootmedium opstarten.

 

 

Hoe het nu verder gaat hebben we eerder al eens uitgelegd. Het belangrijkste is dat je ZEKER voor 'Herstellen' moet kiezen en nadien ook voor 'Met behoud van persoonlijke bestanden en apps.  Succes!

Op 6/3/2024 om 16:05, Tamari zei:

Sorry hoor, ik had het in je eerste bericht al moeten zien maar was zover niet meer gaan terugkijken.

 

Hoe opstarten van een extern bootmedium mogelijk maken op je HP desktop?

 

·         Druk tijdens het opstarten op de Esc toets om het Pauze startup menu te openen.

 

·         Druk op F10 om naar de BIOS te gaan.

 

·         Ga in de BIOS (EFI) naar tabblad “System Configuration”  /  “Boot options”

 

·         Schakel Secure boot uit (Disable)

 

·         Schakel Legacy Support in (Enable)

·         Koppel het bootmedium (uw aangemaakte USB stick)

 

·         Druk op F10 om de wijzigingen op te slaan en bevestig met Yes. Er zal een code weergegeven worden die je moet intypen (geen numlock gebruiken!) en druk op ENTER.  De pc zal herstarten.

 

·         Druk bij de herstart onmiddellijk op Esc om het Pauze startup menu op te roepen.

 Het bevat deze items:

 

·         F1 -> System Information

 

·         F2 -> System Diagnostics

 

·         F9 -> Boot Device Options

 

·         F10 -> BIOS Setup

 

·         F11 -> System Recovery

 

·         ENTER -> Continue Startup

 

·         Druk op F9 om naar het boot-menu te gaan.

 

·         Selecteer uw aangemaakte usb-stick (pijltjes toetsen) en druk ENTER.

 

·         De pc zal nu van je gekozen bootmedium opstarten.

 

 

Hoe het nu verder gaat hebben we eerder al eens uitgelegd. Het belangrijkste is dat je ZEKER voor 'Herstellen' moet kiezen en nadien ook voor 'Met behoud van persoonlijke bestanden en apps.  Succes!

@ Tamari: Wanneer ik tijdens de opstart op Esc druk kom ik inderdaad in het Startup Menu terecht. Zie afb."startup screen".

Wanneer ik vervolgens op F10 druk kom ik hier terecht (zie afb. "Boot Menu").

Ik zie hier echter nergens een tabblad “System Configuration” / Boot Options” staan. Mogelijk zijn er kleine verschillen naargelang versie van de HP software?)
Wanneer ik daarentegen in het startup menu (eerste afbeelding) “Boot Menu (F9) selecteer en op “Enter” druk krijg ik volgend beeld (afb. "
 

 

startup screen.jpg

Boot menu.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 uur terug, DHZ zei:

Leono, omdat dit mij de gemakkelijkste optie leek heb ik dit eerst geprobeerd. Er gebeurt echter niets als ik F10 druk als het logo (HP) verschijnt. 

Natuurlijk werkt dat niet op uw computer DHZ. Ik zou het je anders ook wel aangeleverd hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.