Ga naar inhoud

Haperende laptop, soms heeeeeel traag, soms prima


Marga

Aanbevolen berichten

  • 3 weken later...

Hallo!

 

Even een radiostilte waarin ik bijna mijn laptop uit het raam heb gegooid. Het aan-doen van de laptop gaat heel langzaam. Voordat Mozilla een keer opgestart is ben ik een kwartier verder.

Ik heb net de Windows Update gedraaid, hopelijk gaat het nu weer beter.

Ik ga nu nog even die CCleaner doen.

 

Fijne zomerdag gewenst! En nog steeds bedankt voor het meedenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het punt is dat de laptop nu keurig op 60-70% draait, maar heel traag is in wisselingen tussen tabbladen enzo. Hij reageert gewoon heel langzaam op wat ik wil. Ik word daar een beetje chagrijnig van omdat het daardoor ooit opschiet als ik wat moet doen.

 

Nou ja, verder niks te klagen hoor :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

In uw plaats zou ik geen seconde meer twijfelen en die laptop naar fabrieksinstelling terug zetten. Dat is de enige weg die je nog rest om die laptop terug op de rails te krijgen.

De helpers hebben hier al maanden lang alles in het werk gesteld om je laptop in orde te krijgen zonder naar fabrieksinstelling te moeten terugkeren. Helaas zonder resultaat.

 

Vat de koe bij de horens en ga terug naar fabrieksinstelling.

 

Ik heb even opgezocht welke procedure voor uw computer van toepassing is.

Hier is ze:

 

De fabriekswaarden van het systeem herstellen

 

Als u probleem ervaart die niet op een andere manier te verhelpen zijn, dient u

wellicht alles opnieuw te installeren om de fabriekswaarden van het systeem te

herstellen. U kunt opnieuw installeren vanaf de harde schijf of vanaf de gemaakte

back-ups.

Waarschuwing: Deze volledige herstelpoging verwijdert alles op

de harde schijf en installeert vervolgens Windows en alle vooraf

geïnstalleerde software en stuurprogramma’s. Als u toegang

heeft tot belangrijke bestanden op de harde schijf, maakt u er nu

back-ups van.

 

 

Herstellen vanuit Windows

 

Windows en alle vooraf geïnstalleerde software en stuurprogramma’s opnieuw

installeren:

Klik op Start > Alle programma's > Acer, en klik op Acer eRecovery

Management.

Klik op het tabblad Herstellen en vervolgens op Standaardwaarden van het

besturingssysteem herstellen om het dialoogvenster Herstel bevestigen te

openen.

Klik op Ja en vervolgens op Start. Een dialoogvenster zal informatie tonen over de

harde schijf waarop het besturingssysteem wordt hersteld.

 

Waarschuwing: Als het proces wordt voortgezet, worden alle bestanden op de harde schijf gewist.

Klik op OK. Het herstelproces begint door de computer opnieuw op te starten.

Vervolgens worden bestanden naar de harde schijf gekopieerd. Dit kan even duren,

u ziet de voorgang op het scherm van Acer eRecovery Management.

Als de herstelpoging is voltooid, verschijnt een dialoogvenster met de oproep de

computer opnieuw op te starten.

Klik op OK om uw computer opnieuw op te starten.

Volg de instructies op het scherm om het systeem voor het eerst in te stellen. Let er daarbij vooral op dat je Windows Update nog niet inschakelt.

 

********

 

Nadat bovenstaande procedure is afgerond is je laptop in dezelfde staat als toen je hem gekocht hebt.

Dat wil dus zeggen dat je een aantal zaken moet bijwerken.

In volgorde van belangrijkheid zijn dat:

  1. Ga via Configuratiescherm naar Windows Update en stel deze in als "Naar updates zoeken maar laat mij bepalen of ik ze wil downloaden en installeren". Zo heb je Windows update helemaal zelf in de hand en krijg je het Windows update icoontje in de systeembalk te zien wanneer er updates ter beschikking zijn. Je moet daarvoor wel ook nog even het pictogram van Windows update zichtbaar maken. Klik daarvoor op het zwarte driehoekje in de systeembalk (aan de klok) en klik op "Aanpassen". Ga in de lijst naar het Windows  update icoontje en stel in het "gedrag" in als "Pictogram en meldingen weergeven".
  2. Verwijder alle TRIAL software. Dat zijn sowieso een Antivirus programma. Mogelijk ook een Office versie en soms ook nog andere software.
  3. Telkens het Windows Update icoontje zichtbaar is kun je er op klikken om naar Windows update te gaan om de aangeboden updates te laten uitvoeren. Voer alle ter beschikking zijnde updates uit alvorens je persoonlijke software installeert of wat dan ook instelt op je pc. De updates worden over meerdere aanbiedingen gespreid. Je kunt die verschillende aanbiedingen ook activeren door geregeld "Naar updates zoeken" uit te voeren.Indien je fabriekssysteem een Windows 8 is vergeet dan zeker niet via de Store een upgrade te doen naar Windows 8.1 !!!
  4. Installeer een Antivirus programma. Dat mag een gratis prog zijn. Installeer als aanvulling bv ook MalwareBytes' Antimalware Free.
  5. Installeer een goede en betrouwbare cleaner. Dat is zonder meer CCleaner.
  6. Installeer een Office programma. Indien je niet over een licentie van een Microsift Office versie beschikt dan zijn Apache OpenOffice (Programma en taalpakket) of LibreOffice (programma en ingebouwde Help) goede gratis alternatieven.
  7. Installeer een PDF lezer. De meest gangbare is Adobe Reader (Vink de optionele aanbieding uit !!!) maar er zijn ook prima (zelfs betere) alternatieven zoals Nitro pdf Reader. Opgelet voor de ongewenste meegeleverde  software !!! Vink die tijdens de installatie uit !!!
  8. Stel je browser(s) (plugins, favorieten/bladwijzers, enz) en je e-mail-programma in. Voor dat laatste geldt dus zeker het importeren van je contactpersonen en je e-mails. deze heb je als het goed is eerder als back-up geëxporteerd naar een extern medium.
  9. Installeer je favoriete software.
  10. Plaats de eerder gebackupte persoonlijke bestanden terug.

Zo dat waren de belangrijkste taken die na een nieuwe installatie aan de orde zijn.

 

Je laptop werkt weer als nieuw en is nu veel te goed om door het raam te gooien. :lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.